Gå til innhold

Tesla åpner for at andre kan kopiere produktene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.
Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?
Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.
Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.
Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.
Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.

Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?

Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.

Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

 

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.

Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

 

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.

Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

 

Jeg tror Elon sitt mål var aldri å lage ett monopol for elektriske biler, førsteprioriteten hans var sansynligvis å stoppe miljøproblemene vi har hatt nå siste hundreåret.

 

"Given that annual new vehicle production is approaching 100 million per year and the global fleet is approximately 2 billion cars, it is impossible for Tesla to build electric cars fast enough to address the carbon crisis."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.

Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?

Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.

Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

 

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.

Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

 

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.

Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

 

Er det så vanskelig å forstå? Du antar jo at de selger bilene sterkt overpriset i forhold til produksjonskost, om de ikke gjør det, så er det ikke grunn til å tro at de går konk når det kommer konkurrenter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vinn-Vinn for Tesla. God PR og gode synergieffekter for stort sett hele verden.

(Og kanskje en eye-opener angående patentsystemet i USA)

 

Hurra for Elon!

 

En definitiv vinn-vinn for Tesla -- tror ikke de klarer å produsere like mange biler som de kommer til å produsere batterier likevel. Sist jeg sjekket var ikke bilbatteri særlig billig.

 

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/gigafactory.pdf

Lenke til kommentar

Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten?

 

 

Ellers:

 

 

Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd.

 

Så hva er status. Er Tesla EL-biler fritatt for disse syke luksusavgiftene som man ser på fossilt-brensel motorer med stort slagvolum?

Lenke til kommentar

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.

Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?

Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.

Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

 

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.

Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

 

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.

Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

 

 

Vi ligger jo omtrent 30 år på etterskudd med veiutbyggingen i Norge. Så ser du for deg at veien mellom Stavanger og Kristiansand er blitt noe særlig bedre om en ca. 10 år fram i tid?

 

Jeg kjørte strekningen sist i Pinsehelgen. Og jeg må si det er en ekstrem forskjell på veinettet mellom Oslo - Kristiansand VS. Kristiansand - Stavanger.

 

Jeg har ikke kjørt denne strekningen på noen år. Så jeg ble mildt sagt ganske så sjokkert over hvor begredelig Kristiansand - Stavanger fremdeles er å kjøre på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at den veistrekningen blir særlig bedre på 10 år.

Det krever i så fall ny trasé, ikke bare at de retter ut en sving her og der.

 

Men jeg ser for meg at fremtidens el-biler vi klare distansen uten problemer, med ny teknologi.

Tesla har vist verden at en el-bil kan ha rekkevidde mer enn noen kilometer.

 

 

 

 

Du antar jo at de selger bilene sterkt overpriset i forhold til produksjonskost,

Jeg har aldri påstått al Tesla sine biler er overpriset.

Jeg sa at de er dyre. Dyre fordi de er lukseriøse, og med masse teknologi og batterier.

Med masseproduksjon av batterier kan prisen gå ned.

 

Jeg gleder meg som sagt til 100% elektriske bruktbiler finnes på markedet til akseptable priser og god rekkevidde.

Det trenger ikke være en Tesla. Jeg foretrekker franske biler.

 

Masse nyttig info i innlegget til Andrull :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...