Gå til innhold

Ballmer: - Vista var min største tabbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå påstå at Windows Millennium var hakket værre hva stabilitet angår... Men det var vel ikke Ballmers fortjeneste.

 

Under Millenium kunne proffbrukere fortsatt velge NT/ WIn2K, og dermed fantes et kurant produkt for enterprisemarkedet selv om forbrukerproduktet var pyton.

 

Vista henvendte seg til både enterprise og privatmarked og var dermed en markedsmessig større flopp ettersom "alle" hoppet over en oppdaterinsksyklus

 

Forøvrig er jeg enig med deg. Vista greide jeg å forholde meg til. Millenium var et rakleverk, og den eneste Windows-versjonen jeg virkelig har lagt for hat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks.

 

Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene.

 

De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten.

Veldig, veldig enig med deg.

Endret av AedionGame
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks.

Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene.

De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning, og endret noen småting som å lage "exitkryss" på apper og lignende. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten.


Det er det samme systemet for PC/tablet? Say what now? Tenker du på at det er mye like farger?

Problemet er altså at Microsoft ikke har gjort nok for å tilpasse seg brukermassen.

Har du noe tall på at de fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra? Fordi min erfaring er helt motsatt. De fleste som har lært seg + de fleste som "ikke har lært seg" Windows 8 synes metro grensesnittet er søppel på Desktop/laptop. Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror denne tolkningen av artikkelen er basert på en misforståelse. Artikkelen her er nok noe ufullstendig/misvisende.

 

Ballmer sier "...the loopedy-loo that we did that was sort of Longhorn to Vista".

 

"The loopedy-loo" er at de begynte å bygge neste versjon av Windows basert på Windows XP-kjernen. Et stykke ut i bygginga av det nye operativsystemet, som altså gikk under kodenavnet Longhorn, scrappa de hele operativsystemet, og begynte på nytt. Med samme kodenavn, til og med? Denne gangen basert på Windows Server-kjernen. Derav "loop".

 

Når han sier " And, you know, there are side effects of that when you tie up a big team to do something that doesn't prove out to be as valuable", så er det ganske klart at det ikke er sitt eget sluttprodukt han disser, men det faktum at de brukte tid og ressurser på å bygge et helt operativsystem, for så å bare ditsje hele prosjektet og begynne på nytt.

 

Det ville vært rart om han dissa sitt eget hovedprodukt, det ville ikke vært rart om han tok ansvar for et helt operativsystem som aldri ble tjent en krone på. Så strengt tatt finnes det bare en tolkning som henger på greip her:

 

Han angrer på at de låste opp hele produktstaben sin på å utvikle Longhorn basert på XP, for å så måtte begynne på nytt uten å ha fått så mye ut av det. Sideeffekten han nevner var at utviklingen av Longhorn/Vista fikk dårlig tid, og derfor ble "bare ikke helt ferdig".

 

Ut fra konteksten må dette handle om at han ikke angrer på Vista som sådan, han angrer på utviklingsløpet der Longhorn ikke ble besluttet utviklet fra Windows Server på et tidligere ridspunkt, og sier at dette naturligvis fikk konsekvenser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

TLDR; ?

 

- Toppsjefen regner ikke kritikken mot Windows 8 som hans største anger Hvorfor skulle han det? Han har jo ikke designet GUI'et, som har fått mesteparten av PESet.

 

- Toppsjefen regner ikke alle bugsa og kvaliteten i Windows Vista som sin største anger. Hvorfor skulle han det? Han har jo ikke programmert det.

 

- Toppsjefen regner derimot ÅRSAKEN til alle bugsa og kvaliteten i Windows Vista som sin største anger. Nemlig at Windows Vista kun fikk en halv utviklingssyklus. Longhorn skulle vært bygget på XP, men langt ut i syklusen scratcha de hele greia og besluttet og bygge Vista på Windows Server. DETTE regner Ballmer som sin største "regret"; "the loopedy-loo that we did that was sort of Longhorn to Vista". Det var nok han som tok avgjørelsen der, så der kan han trygt ta ansvaret selv.

 

Han sier ikke at han angrer på Vista, han sier at han angrer på utviklingsløpet i forkant av Vista. Dette gjorde at Vista ble hastverksarbeide, og det sier han jo indirekte også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det er det samme systemet for PC/tablet? Say what now? Tenker du på at det er mye like farger?

 

Problemet er altså at Microsoft ikke har gjort nok for å tilpasse seg brukermassen.

 

Har du noe tall på at de fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra? Fordi min erfaring er helt motsatt. De fleste som har lært seg + de fleste som "ikke har lært seg" Windows 8 synes metro grensesnittet er søppel på Desktop/laptop.

Og statestikken der tar du fra rene løse luften eller ? Skjønner at det er mange vanlige brukere som vil slite med å gå over til Windows 8. Det er tross alt en helt ny måte å jobbe på. Men det er faktisk raskere, mye raskere å multitaske og finne dokument og applikasjoner i Windows 8.

 

Men Microsoft burde vel ha i det minste gitt brukere valget om å bruke gamle desktopen for å lette overgangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er det samme systemet for PC/tablet? Say what now? Tenker du på at det er mye like farger?

 

Problemet er altså at Microsoft ikke har gjort nok for å tilpasse seg brukermassen.

 

Har du noe tall på at de fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra? Fordi min erfaring er helt motsatt. De fleste som har lært seg + de fleste som "ikke har lært seg" Windows 8 synes metro grensesnittet er søppel på Desktop/laptop.

 

Okei sorry litt dårlig forklart, Windows RT har jeg personlig erklært død, selvom det ikke direkte overhodet er et dårlig system, er det eneste som gjelder Windows 8 fullversjon. At det er samme system baserer jeg på løsninger som Surface Pro, en kombinasjon av nettbrett og PC.

 

Slike løsninger vil vi se masse av fremover, og det er det som er genialt med Win 8, at det fungerer dritbra på en liten nettbrett enhet, og samtidig som en PC. Med Windows 8 og løsninger som Surface Pro, kan Microsoft etterhvert ha en real sjangs mot å dominere nettbrettmarkedet over Android, da det nettopp kan få nettbrettet til å fungere som en PC i samme slengen.

 

Jeg jobber i PC-bransjen og får støtt og stadig tilbakemeldinger av kunder, før de har prøvd win 8 og etter de har brukt det. Det er det jeg baserer tallene mine på. De som ikke liker det, er stortsett de som "ikke skjønner en dritt"

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles en HP Mini pc med ATOM cpu og Windows Vista OEM. Den er treig, jada, men den funker like "greit" idag som for 3 år siden.

 

Greit nok at Ballmer sier Vista var den største tabben hans, salgsmessig og/eller klagemessig. Men jeg tror Vista var strategisk viktig og banebrytende for Microsoft.

 

Konsolidering av home/business plattform. Selv om det til en viss grad begynte med XP, så var det her at man virkelig kjøpte samme OS uansett om man var bedrift eller privat kunde. Dette ser vi verdien av nå idag.

 

User Account Control. Forhatt på Vista ja, men på 7 og 8 nå idag så ser vi virkelig verdien av den prototypen de kjørte ut i stor-skala på Vista.

 

Det som virkelig var irriterende med Vista var at den kjørte disken på max til enhver tid, og dermed jammet ned ytelsen på systemet.

 

Men at Vista var en viktig brobygger stein i Microsoft sin OS utvikling er jeg ikke i tvil om i det hele tatt. Og det samme gjelder Windows 8. De folkene i verden som fremdeles klager på Windows 8 har jeg vanskelig for å tro har testet det på en touchbasert maskin. Klart, oppgraderer man en 3-12 år gammel skranglekasse skal man ikke forvente at ting er stabilt og går på skinner, men jeg har ikke opplevd større ting som gir grunn til kritikk på 8 enn jeg har opplevd på tidligere OS fra Microsoft.

 

Forøvrig det som tommyb sa, norske oversettelser og tolkninger er alltid en utfordring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...