Gå til innhold

Dødsdisken som lagde skikkelig hodepine for IBM (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg demonterte en slik en , og dillet med platen. Fyttisvarteh... å skarpe de fragmentene ble, det var som en livsfarlig splint-granat når den plata knuste!

 

men det ble en kul gadget-blender, med splinter av plata fremdeles igjen på rotoren !

Dog frarådes på det STERKESTE på noe som en tenker på å putte i munnen ;) Men den kuttet opp alt mulig!

Lenke til kommentar

"IBM Deathstar"...been there done that - og hadde det bare vært en planet jeg mistet, så hadde det vært bedre. :(

 

Da den disken takket for seg, så skulle jeg ønske jeg hadde vært oppmerksom på konseptet "backup". Det er såpass mange år siden at jeg har faktisk glemt hva det var, men det var data som jeg mistet da som jeg gjerne skulle hatt - så det var antageligvis ganske kritisk privat data.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg husker Deskstar positivt da jeg jobbet i butikk, heldigvis solgte vi ikke så mange av denne utgaven at vi fikk problemer med reklamasjoner.

Vil dere lage flere artikler fra datahistorien om feilproduserte produkter som produsentene holdt kjeft om? (Dårlige/lekkende kondensatorer, nVidia Bumpgate osv)

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde et par sånne. De tok kvelden mens jeg holdt de i hendene i 2006. Jeg ristet riktignok ganske kraftig på diskene mens de roterte og lagde rare skrapelyder. Etterpå dissekrerte jeg dem. Må dog påpeke at jeg aldri hadde problemer med de mens de var i bruk og avlivingen var planlagt.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig å ikke ha råd til 75GXP disken den gang og måtte nøye meg med 60G-versjonen. Det viste seg at i det tilfellet var det å være "fattig" en fordel, 60G disken var like kjapp og i tillegg dønn stabil og den ble værende i PCen lenger enn de fleste av diskene jeg hadde hatt inntil da :)

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne husker jeg godt! blei så forbana etter at dei sendte meg ein ny så døde den enda fortere...

 

det jeg husker derimot når demonterte den selv , bruk hansker, dette er blad du kan lett skjære deg på .

 

men beste med den var at den var stor og brukte den som ein "neerdy" matboks i minne student dager , var ein av dei lettaste måten og få starte ein samtale på når du dro ut brødskiva ut fra ein hardisk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 stk 15 GB kostet omtrent det samme som 1 stk 30 GB. Satt man de i Raid0 fikk man fantastisk ytelse til å være den gangen. Jeg gjorde det og hadde bare gode erfaringer med diskene de 2-3 årene de var i bruk. (Jeg satte de i Raid1 da jeg solgte de og hørte aldri noe mer fra kjøperen). Flere jeg kjente hadde også 75GXP og 60GXP. Ingen jeg kjente fikk problemer. Diskene hadde beviselig høy feilrate, men altså ikke så høy at man var garantert trøbbel. Mange av oss hadde bare gode erfaringer med disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en IBM Deskstar 30GB selv (vet dog ikke om den heter 75GXP) som jeg har hatt utrolig flaks med. Den fikk æren av å være OS-disk i min hjemmeserver da den var ny, og beholdt denne rollen helt opp til den ble erstattet av en 2tb disk da dette kom. Usikker på hvor mange år det ble, men i mellomtiden hadde jeg diskkrasj i 5 andre disker i samme serveren som ble brukt til arkivlagring. Dette var både WD, Maxtor, Seagate og Samsung disker som DeskStar'en overlevde. Og det som OS-disk (med hyppigst lesing og skriving i denne arkiv/fil-serveren). \o/

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Husker disse veldig godt ja. Hadde to, en på 60 GiB og en på 40 GiB, begge var fra 60GXP-serien. De kjørte mesteparten av sitt nokså korte liv i JBOD-RAID (ikke spør meg hvorfor JBOD og 60+40).

Først røk den ene. Kjørte da den andre uten RAID, før den også røk like etter. I mellomtiden hadde jeg reklamert på den første som røk, og erstatningsdisken jeg fikk for den røk den også. Reklamerte ikke på de diskene noe mer, jeg bare kasserte dem og konstaterte at jeg aldri mer skulle kjøpe harddisker fra IBM. For meg klarte altså Deathstar en perfekt 3 av 3.

 

Tok mange år før jeg så mye som vurderte å kjøpe harddisker fra Hitachi. Etter det jeg hadde lest, overtok de jo harddiskdivisjonen til IBM med alle ansatte og all teknologi, så det var jo i praksis bare en ny logo på samme dritten i mine øyne.

Nå i dag ville jeg vel ihvertfall gitt dem en sjanse. Har ikke hørt noe spesielt negativt om dem.

Endret av HFalch
Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 stk 60GXP i RAID og de fungerte upåklagelig i over to år.  Der og da var det langt de beste og raskeste diskene jeg hadde eid og om jeg ikke hadde hengt på nettet og lest om problemene så hadde jeg nok anbefalt dem til gud og hvermann.  Jeg ga dem etterhvert bort til en kompis, hvor de levde problemfritt i minst et par år til.

 

Det forteller jo alt man behøver å vite om hvor mye man skal stole på ens egne eller andres anekdotiske erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...