Gå til innhold

Google investerer i gigantisk Internettkabel under havet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tviler jeg på, antakelig må kablen spessial bestilles i så fall.

 

Ser ut på google maps at det er 8977 KM blir ca 897 mil unna, som sier seg selv det blir en veldig lang kabel.

 

Men det står ikke noe om kabelen blir tatt over Hawaii eller alaska siden det ville vært langt enklere med kabelstrekk og langt flere ville fått tilgang til fiber.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på, antakelig må kablen spessial bestilles i så fall.

 

Ser ut på google maps at det er 8977 KM blir ca 897 mil unna, som sier seg selv det blir en veldig lang kabel.

 

Kødder du eller?

 

Tror du kabelen er hyllevare? Selvfølgelig er den spesialbestilt. Slik 99% av alt som legges på havbunnen er.

 

Angående lengde og skøting etc, så er det litt vanskelig å si hvor mye som får plass på et kabelleggingsfartøy uten å vite kabelens diameter, minste bøyeradius og vekt.

 

Typisk for kabeltromler/baskets er en kapasitet på mellom 1000 og 10 000 tonn. Hvis vi antar at kabelen ikke er veldig tykk (slik som enkelte kraftkabler er) eller veldig stiv (bøyeradius ~ 2-3 meter), så kan man få plass til ca hele kabelen med 9000 tonns kapasitet.

 

(illustrasjonsbilder)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det tviler jeg på, antakelig må kablen spessial bestilles i så fall.

 

Ser ut på google maps at det er 8977 KM blir ca 897 mil unna, som sier seg selv det blir en veldig lang kabel.

 

Kødder du eller?

 

Tror du kabelen er hyllevare? Selvfølgelig er den spesialbestilt. Slik 99% av alt som legges på havbunnen er.

 

Angående lengde og skøting etc, så er det litt vanskelig å si hvor mye som får plass på et kabelleggingsfartøy uten å vite kabelens diameter, minste bøyeradius og vekt.

 

Typisk for kabeltromler/baskets er en kapasitet på mellom 1000 og 10 000 tonn. Hvis vi antar at kabelen ikke er veldig tykk (slik som enkelte kraftkabler er) eller veldig stiv (bøyeradius ~ 2-3 meter), så kan man få plass til ca hele kabelen med 9000 tonns kapasitet.

 

(illustrasjonsbilder)

 

Slik jeg forstår det refererte LM til kommentaren til heka, gir litt mer mening da :wee:

Lenke til kommentar

Disse kablene, ligger de heeeelt nede på havbunnen, eller blir de "hengende" på en viss dybde (langt nok til å unngå skipsfart selvfølgelig)? Jeg ville vel tippet at de lå på bunnen, men de måtte jo kunne spart dramatisk på lengden hvis det ikke var tilfellet. Selvom de også sikkert ligger noe tryggere på bunnen.

 

Jeg gadd ikke google det :p

Lenke til kommentar

Ut ifra kartet i artikkelen ser det ut som kabelen skal ut fra Seattle-området.

Det er ikke der Seattle ligger på kartet :-)

Seattle ligger oppe til venstre der det er litt mørkere skraveringer litt innforbi kysten (skraveringene viser Puget Sound).

Kabelen ser ut til å gå ut fra området rundt Coos Bay på kartet i artikkelen.

Endret av Vidarak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...