Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, but still, konvergerer ikke nødvendigvis. Er et kjent problem, sjekk:

http://math.stackexchange.com/questions/108288/infinite-tetration-convergence-radius

 

min gode venn, det der er direkte bruk av produktregelen:

 

(f*g)' = f'*g + f*g'

Jupp,det er jeg klar over, det skrev jeg da også : ) Det jeg egentlig lurte mest på var hva den deriverte til t^x var. Men takk Miodland, da skal jeg få det til : )

Lenke til kommentar

Sitter og forbereder meg til prøve...

 

"En duk har form som et rektangel med en halvsirkel i hver kortende. Rektanglet er 2,50 m langt og 2,10 bredt. Vi skal sy på kantbånd rundt duken."

 

a) Hvor langt blir kantbåndet?

b) Hvor mange kvadratmeter er duken?

 

Oppgaven er helt sikkert enkel å løse, men jeg får det utrolig vis ikke til. Ville satt stor pris på veiledning.

Lenke til kommentar

Sitter og forbereder meg til prøve...

 

"En duk har form som et rektangel med en halvsirkel i hver kortende. Rektanglet er 2,50 m langt og 2,10 bredt. Vi skal sy på kantbånd rundt duken."

 

a) Hvor langt blir kantbåndet?

b) Hvor mange kvadratmeter er duken?

 

Oppgaven er helt sikkert enkel å løse, men jeg får det utrolig vis ikke til. Ville satt stor pris på veiledning.

Først så gjør du en antakelse om at kantbåndet blir likt som den totale omkretsen av duken. Når det er en halvsirkel i hver ende av duken, så vil de to sammen ble en full sirkel. Altså vil den totale omkretsen av duken bli langsidene i rektangelet, samt omkretsen av sirkelen. Diameteren til sirkelen er lik bredden på rektangelet (lag en tegning dersom du ikke ser det for deg). Så:

 

O = 2l + d(pi) ===> Hvor 2l er de to langsidene, og d(pi) er sirkelens diameter multiplisert med pi.

 

Videre:

 

Du gjør samme antakelse når du skal finne antall kvadratmeter. Du skal da finne arealet, og finner da arealet til rektangelet pluss arealet til sirkelen.

 

A = lb + (pi)r^2 ===> Hvor lb er lang- og kortside multiplisert med hverandre, og (pi)r^2 er arealet av sirkelen. Husk at r = d/2.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har noen mulighet til å hjelpe med denne? Tror jeg har fått til den første delen av oppgave a hvor jeg fikk: y(t)=yo(3,0)^(t/7)

Sliter med å svare på resten av a oppgaven.

Første del av oppgaven ser ok ut. Neste del som spør etter prosent økning etter 5 år løser du ved å sette inn 5 for t i funksjonen. Da får du Y = 2.192Yo, som forteller deg at Yo har vokst med 119.2 %. Siste del regner du ut ved å sette Yo3^(t/7) = 4Yo, og løser den med logaritmer. Du stryker Yo på begge sider, og:

 

3^(t/7) = 4

(t/7)log3 = log4

t = (7 log4)/(log3)

Endret av miodland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg da for m og k?

 

 

EDIT: Ellers noen som har peiling på hvordan en skriver svaret her:92ea876959415ca956b62a01accc93f4.png

Uttrykket for arealet i cm^2 etter t min vil være (11+2t)^2. Dette deriverer en og får et uttrykk for cm^2/min, men da jeg forsøkte å skrive dette inn ble det feil. Hva gjør en da?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Som dere helt sikkert har skjønt, sitter jeg og forbereder meg til en kapittelprøve. Et av oppgavene jeg ikke helt klarer å forstå går som følger:

 

Vi skal forstørre en figur slik at arealet blir tre ganger så stort. Hvor mange prosent må vi øke sidelengdene`?

 

Setter stor pris på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal bruke lineært forholdstall.

Lenke til kommentar

Som dere helt sikkert har skjønt, sitter jeg og forbereder meg til en kapittelprøve. Et av oppgavene jeg ikke helt klarer å forstå går som følger:

 

Vi skal forstørre en figur slik at arealet blir tre ganger så stort. Hvor mange prosent må vi øke sidelengdene`?

 

Setter stor pris på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal bruke lineært forholdstall.

 

 

 

 

A = l^2

 

ny: 3A = L^2

 

L= sqrt(3A) = sqrt(3l^2) = l*sqrt(3)

=:

L/l = sqrt(3)

må øke med:

100*(sqrt(3)-1) = 73,2 %

Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg da for m og k?

 

 

EDIT: Ellers noen som har peiling på hvordan en skriver svaret her:92ea876959415ca956b62a01accc93f4.png

Uttrykket for arealet i cm^2 etter t min vil være (11+2t)^2. Dette deriverer en og får et uttrykk for cm^2/min, men da jeg forsøkte å skrive dette inn ble det feil. Hva gjør en da?

 

 

 

 

hva er svaret dit da, er ikke bare noe sånt software greier...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hva er svaret dit da, er ikke bare noe sånt software greier...

8t+44. Ser på det nå, og kan hende jeg har tolket feil. Tenker at viss jeg tar utgangspunkt i at den er 0 størrelse på alle sider, så vil den etter 5,5 min være 11 cm. Da vil jeg kunne finne stigningen i det tidspunktet, og kunne oppgi svaret som cm2/min istedetfor et uttrykk avhengig av tidspunktet. Virker iallefall logisk. Ellers lurer jeg fortsatt på spørsmålet før, om hvordan jeg finner m og k.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

8t+44. Ser på det nå, og kan hende jeg har tolket feil. Tenker at viss jeg tar utgangspunkt i at den er 0 størrelse på alle sider, så vil den etter 5,5 min være 11 cm. Da vil jeg kunne finne stigningen i det tidspunktet, og kunne oppgi svaret som cm2/min istedetfor et uttrykk avhengig av tidspunktet. Virker iallefall logisk. Ellers lurer jeg fortsatt på spørsmålet før, om hvordan jeg finner m og k.

 

 

 

A(t) = L^2(t)

A ' (t) = 2L(t)*(dL/dt) = 88+16t

 

?

Lenke til kommentar

 

 

 

A(t) = L^2(t)

A ' (t) = 2L(t)*(dL/dt) = 88+16t

 

?

Litt usikker hva du gjør her. Uttrykket for areal jeg lagde, bruker begge sidene, så å gange med 2 sider er ikke noen hensikt, såvidt jeg kan se. Svaret ble uansett rett da jeg tok utgangspunkt i at kvadratet startet med sider på 0 cm. Litt uklar oppgaveformulering, spør du meg.

 

Er nå på en annen oppgave

8b9b2294643d6c557ba7b134514b44de.png

Her virker svaret åpenbar, men får feil. Dersom bredden øker med 1 m/s i dette øyeblikket, vil den siden etter en tidsenhet være 4 m bredde. For at arealet fortsatt skal være det samme, må lengden da være 18 m etter 1 tidsenhet, og den synker da med 6 m/s i dette øyeblikket. Dette tilsvarer at bredden etter endring er 4/3 av opprinnelig bredde, og lengden er 3/4 opprinnelig lengde. Jeg oppgir svaret 6, likevel blir det feil. Her må det virkelig være Maple som er lite vennlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...