Gå til innhold

Skal Samsung kjøpe AMD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg noen ikke har følt med helt i timen når man kommer med en slik kommentar : 

 

 

 i konkurransen med først og fremst Nvidia, noe som både har innebåret dramatiske kutt i arbeidsstokken og vedvarende budsjettunderskudd.

 

Nei , det er ikke først og fremst Nvidia som har ødelagt for Amd ,  det var dessverre løpet som ble kjørt med Phenom 1 og så senere Bulldozer serien som var med og bidro til at Amd tapte store markedsandeler , feilsatsting som gjorde at de ikke fikk delta i kampen om mobilsegmentet (noe Intel også greide å tulle til ) , en dårlig mottatt APU bit (selv om disse slår Intel på de fleste bruksområder og ikke i ren datakraft ).

På skjermkortdelen så har de tapt markedsandeler på Pc markedet mot Nvidia den siste tiden men man må huske at de har fått enerett på Xbox One og PS4 som har solgt over 20 millioner enheter og vil trolig ende opp i 100+ millioner enheter APU'er fra Amd via disse to totalt sett i løpet av levetiden til spillkonsollene

 

Om noe så viser det seg nå at de valgene Amd har tatt under utviklingen av skjermkortene sine har vært god , feks i DX12 greier et 290X kort å slå til 980GTX i API calls . og det blir spennende å se hva samarbeidet med samsung kan gjøre for Amd, med litt flaks kan både Cpu og Gpu delene bli krympet under 20nm og dermed bli langt mer effektive per wattage.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

AMDs utvikling har lenge gått i en ond spiral der dårlig økonomi har ført til ennå dårligere utvikling som har ført til ennå dårligere økonomi osv.

 

På GPU-siden klarer de seg forholdsvis bra fortsatt selv om de kunne jobbet mer med drivere og OpenCL.

 

Antall nanometer er det i stor grad AMDs utskilte selskap Globafoundrys som står for. Etter utskillingen har AMD også benyttet TSMC til noen brikker.

 

Jeg tror et oppkjøp vil være en bra ting for potensielle kjøpere, sluttkunder, i hele verden. Samsung er kanskje det eneste selskapet i verden som både har kompetanse til å forbedre AMDs produkter og økonomiske muskler til å gjøre det. De største forbrdringspotensialene finner vi på CPU (langsiktig forbedring av x86 arkitektur og på både kort og lang sikt ARM). GPU drivere og GPU arkitektur kan også få et større løft med Samsung som eier enn AMD alene vil klare. Ellers tipper jeg Samsung kan bidra mye på forbedring av CPU cache, blant annet med krymping (mer cache på samme areal).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Nei , det er ikke først og fremst Nvidia som har ødelagt for Amd... "

 

Dessverre så er det det.

 

Det er ikke nvidia!

 

Jeg ser posetivt på at samsung kjøper opp AMD! Selv om AMD har noe bra produkter på gang når det gjelder cpu og gpu neste år! Det er kun AMD som gir intel og nvidia konkurranse- Og med et oppkjøp fra samsung, så vil AMD få nesten ubegrenset med midler til å forske ut noe som gir intel og nvidia hodebry! AMD har ansatt tilbake nøkkelperson i både cpu og gpu avdelingen, og med ressursene samsung kan gi, da kan det bare bli bedre :)

Lenke til kommentar

Sikkert greit å få Samsung i ryggen, får håpe de klarer å få til noe fremover, spesielt på gpu fronten så vi slipper å ha nvidia alene der. På (high end) cpu fronten så er vel løpet kjørt.

GPU fronten så har vi ikke noe å frykte enda^^ 2016 vil bli et nøkkelår for AMD, for da vil geniene AMD har ansatt vise hva dem duger til :) Mannen som gjorde at ATI trakk mindre støm enn Nvidia, er tilbake til grafikkavdelingen til amd(ATI)! 2016 er det året som vil bære frukter av ansettelsene AMD har gjort for noen år tilbake :)  

Lenke til kommentar

AMDs problemer skyldes på ingen måte Nvidias konkurranse.

 

De siste årene har vært preget av en rekke dårlige valg og prioriteringer fra AMDs side. Bulldozer har vært en fiasko, med blant annet for lang pipeline og delte prefetch-ressurser. Den kostbare APU-satsingen har heller ikke vært noen suksess så langt, som konkurrerer i et marked med svært små marginer hvor de ikke har det sterkeste kortet totalt sett.

 

AMD er dessverre på vei mot konkurs, og trenger virkelig penger. De har nylig kuttet i investeringer, så det ser ikke bra ut for fremtiden heller. AMD investerer nå mindre totalt enn Nvidia gjør på GPUer.

 

Oppkjøp av en aktør som Samsung er nok en av de beste mulighetene for at AMD skal kunne overleve. Selv om jeg er positiv er jeg imidlertid bekymret for én ting; hvor godt forstår Samsung AMDs marked?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMDs problemer skyldes på ingen måte Nvidias konkurranse.

 

De siste årene har vært preget av en rekke dårlige valg og prioriteringer fra AMDs side. Bulldozer har vært en fiasko, med blant annet for lang pipeline og delte prefetch-ressurser. Den kostbare APU-satsingen har heller ikke vært noen suksess så langt, som konkurrerer i et marked med svært små marginer hvor de ikke har det sterkeste kortet totalt sett.

 

AMD er dessverre på vei mot konkurs, og trenger virkelig penger. De har nylig kuttet i investeringer, så det ser ikke bra ut for fremtiden heller. AMD investerer nå mindre totalt enn Nvidia gjør på GPUer.

 

Oppkjøp av en aktør som Samsung er nok en av de beste mulighetene for at AMD skal kunne overleve. Selv om jeg er positiv er jeg imidlertid bekymret for én ting; hvor godt forstår Samsung AMDs marked?

Med et oppkjøp av AMD, så tror jeg at samsung beveger seg på omeråde de aldri har vært i, og samtidlig styrke sin posisjon på enkelte omeråder! K12 tror jeg vil være gull verdt for dem, om den er så bra som det ryktes, og at samsung trenger en bru mellom CPU og GPU, uten at nvidia vil være innvolvert!

Endret av Vanderen
Lenke til kommentar

Det er jævlig synd det er blitt slik for AMD, gud å jeg håper Samsung kan stable de på beina igjen. Jeg vil ha konkurranse, ikke Intel og Nvidia alene hvor de dominerer markedet med blodpriser og null konkurranse. Det er jo vi forbrukere som ender opp med svarteper.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Tja, det er to ting som kan skje ved et sånt oppkjøp :

 

1 : Vi som er pc brukere taper på dette...

2 : Vi som er pc brukere vinner på dette...

 

For å forklare litt bedre :

 

1 : Samsung plukker opp alt av bruktbar teknologi fra selskapet + ansatte og tar kun vare på de få områdene det er verdt å fortsette med , all annen satsing skrinlegges og man bruker alt av teknologien til å forsterke Samsung sine produkter. Dette vil da trolig bety end of the line for alle de områdene der Amd ikke stiller sterkt , feks Cpu / Apu , Server og kanskje Gpu linja også om den siste satsingen ikke blir bedre.

 

2 : Samsung samkjører Amd med selskapet sitt og forsterker Amd sitt produktportefølje med sine produkter , trolig vil Amd navnet forsvinne som selskap og kun konkrete Amd produkter vil fortsette med merkevarenavnet sitt der de er sterke nok til dette. Kan være at med tid så vil vi ha Samsung Cpu'er i steden for Amd Cpu'er , men teknologien vil være både Samsung og Amd sine forskere som står bak.

 

Den definert beste løsningen er nok nr 2 for Amd.

Lenke til kommentar

Samsung driver jo business og er enorme. Hva tror du du mest sannsynlig de vil gjøre.

1. Pumpe inn 2 sifret milliarder dollar for å utvikle CPU GPU og APU for å ha full satsing

2. Plukke her og der innen AMD for å ta det de har bruk for selv, resten kaster de

 

Jeg tror nok at vi begge to håper for nr 1 men vet at 2 er mer trolig. Sukk :(

Lenke til kommentar

"Nei , det er ikke først og fremst Nvidia som har ødelagt for Amd... "

 

Dessverre så er det det.

 

Siste CPU i FX-serien og Opteron er basert på Piledriver (2012) og ikke Steamroller (2013) eller Excavator (2015) som er siste generasjon. De hoppet også over krymping forbi 28nm fordi det ble for dyrt. Det forteller bare at AMD har gjort harde økonomiske prioriteringer pga mangel på finansielle ressurser. AMD har tapt stort til Intel i server-markedet der de store pengene ligger.

Lenke til kommentar

Samsung driver jo business og er enorme. Hva tror du du mest sannsynlig de vil gjøre.

1. Pumpe inn 2 sifret milliarder dollar for å utvikle CPU GPU og APU for å ha full satsing

2. Plukke her og der innen AMD for å ta det de har bruk for selv, resten kaster de

 

Det skal sies at det er gode penger enn CPU og GPU, om man allerede har tatt de massive kostnadene med forskning, samt dyre fabrikker, noe AMD og Samsung i stor grad allerede har gjort.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...