Gå til innhold

Nikon Coolpix A skal sloss mot de beste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan bli et spennnende alternativ til Fuji X100s.

 

Ja, hadde det ikke vært for at X100S slår det på det meste da: Lysstyrke, søker, bilder per sekund, etc.

 

Eneste er at Coolpix A ser mer kompakt ut enn X100S, men til gjengjeld har x100S en brennvidde som er mer interessant for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bahh!! Når kommer proffkompakt med fast brennvidde tilsvarende 50mm på fullformat, f1.4-1.8, gjerne med en m43 bildebrikke ala omd eller 1" brikke ala rx100.

Dette ser forsåvidt litt svakt ut fra nikon.... kan nok ikke nærme seg x100s i det hele tatt.

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar

Ja, hadde det ikke vært for at X100S slår det på det meste da: Lysstyrke, søker, bilder per sekund, etc.

Det er for så vidt et poeng. Men den blir kanskje billigere etterhvert. Nikon er jo flink til å sette ned prisen relativt raskt.

 

Eneste er at Coolpix A ser mer kompakt ut enn X100S, men til gjengjeld har x100S en brennvidde som er mer interessant for meg.

Personlig synes jeg X100s er litt stor i forhold til at den ikke har utskiftbar optikk; så der treffer nok Nikon A bedre.

Jeg er usikker på om jeg foretrekker 35mm fremfor 28mm; det avhenger nok av dagsformen.

Lenke til kommentar

Jeg liker ideen til Nikon her..minner meg om Ricoh GR(d) som er - eller var ett topp gatefoto /lommekamera. Faktisk det jeg har likt best. Om Coolpix A en stund etter lansering ligger ett godt stykke under Fuji X100s i pris ( inkl søker ) så tror jeg nok Nikon vil selge en god del av denne. Gleder meg uansett til å prøve begge.

Lenke til kommentar

Kudos til Nikon for å prøve!

MEN, jeg tror dette kamera's største problem blir den faste vidvinkelen som ikke kan skiftes ut!

Det hjelper lite å gjøre et kamera fleksibelt på størrelses og høy-ISO fronten, hvis man må holde seg til én brennvidde for å oppnå disse to tingene samtidig.

Lenke til kommentar

MEN, jeg tror dette kamera's største problem blir den faste vidvinkelen som ikke kan skiftes ut!

Det hjelper lite å gjøre et kamera fleksibelt på størrelses og høy-ISO fronten, hvis man må holde seg til én brennvidde for å oppnå disse to tingene samtidig.

Det har ikke hindret Fuji (X100/X100s) eller Sigma (DP1/2/3*)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det har ikke hindret Fuji (X100/X100s) eller Sigma (DP1/2/3*)

Det har ikke hindret dem i å lage dem nei;

men har nok hindret dem i å bli noe mer enn for spesielt interesserte.

 

Jeg spår at "entusiast-kompaktene" først tar skikkelig av når noen klarer å lage et like lite kamera med DX-brikke, og et lyssterkt zoom-objektiv i f.eks. 16-32mm f/2.8-4.

Det må selvfølgelig lages "collapsable" så det forsvinner inn i kamera når man skrur det av.

Det er sikkert mulig!

 

Eller for den del en enorm mengde gamle analoge kameraer med påmontert fastoptikk.

That was then...

THIS is now! :)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det her ikke er snakk om fokalplanlukker...Slik at man får noe igjen for ulempen med fastmonterte objektivet.

 

Også synes jeg det er litt synd at Nikon har valgt å ikke klemme inn den glimrende bildebrikken fra D5200.

 

Ellers et veldig spennende kamera!

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Helt riktig, så jeg logget meg inn på publiseringssystemet vår på mobilen og rettet det opp. Fra t-banen.

..Men ikke i tråden. :tease:

 

Også synes jeg det er litt synd at Nikon har valgt å ikke klemme inn den glimrende bildebrikken fra D5200.

Nja - holder selv her en knapp på 16Mpx-sensoren fra D7000/D5100 - den har ingen svakheter som 24Mpx-sensoren har med lysstråler som kommer inn veldig skrått, som jeg antar lyset gjør med objektivet så tett på sensoren.

Lenke til kommentar

Nja - holder selv her en knapp på 16Mpx-sensoren fra D7000/D5100 - den har ingen svakheter som 24Mpx-sensoren har med lysstråler som kommer inn veldig skrått, som jeg antar lyset gjør med objektivet så tett på sensoren.

 

I følge Nikon selv skal denne brikken være spesielt utviklet for dette kameraet, og dermed er det ingen andre kameraer som har akkurat denne brikken.

Lenke til kommentar

Det har ikke hindret dem i å lage dem nei;

men har nok hindret dem i å bli noe mer enn for spesielt interesserte.

 

Jeg spår at "entusiast-kompaktene" først tar skikkelig av når noen klarer å lage et like lite kamera med DX-brikke, og et lyssterkt zoom-objektiv i f.eks. 16-32mm f/2.8-4.

Det må selvfølgelig lages "collapsable" så det forsvinner inn i kamera når man skrur det av.

Det er sikkert mulig!

 

 

That was then...

THIS is now! :)

dette er et backup kamera for en del fotografer , og mange av oss liker holde oss til en brennvidde.

 

Heller et skarpt fast objektiv en noe ræll av et zoom objektiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...