Gå til innhold

Snart kan vi trolig se Tesla-grunnleggerens futuristiske supertog i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at noen løsninger vil bli like farlige som bil anyways. Hvor konseptet er mildt sagt hårreisende. Men siden vi er vant med det, så er det ingen som bryr seg.

 

Faktisk ett veldig godt poeng ;) Det er egentlig galskap av vi kjører rundt i blikkbokser i høye hastigheter med bare centimeter mellom møtende biler, og for å toppe det, så er det verdens minst stabile teknologi som styrer galskapen - nemlig tilfeldige mennesker!

 

Men konseptet til Musk har jeg tro på! Luftmotstand og friksjon er hoved brukeren av energi, så dette må bli langt bedre enn normale tog, og mye mindre utsatt for tilfeldigheter (hadde vi nå bare blitt kvitt alt som er av terrorister så burde man faktisk kunne følt seg relativt trygg inne i en slik en).

 

Jeg vil tro dette kan erstatte fly med tiden, hadde jo vært langt mer behagelig å suse over/under Atlanteren i en slik en, enn i en blikkboks i lufta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva erstatter den? Fly

Hvordan kommer du deg ut ved stans i fly? Hvordan får du puste i en hermetisk boks i 10 000 m høyde? Hvordan kommer du deg ut av en undersjøisk tunnel?

Dette problemet kan lettere løses på bakken, enn i 10 000m høyde, eller under havbunnen. Det kan ha med seg luft, eller så går den strengt talt i et eneste stort ventilasjonssystem med en massiv luftpumpe.

 

Ikke at noen løsninger vil bli like farlige som bil anyways. Hvor konseptet er mildt sagt hårreisende. Men siden vi er vant med det, så er det ingen som bryr seg.

 

Det finnes mange løsninger, visse mer kompliserte enn andre. Hva Hyperloop ønsker å utnytte blir spennende å se, da det nok vil variere etter økonomisk korrekt, og hva som lettest lar seg gjøre.

Sammenlignet med antall billister vil jeg si at det er rimelig trygt å ta seg en tur, men det jeg er skeptisk til er prislappen på HTT. 45 milliarder er ikke noe å blåse av for en enkelt strekning. Hvor stor må trafikken og hvor høy må billettprisen være for å tjene inn dette i en rimelig tidsperiode (og hvor lang er en rimelig tidsperiode?) Det lukter litt Concord av det hele.

Lenke til kommentar

Det var nok ikke prisen for å investere i design som kostet mye for Concorde. Men at den var for inneffektiv, og det i starten av en periode hvor effektivitet har blitt stadig mer viktig.

 

Dette lukter faktisk som noe MER effektiv metode å reise, men med høy investeringskostnad. Sammenligner man det mot å bygge ny infrastruktur som togbane eller tilsvarende, så kommer det vel ikke så veldig ille ut heller. Her til lands så snakker vi om å bruke en håndfull mengde milliarder på langt tregere, mer inneffektiv og lite fremtidsrettet "steinalderteknologi" (vanlig tog som går bitteltit raskere). Og det i et mye mindre land, og på strekker som jeg tipper ser ganske mange ganger mindre trafikk.

 

Ikke at vi kan noe for at vi er så få, og det å fortsette å bruke dagens utstyr blir nok snart uholdbart, så jeg er ikke uenig i å investere i slik infrastruktur. Poenget her er at jeg tror slik infrastruktur vil fint kunne lønne seg. Ja, jeg tror det ville vært bedre enn å investere i noe som allerede er gammeldags, og som ikke koster så mye mindre.

 

Risiko for å prøve ut noe nytt, sure. Men det er nå slik man kommer fremover.

 

Edit: Lite sidesprang, så er trafikken ganske så skummelt selv etter at du har regnet med antall bilister. Ja, noe annet ville selvsagt vært meningsløst å sammenligne. Det begynner ikke å nærme seg en definisjon av å være "trygt", spesielt ikke når det er noe av det mest farlige man kan gjøre i løpet av en vanlig dag.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva erstatter den? Fly

Hvordan kommer du deg ut ved stans i fly? Hvordan får du puste i en hermetisk boks i 10 000 m høyde? Hvordan kommer du deg ut av en undersjøisk tunnel?

Dette problemet kan lettere løses på bakken, enn i 10 000m høyde, eller under havbunnen. Det kan ha med seg luft, eller så går den strengt talt i et eneste stort ventilasjonssystem med en massiv luftpumpe.

 

Ikke at noen løsninger vil bli like farlige som bil anyways. Hvor konseptet er mildt sagt hårreisende. Men siden vi er vant med det, så er det ingen som bryr seg.

 

Det finnes mange løsninger, visse mer kompliserte enn andre. Hva Hyperloop ønsker å utnytte blir spennende å se, da det nok vil variere etter økonomisk korrekt, og hva som lettest lar seg gjøre.

 

Det kan jeg være enig med deg om. Men jeg ser ikke helt behovet for dette her. Jeg er mere opptatt av at ting skjer rundt der folk bor. At arbeidsplasser lokaliseres mer rundt der mennesker bor. Det samme gjelder alt det samme. Da slipper vi å bygge vanvittige transport systemer og nå også dette her. Det er disse vanvitige ressursene som det tar å bygge jeg bekymrer meg mere for. Hadde ting vært slik at det hadde vært skapt mere der jeg bor hadde jeg ikke hatt behov for å reise mye. Bruke bil mye. Belaste både naturen og infrastrukturen på denne måten. Vi hadde tjent mere på å legge om samfunnet ved å skape ting innenfor korte avstander da hadde vi ikke hatt nødvendighet for slike greier.

Lenke til kommentar

Fenomenet med at ting lages der man bor, og at ting raskt sendes over hele verden, og kommunikasjon med lysets hastighet har for lengst blitt en realitet i det moderne samfunnet. Da via byer, posten og internett. Tross dette så ser det ut til at transportbehovet bare øker.

 

Så noe er det som ikke stemmer. Og det er nok at velferden øker, og folk ønsker å reise til nye steder, møte mennesker og bekjente (ikke bare se/høre dem) osv... Nå vil et slikt "tog" også kunne gjøre transporttider for varer langt kortere. Når det kommer til å produsere ting mer lokalt, så skjer det fortsatt fremskritt, og vil nok fortsette å forbedre seg uavhengig om transportsystemene effektiviseres. F.eks via billigere, mindre og mer effektive CNC'er og 3D-printere.

 

Så jeg ser i bunn og grunn ikke helt problemet. Det er i grunn to vidt forskjellige ting, og to vidt forskjellige private aktører. Som begge vil vokse raskere om begge prosessene fortsatte å utvikle seg. Om hyperloop går adundas, så vil det nok ikke påvirke andre 3D-printer-aktører, eller f-eks Amazon. Men om Amazon kunne effektivisere grov-transportveien for varer via. hyperloop så vil kostnadene kunne gå ned, som alle er tjent med.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...