Gå til innhold

Disse tallene burde skremme TV-kanalene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elsker netflix, bruker det hver eneste dag. Og når man kan bruke den amerikanske versonen, så har jeg fortsatt masse av filmer og serier jeg skal se på fremover.

TV kanalene kan bare gå å legge seg, ser ikke på TV lenger bare pga. all den reklamen som er hvert 10'ende minutt.

 

Håper bare de fortsetter å fokusere på å få på plass flere avtaler, spesielt filmutvalget er ikke mye å hoppe i taket for, serieutvalget er dog langt bedre men er jo flere store som mangler her også, og det om de kunne få til det samme som HBO hvor nye episoder slippes mer eller mindre likt på stream som på TV i USA så begynner vi virkelig å snakke!

 

Men til 79kr per måned så kan man vell ikke kreve for mye, men personlig ville jeg vært villig til å betale 299kr per måned om det hadde sørget for at nye episoder og filmer er nesten umiddelbart tilgjengelig som det går på lufta i USA, og hvor de hadde fått på plass flere avtaler så man ikke savner endel innhold.

 

Og som med alle streamnigtjenester så har kvaliteten endel å gå på, men her har de jo allerede forbedret seg endel siden tjenesten ble tilgjengelig i Norge med HD+ eller hva de kaller det, men vi er jo fremdeles ikke i nærheten av vanlige type MKV fil som du finner på en hvilken som helst torrentside i 1080P, og lydkvaliteten er fremdeles nedprioritert.

 

 

Lurer på hvordan netflix greier og overlever når de er så SINNSYKT MYE BILLIGERE EN NRK LISENSEN?!

 

 

FUCK YOU NRK!

 

 

Det er vell en liten forskjell på det å måtte produsere innhold, og drive bøttevis med lokalkanaler og sendinger over hele Norge kontra det å lisensiere filmer og serier fra andre og distribuere dette digitalt? ;)

 

Er helt enig at NRK lisensen er noe pølsevev, men det er jo greit å holde seg litt edruelige når man skal sammenligne økonomien på det hele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan netflix greier og overlever når de er så SINNSYKT MYE BILLIGERE EN NRK LISENSEN?!

FUCK YOU NRK!

Du kan ikke sammenligne Netflix og NRK.

 

Netflix-avgiften er en del lavere enn kringkastingsavgiften, men kundebasen til Netflix er så stor at de får inn enorme summer hver måned. Det går riktignok mye penger til serverpark, linjer og lisens til MPAA, men i det store og hele tror jeg de kan ha lav månedspris på grunn av antallet brukere.

 

NRK derimot har toppen 5 millioner brukere (langt lavere i realiteten) mot Netflix sine 30 millioner (som stadig vokser).

 

Så er det mange felt som NRK har marked hvor Netflix ikke eksisterer - radio, TV, avis, osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan netflix greier og overlever når de er så SINNSYKT MYE BILLIGERE EN NRK LISENSEN?!

 

 

FUCK YOU NRK!

 

Volum, rimelig pris for kjøp av "senderettigheter" og produksjon som er rimeligere enn tradisjonelt fjernsyn. Volum gjør at Netflix med dagens priser har inntekter på godt over 20 mrd kroner (5 ganger NRK), og trolig betaler utrolig mye mindre for rettigheter pr "seer" en f.eks NRK.

 

Og som AndersT2 nevner, NRK har (og er pålagt å ha) nyhetsavdeling, aktualitet-/debattprogram, distriktskontor, dekningsgrad og en viss % egenproduksjon. De har også krav på seg til å produsere programtyper som er relativt sett dyre, og har få seere. Egenproduksjon trenger nødvendigvis ikke være internt i NRK, men like gjerne produksjoner satt ut til Monster osv. NRK er faktisk en vesentlig årsak til at vi har et betydelig produksjonsmiljø i Norge. Og som han også nevner, mye kunne sikkert ha vært gjort rimeligere, men da måtte også kravene til NRK reduseres.

 

Personlig er jeg svært glad for å slippe reklame, ha tilgang til andre ting enn amerikanske serier og realityshow (hvor 95 % er fordummende).

 

Jeg har selv Netflix (norsk), men det abonnementet ryker snart. Utvalget av filmer er alt for spinkelt, de fleste seriene er verdiløs - som RamGuy ville jeg klart betalt mer om utvalget var godt nok. Da kunne jeg klart meg med NRK + Netflix.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lurer på hvordan netflix greier og overlever når de er så SINNSYKT MYE BILLIGERE EN NRK LISENSEN?!

Sukk. Folk må lære seg forskjellen på distributører og innholdsprodusenter. NRK gjør mye mer enn netflix for et mindre publikum.

 

Norge trenger en statlig mediakanal, men jeg er enig i at lisensen er en tåpelig finansieringsløsning. Det burde vært gjort på en annen måte.

 

Netflix er forøvrig noe elendig populistisk søl.

Lenke til kommentar

Er enig med Papirkurven. Den norske versjonen har j*vlig dårlig utvalg, og jeg så ferdig seriene som var verdt å se på bare noen uker.

 

Nå har jeg skaffet meg amerikansk netflix og hatt det i 2 mnder, og har ikke sett ferdig 10% av det som er verdt å se engang.

 

Norsk netflix er bra for småbarnsfamilier - føler det er sykt mye barneprogrammer/barnefilmer med norsk tale

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser Arrested Development sesong 1 til 3 før 4 kommer neste måned. Og i mellomtiden kommer også Hemlock Grove. Verdt 79,- per måned for min del.

House of Cards var også knall. Fikk sett alle 13 på mindre enn en måned(var litt treg i starten) isteden for å vente på en episode per uke.(+ de liker å ta små pauser innimellom på Amerikansk TV)

Lenke til kommentar

Nå er det jo bare søppel som går på tv og da... Netflix har faktisk ett godt utvalg (Usa) og masse gode filmer.. Får håpe det samme utvalget snart kommer til norge også :)

 

Kan man få tilgang til amerikansk Netflix i Norge uten å måtte bruke proxy/VPN?

 

Bruk Firefox, last ned appen Media Hint. Bare slå den av dersom du ikke bruker den. Kan være dårligere sikkerhet, men jeg er ikke sikker :) Greit å bare være på den sikre siden ^^

Lenke til kommentar

Til ALLE dere som siterte meg, vet dere hva poenget med en offentlig kanal uten reklame er?

 

Den skal spre viktig informasjon og sørge for at alle i landet har tilgang til den. De ble grunnlagt i 1933, og har på ingen måte trengt så mye penger som de har fått! Det er IKKE NOE poeng i at de skal produsere egne TV serier overhode! De leier også rettigheter til andre serier, så dere som mener den store utgiften er at de produserer selv er BULLSHIT! De TV seriene de faktisk lager kan de leie ut videre til andre mot betaling, så de har en inntekt er, oh, no wait, de lager ikke noe av KVALITET så ingen gidder og kjøpe noe som helst rettigheter til det!

 

Kringkastnings nettverks deres leies ut til andre leverandører for en god slant penger så det om at det er den store utgiften dere er også BULLSHIT! Vi trenger ikke p2, p3, NRK2 og NRK3 og ALL ANNEN MØKK DE HAR!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er jo helt på gjorde og blendet av Hastings. Netflix gjør det ikke "bedre" enn kabel leverandørene og det er ikke på langt nær like mange som abbonnerer på netflix som har kabeltv, men gjennomsnittlig netflix bruker ser mer på netflix enn en gjennomsnittlig kabelkunde ser på kabel.

Noe annet burde en ikke forvente når det er så enkelt å melde seg på/av i forhold til kabel.

Lenke til kommentar

Håper bare de fortsetter å fokusere på å få på plass flere avtaler, spesielt filmutvalget er ikke mye å hoppe i taket for, serieutvalget er dog langt bedre men er jo flere store som mangler her også, og det om de kunne få til det samme som HBO hvor nye episoder slippes mer eller mindre likt på stream som på TV i USA så begynner vi virkelig å snakke!

 

Husk at HBO og Netflix virker meget likt, så er det ennå stor forskjell på dem. De seriene som HBO slipper dagen etter, er deres egne serier. HBO er i første omgang "1" TV kanal som produserer innhold, og som skjønner fremtiden.

 

Netflix leier inn serier fra som andre kanaler lager, og må vente til kanalene har sendt dem, gjerne i reprise, så forsøkt å selge dem på DVD/Blu-ray før de slippes for streaming. Samme veien som filmer, hvor det er Kino, DVD/BD, og til slutt betal-TV og stream.

Lenke til kommentar

Var på besøk i går og de kikket på en HD-versjon av en film. Jeg ble mildt sagt imponert over kvaliteten på overførselen. Det står i kontrast til hva jeg tidligere har sett av lavoppløselig skjiiit fra Netflix.

 

Kanskje jeg også skal over på Netflix snart :thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar

Til ALLE dere som siterte meg, vet dere hva poenget med en offentlig kanal uten reklame er?

 

Den skal spre viktig informasjon og sørge for at alle i landet har tilgang til den. De ble grunnlagt i 1933, og har på ingen måte trengt så mye penger som de har fått! Det er IKKE NOE poeng i at de skal produsere egne TV serier overhode! De leier også rettigheter til andre serier, så dere som mener den store utgiften er at de produserer selv er BULLSHIT! De TV seriene de faktisk lager kan de leie ut videre til andre mot betaling, så de har en inntekt er, oh, no wait, de lager ikke noe av KVALITET så ingen gidder og kjøpe noe som helst rettigheter til det!

 

Kringkastnings nettverks deres leies ut til andre leverandører for en god slant penger så det om at det er den store utgiften dere er også BULLSHIT! Vi trenger ikke p2, p3, NRK2 og NRK3 og ALL ANNEN MØKK DE HAR!

 

Det er din mening, og ikke i tråd med Stortingets vedtak om hva NRK skal drive på med. Akkurat hva Stortinget mener NRK skal gjøre står i NRK-plakaten (vedtektene). Så poenget med en offentlig kanal (allmennkringkaster) uten reklame er langt videre enn å spre viktig informasjon. Les gjerne §§ 12 - 17 her, http://www.nrk.no/in...sjon/1.5392438. Du har full rett til å være uenig, men da må du også peke på hvordan målene skal oppnås på en annen måte. Men ut fra dette må faktisk NRK drive egenproduksjon for å tilfredsstille kravene.

 

Man kan også diskutere hva viktig informasjon er. Personlig mener jeg f.eks at den informasjonen som kommer gjennom distriktsendinger om lokale forhold er svært viktig. Informasjon som kommer fram i programmer som Debatten, Urix, Puls, Aktuelt, Schrødingers katt, FBI med flere er også viktig informasjon. Vi hadde blitt et fattigt land om det eneste NRK skulle drive på med var nasjonale nyhetssendinger, og de kommersielle kanalene skulle tatt seg av kultur og samfunnsopplysning.

 

NRK hadde ellers ikke fått en gode slant med penger for å leie ut kringkastingsnettverk, NRK leier faktisk selv dette fra Norkring (som eies av Telenor). I dag skjer vel dette indirekte via RiksTV når det gjelder TV, og direkte når det gjelder FM-radio og DAB. Så man hadde eventuelt fått lavere kostnader - men det kunne påvirket prisen, da det neppe er ekstremt mange aktører som er interessert i å leie det nettet.

 

Og når du kaller noe møkk - å bør du faktisk tørre å si hva som er møkk eller ikke. Personlig synes jeg ca 90 % av det som sendes på TV2 sine kanaler, TV Norge og i Viasatsystemet er møkk som ikke gir særlig motstand for hode. Programmer som Farmen, Paradise Hotell, Idol, Skal vi danse? og gjentagne repriser av Friends, Home and Away, Days of our life med flere gir ikke akkurat mye. Og jeg er langt fra fornøyd med alt NRK lager og viser, - blant annet alt for lite overføringer av konserter (klassisk, jazz etc), men alternativene er så mye dårligere. Mesteparten av det somme finnes på Netflix definerer jeg også som uengasjerende tidtrøytte - ja i stor grad møkk.

Endret av Bolson
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...