Gå til innhold

Snart kan vi kanskje si farvel til briller og kontaktlinser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
erstatte den dårlige linsen som allerede er der.

Det er ingenting i veien med linsen til hverken nærsynte eller langsynte.

 

Her må journalisten enten presisere at det er snakk om andre typer synsfeil, eller undersøke litt så man ikke svelger reklamemateriellet rått med sluk og stang og det hele. Det høres mer fristende ut å operere ut en "dårlig" linse enn en frisk linse, derfor har produsenten interesse av å fremstille det sånn. I virkeligheten er det formen på øyeeplet som er feil.

 

"At age 45 I had to struggle with reading glasses

Alderslangsyn, altså. Ja, der er det en "dårlig" (for tykk og stiv) linse. Men så vidt jeg vet er det mulig å erstatte denne linsa med en kunstig allerede i dag. Merkelig at det skal fremstilles som noe nytt.

 

Jeg har fokuseringsproblemer. En ny linse vil ikke gjøre noe som helst for det, ettersom det styres fra hjernen.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer den til å virke mot skjeve hornhinner også?

Dersom du har skjeve hornhinner er linsen din helt i orden. Umulig å forutsi om denne linsen faktisk kan kompensere for at hornhinna er skjev, men hvis alt den gjører å erstatte en dårlig linse vil den ikke hjelpe overhodet.

 

Lite informasjon i artikkelen.

 

Dersom den bare kompenserer for en skjev hornhinne (som å operere inne en brille) kan du risikere at etter 1 år ser du dårlig igjen. Akkurat som med laser-operasjoner.

 

Du kan ikke få operasjonen om du er yngre enn 25 år, ettersom strukturene i øyet må være fullstendig utviklet først.

Øyet kan endre seg hele livet. Så jeg mistenker at dette er samme ønsketenkninga som laser-klinikker opererer med. Fakta er at både nær/avstand/hornhinne og linse kan endre seg hele livet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

De "flippene" som man ser komme ut på sidene av linsen, blir de også operert inn eller er de et resultat kun av produksjonshåndteringstilnærming? Jeg vil uansett tenke meg at en trøkk-16 inn på øyeeplet blir bedre mottatt av en naturlig linse. De der flippene om de beholdes på ved innoperasjon vil vel kunne gjøre ubotelig skade på kantene i øyet som linsen er festet til, dersom de er en del av den ferdige konstruksjonen (om man får seg en kraftig smell på øyeeplet)?

 

linse1.300x169.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg forskjellen på denne nye linsen og de typer linsene som allerede kan opereres inn i dag?

 

De linsene som opereres inn for reparere øyet for grå stær, gjør vel også at man kan fokusere bedre dersom man har alderslangsyn? Så hva er egentlig forskjellen?

 

Er denne linsen skarpere og laget av bedre materialer så man får en bedre mikrokontrast og oppløsningsevne?

Lenke til kommentar

De linsene som opereres inn for reparere øyet for grå stær, gjør vel også at man kan fokusere bedre dersom man har alderslangsyn?

Ja. Så jeg lurer også på forskjellen. Det er ikke umulig at disse linsene har brillestyrke - men brillestyrke (i motsetning til hva øyeoperasjonsbedrifter liker å påstå) forandrer seg konstant igjennom livet, så operasjon er en dårlig idé.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...