Gå til innhold

? Windows XP er farlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ville tilsvarende tall for OS X eller Unbuntu vært?Bør dette være en advarsel mot Windows generelt?

 

Ja du kan være inne på noe deg. Jeg tror forskjellen på XP og W7/W8 i stor grad er maset som kommer opp hver gang man kjører en exe fil, eksempelvis når en skal installere noe.

Som kan betyr at om bruker bare trykker OK uten å sjekke dette så er sikkerheten på XP nivå...

Lenke til kommentar

Hva ville tilsvarende tall for OS X eller Unbuntu vært?Bør dette være en advarsel mot Windows generelt?

OS X har voksende tall, også PGA. at "MAc har ikke virus"... MAC brukere svelger tydeligvis allt rått :(

Ubutu derimot :)

Men det hadde vært interessant å få se tallene... Ikke det at Apple kommer til å slippe de tallene uansett... (i alle fall ikke reelle tall)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker til sakligheten til Microsoft her, men det får så være. Sier ikke at XP er sikkert heller, men var ikke akkurat virus galore da jeg brukte det heller.

 

Har det fortsatt installert på en laptop og som virtuell maskin for å kunne kjøre gamle spill som ikke fungerer med x64-maskiner, og det fungerer utmerket. Bare sørge for å ha litt vett når du bruker maskina, det.

Lenke til kommentar

Hva ville tilsvarende tall for OS X eller Unbuntu vært?

Ettersom disse tallene er basert på "telemetri-data" innrapportert månedlig fra Windows Malicious Software Removal Tool og det ikke finnes noe lignende for OS X og Ubuntu, så er det vanskelig å sammenligne.

 

Bør dette være en advarsel mot Windows generelt?

Det er all grunn til å tro at de som står bak malware ønsker å få spredd sakene sine til så mange maskiner som mulig - derfor vil det OS'et som har størst markedsandel være mest utsatt. Nå for tiden er det Windows. Men verdens største bot-net (oppdaget i fjor) var basert på infiserte Mac'er, og mange Linux-baserte web-servere (Apache, PHP, MySQL, etc.) er med på å spre malware til andre maskiner uten at eierne vet noe om det. Så, "choose your poison".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker til sakligheten til Microsoft her, men det får så være. Sier ikke at XP er sikkert heller, men var ikke akkurat virus galore da jeg brukte det heller.

12 av 1000 XP-maskiner, det er 1.2 promille, det.

988 av 1000 XP-maskiner er altså "friske".

Jeg synes ikke dette virker "usaklig" på noen måte.

(Last ned Security Intelligence Report Key Findings fra Microsoft, så slipper du å forholde deg til hardware.no-filteret.)

Lenke til kommentar

Den "gjengse" bruker tviler jeg litt på har Windows XP på maskinen sin nå idag.

 

Vista kom på nyåret 2007 til privatpersoner. Det er ca 7 år siden nå. PC'er i konsumerklassen har vel knapt nok 3-5 års levetid. Så sannsynligheten for at XP maskiner er i drift hos private er ganske lave vil jeg tro.

Bedrifter derimot, som har utrulling av OS og applikasjoner. De ruller nok ut XP på ny hardware så det koster etter den dag idag. Men de patcher også jevnlig. Og om de planlegger, så kan de ha klart utrulling av Win 8.1 ca akkurat i tiden til at XP virkelig takker for seg.

 

Etter Good/Bad/Good teorien så skulle jo W8 være Bad, siden 7 var Good og Vista var Bad. Men 8 er jo Good, bortsett fra at endel folk klager på GUI valg, som ikke har noe med stabilitet og ytelse å gjøre.

så om 8.1 kommer med muligheten til å swappe til klassisk start meny da, så vil jo det være ett godt valg for de store bedriftene. Og da har de kjørt 10-12 år på XP.

 

Og de som sier gammel teknologi er rikelig bra nok, kan spørre Moses himself om det er mest praktisk å meise inn skrift på steintavler, eller skrive det inn på en pc. Selvfølgelig satt på spissen så det holder, men statuerer enkelt ett poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

På tide at landets offentlige instutisjoner endelig er nødt å oppdatere systemene sine!

 

Så enig der! Jeg ser at både legen, og øyenlegen min bruker dette gamle OSet, og jeg er faktisk veldig bekymret for at mine personopplysninger skal kunne komme på avveie dersom hackere får tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...