Gå til innhold

Kommentar: Er Xbox One kundefiendtlig? (XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Er Xbox One kundefiendtlig?"

 

Microsoft går ikke akkurat i beste retning om en skal se det ifra kunders perspektiv. Mye rykter og lite informasjon foreløbig til å si noe endelig om dette enda.

 

Men kombinasjon av online restriksjoner og DRM gjør den helt klart mindre kundevennlig en noen annen konsoll i historien. PS4 vet vi jo lite om hvordan vil håndtere dette så det er godt mulig X1 vil få selskap rimelig fort.

 

Dette med at EA nå går bort ifra online pass kan tyde på at PS4 har også et system som skal sikre mer inntekter til selskaper som EA. Men igjen så vet en ingenting håndfast enda...

 

Det som er sikkert er at om Sony velger å ha ingen form for DRM eller online krav, eller med andre ord ikke forandrer noe ifra idag. Så vil Microsoft ha et stort stort problem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått TV-tilkoblingen, så bruker man HDMI-inn på X1 for å få inn TV-signalene (fra en dekoder el.l.) og så bruker man IR-blasteren som følger med X1 til å skifte kanal på samme dekoder. Så det fungerer ganske likt som med Windows Media Center. Og skal jeg tippe, så tror jeg at Sony ikke kommer til å sitte å se på at MS og andre "tar stueposisjonen", så det blir nok noe TV-greier med PS4 også :)

Lenke til kommentar

Litt slik ubevisst så tolkes det som at Xbox one satser på alt annet og dermed blir ikke fokuset like mye på spill... Vet det ikke trenger å være tilfellet, men kan fort tolkes slik.

 

Dermed vil PS4, som mer har spill i sentrum, appellere mer til de som kjøper det for spill som førsteprioritet?

Lenke til kommentar

Og skal jeg tippe, så tror jeg at Sony ikke kommer til å sitte å se på at MS og andre "tar stueposisjonen", så det blir nok noe TV-greier med PS4 også :)

 

Jau, det jeg tenker også. En veit at begge to vil inkludere en masse i tillegg, det samme gjalt for PS3 og Xbox360 også.

 

Eneste jeg ser for meg er enten at dette appellerer enormt til markedsandeler som jeg (og andre spilleentusiaster) ikke er en del av, eller at dette er som XBOX Vanilla, altså et springbrett til et senere skikkelig console.

 

Xbox (Mediocre) --> Xbox 360 (Success)

Xbox One (Mediocre) --> Xbox Two (Success?)

 

Vet dette bare er spekulasjoner og tomprat, men er morsomt å fundere likevel.

Lenke til kommentar

Leste hos IGN (tror jeg det var) ar de har fått bekreftet at det er butikken som må betale gebyret for bruktsalg-transaksjonen, og ikke forbrukeren. Som i og for seg gir mer mening imo..

 

Og dermed blir det mindre steder å kjøpe bruktspill hvis de ikke kan tjene på det.

edit: og dermed får bransjen som de vil, bruktspill blir mindre av.

Endret av D02
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste hos IGN (tror jeg det var) ar de har fått bekreftet at det er butikken som må betale gebyret for bruktsalg-transaksjonen, og ikke forbrukeren. Som i og for seg gir mer mening imo..

Eurogamer skriver det slik:

Update: You, the shopper, won't have to pay the activation fee for a used Xbox One game - the shop will. Therefore, the price you see on a second-hand Xbox One game in a shop is the price you'll pay to be able to play it.

That's what a high-ranking UK industry source explained to me this afternoon.

The reason there's all this confusion is because Microsoft hasn't decided what the activation fee will be yet. The £35 figure reported in the story below sounds too high - perhaps it includes the shop's sale price as well.

My source confirmed that part of that activation fee will go to a publisher and part to Microsoft.

What this means for second-hand games is that Microsoft effectively controls how much they cost, because it controls the activation fee. Whether that fee will move up or down or diminish over time isn't clear. But it does mean second-hand games will probably be more expensive than they are now.

Men dette betyr også at det ikke blir mulig å selge spill på feks finn.no / direkte med hverandre, men at spillene da MÅ selges igjennom Gamestop ol butikker. Dette synset også Eurogamer på:

To me, the fact that Harrison was talking about a forthcoming announcement rather than just clarifying the detail suggests that whatever strategy Microsoft does have for this second-hand resale process may involve a specific partner. Perhaps Microsoft has done some sort of deal with GameStop or a similar retail entity.

 

Kilder:

http://www.eurogamer...ine-in-xbox-one

http://www.eurogamer...work-apparently

 

Foreløpig ser ikke Xbox One fristende ut for 5 øre for min del. Men det er såklart spennende å følge med, ihvertfall til Sony "svarer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir å holde seg ti PC istede enn dette. Håper det blir flere som sattser mer på det enn konsoll når det skal være som X1 er.

 

Noen kommenterte vel att det er som en dekoder mann må betale for å spille på. Ikke noe av det dem sier om abonomang av tv kanaler som gjelder her, for vi har ikke noe av det usa eller england etc har.

 

Var ikke stemmestyring skrudd av på xbox360 å her til lands? Ikke sikkert det er brukende her på X1 heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...