Gå til innhold

Bruken av anonyme Tor eksploderer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk det ikke rykter om at NSA hadde en egen tjener i Tor-nettverket?

 

Det er ikke mange årene siden en svenske sniffet tusenvis av passord til epostkontoer (en del av de var blandt annet brukt av ambassader!) fordi de brukte Tor uten å kryptere noe selv..

Lenke til kommentar

Men VPN er alltid sikkert ? Og når er ikke Tor sikker hvis man følger opp med oppdatering?

Det har jeg vel ikke akkurat sagt, men med VPNer får du bedre hastigheter og hvis tjenesten er sikkert og ikke logger er det ingenting som kan identifisere deg ved mindre man titter på både hvor du kobler fra (ISP) og til (host som har server du kobler til). På denne måten kan man titte på klokkeslett og etterhvert kunne si ca. hvilken IP du bruker.

 

Det har vært flere problemer med Tor oppover årene, f. eks usikre exit nodes. Står litt om det på Wikipedia, ellers så er det endel artikler på emnet du finner hvis du søker litt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

The Pirate bay* Ikke bland inn norsk i engelsk ;)

 

(Til de som bare må få det inn med teskje: Selvsagt skjønner jeg at det var en skriveleif..)

The Pirate Bay* (med stor B). Ikke bland inn norsk i engelsk. ;) På norsk har bare det første ordet i en overskrift stor bokstav, på engelsk alle ordene, unntatt utvalgte småord som an og in.

 

(Til de som bare må få det inn med teskje: Selvsagt skjønner jeg at det var en skriveleif..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et spørsmål som jeg synes ihvertfall har en viss gyldighet som uvitende til hvordan Tor-nettverket henger sammen. Hvordan kan de måle antall brukere dersom det er en viss porsjon anonymitet involvert, jeg skjønner det ikke? Noen som kan forklare til oss som måtte gå å lure på det etter å ha lest artikkelen?

Lenke til kommentar

Det har jeg vel ikke akkurat sagt, men med VPNer får du bedre hastigheter og hvis tjenesten er sikkert og ikke logger er det ingenting som kan identifisere deg ved mindre man titter på både hvor du kobler fra (ISP) og til (host som har server du kobler til). På denne måten kan man titte på klokkeslett og etterhvert kunne si ca. hvilken IP du bruker.

 

Det har vært flere problemer med Tor oppover årene, f. eks usikre exit nodes. Står litt om det på Wikipedia, ellers så er det endel artikler på emnet du finner hvis du søker litt.

Usikre exit-noder? Når man bruker Tor, må man gå ut fra at noen ser på trafikken. Poenget er at samme person ikke ser din IP-adresse, og kombinert med fornuftig bruk så vil det være veldig vanskelig å identifisere deg. Ønsker man å beskytte seg mot trafikk-snoking, så må man benytte seg av ende-til-ende-kryptering i tillegg, for det er ikke det Tor er til for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ingen som har greie på Tor, nok til å svare på mitt tidligere spørsmål om hvordan de kan måle antall brukere?

Vel, Tor distribuerer listen over tilgjengelige servere ved hjelp av noen få "directory servers". Ved å se på trafikken mot disse, så bør man kunne finne antall brukere. Om det er slik de gjør det vet jeg ikke, men jeg antar det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...