Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt bitt av fremkallingprosessen og selvom jeg er ganske grønn på området er jeg mer enn villig til å lære!

 

Nå har jeg bestillt meg Eizo CX270 skjerm og i morgen bestiller jeg meg Canon Pixma Pro-1 samt litt heftig papir fra Ilford.

 

Jeg har blitt overbevist om at man med en slik pakke kan fremkalle langt bedre bilder på et langt mer ekslusivt papir enn det tradisjonelle fotobutikker kan (Opp til A3+ størrelse).

 

Nå er det jo ikke meningen at jeg skal fremkalle 150stk. 10x15 feriebilder på denne skriveren, for det kan fort bli dyrt, men jeg har planer om å kose meg litt og finne frem bilder fra arkivet mitt som jeg vil skrive ut på papit og henge på veggen eller legge i en presentasjonsmappe. :)

 

Så hva vil jeg med dette innlegget?

 

Jo, jeg vil egentlig bare snakke litt løst og fast om egenfremkalling av bilder og gjerne også få litt input fra andre mer erfarne angående ting jeg bør huske på etc. Rett og slett litt løst snakk rundt egenutskrift av bilder og prosessen rundt dette :)

 

Til informasjon tar jeg så klart alle bildene mine i RAW og bruker Lightroom og Photoshop til etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig to måter å angripe problemet på. Jeg har valgt å sammenligne utskriftene med skjermen og korrige utskriftene deretter. Ikke perfekt, men så er jeg ikke så kresen heller.

 

Men skal du ha best mulig resultat, så tror jeg at kalibrering vil gi deg det lille ekstra. Men det kreves en del jobbing med å kalibrere, teste ut osv.

Lenke til kommentar

Er nok kalibreringsbiten jeg har funnet ut at jeg må lære meg :)

 

Jeg synes liksom det blir litt fjernt og bruke masse penger på fotoutstyr for så og bare la bildene ligge på pc'en og eller bare sende dem av gårde til en random online fremkallingstjeneste, med de resultatene det gir. Det er jo den siste biten som burde være viktig mener jeg, og derfor såvil jeg lære meg den biten med godt utstyr :)

 

Men først må jeg omrede litt på kontoret, for å få plass til dette bælværket av en skriver som veier nesten 30kg, hehe.

 

Skal lære meg litt om egenproduksjon av paspartout (eller hvordan det skrives) og generelt om innramming også. Men når det kommer til selve bilderammene så kjøper jeg disse ferdig. :)

 

Nei gitt :)

Oki doki :)

Lenke til kommentar

...eller bare sende dem av gårde til en random online fremkallingstjeneste, med de resultatene det gir.

 

Tja, må si meg fornøyd med "online fremkallingstjeneste" for storformat på veggen. For et par hundrelapper får jeg mine egne bilder "trykket" på skikkelig fotopapir av en maskin til 1,5mill. Det var når jeg var på nippet til å handle egen skriver, og egentlig klar til å bruke alt for mye penger at valget ble å prøve fotolabens tjeneste. Angrer ikke et sekund - penger(mye penger) spart, men uansett lykke til med investeringene i maskinvare og ikke minst "fargestoff"...

Lenke til kommentar

Må si meg enig med flageborg. Pluss at man får flere formater å velge mellom, ikke bare utskrift på fotopapir. Utskrift på lerret, alu, akryl, ferdig innrammet osv.

 

Jeg er ikke spesielt kresen og er stort sett fornøyd med resultatene. De gangene jeg ikke har vært fornøyd er pga overoppskarping og CA som jeg ikke så på skjermen men ser på større utskrifter. Har ikke tatt steget opp til dyre print på akryl/alu etc. pga slike tabber.

 

Man kan få mange print på alu, akryl, skumplate og lerret før man når summen på en slik skjerm, printer og papir/blekk.

 

Min vri på print etc. som jeg kommer til å gjøre framover:

Hvis jeg tar en ferietur/fototur eller lignende så kommer jeg til å velge ut en del bilder til ca. 40 sider i en fotobok der det er 1 bilder pr. side og noen panoramaer over 2 sider. Av de bildene velger jeg ut de få (1-3) beste og får de forstørret.

 

For de som reiser en del vil jeg anbefale å se følgende på kelbytraining.com, Scott kelby har noen gode kurs der: Creating Your Own PhotoBook in Lightroom 4 og Shooting Travel Photos Like a Pro + Travel Photography – Post Processing. Hvis noen av dere betaler for en måned husk at dere må melde dere ut hvis ikke løper abonnementet videre til neste måned. Få med dere Crush The Composition og alle videoene(3stk) med Jay Maisel.

Perfekte kurs for oss som tar bilder av alt mulig i byer/gatefoto, på ferie/fototurer etc. Det er verdt 25USD(under 140kr.)

 

 

Jeg har mange bilder på veggen som egentlig ikke er så bra, men jeg syns de var okey da. Fotobøkene har jeg presset inn så mange bilder jeg bare klarte. Jeg synes det er morro å se i de fotobøkene jeg har laget, men for andre er det lite interessant. Det er ingen mening med bøkene, det samme kan jeg si om de bildene jeg har på veggen.

 

 

Beklager off-topic'en i tråden din, BjerkneZ.

Lenke til kommentar

Tja, så veldig off topic var det ikke kelux, men det hadde vert fint og heller fått med noen tilhengere her kontra "motstandere" av hjemmeprinting.

 

Jeg har sett forskjellene og hjemmeprint på skikkelig skriver samt papir blir bedre enn normale fotolabber klarer å levere.

 

Poenget mitt er at jeg ikke kommer til å skrive ut bilder i hytt og pine, men velge ut de få bildene jeg har som jeg liker aller best og "fremkalle" disse hjemme på best mulig måte. :)

 

Joda, manfår så klart ikke ALU-trykk etc. og man er begrenset til A3+ formatet som forøvrig er mer enn stort nok til at man vil ha mange av disse på veggen. Jeg vil heller ha mindre bilder fint innrammet med passpartout som er egenprodusert og som har de fargene og den kontrasten JEG bestemte. Det blir rett og slett finere.

 

Men det viktigste av alt, det er også utrolig morsomt og mestre slikt selv. Nå kan jeg ikke si at jeg mesterer det ennå, men det skal læres :)

 

Alt koster. Kamera er dyrt, stativer er dyrt, objektiver er dyrt, ND filter er dyrt. Detblir bare litt feil for meg å bruke massepenger på utstyr til å ta bilde, for så og spare inn når detgjelder selve fremkallingen/utskriften som jo faktisk er det viktigste. :)

 

Jeg synes ikke trådene her var så veldig off topic, men la nå ikke dette bli en debatt om hva som er best. Hvis DU liker online fotofremkalling så bruk for all del det, men ikke "angrip" meg fordi jeg vil ta steget videre. Peace! :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

 

Jeg har sett forskjellene og hjemmeprint på skikkelig skriver samt papir blir bedre enn normale fotolabber klarer å levere.

 

 

Jeg tror nok labratorier med utstyr i millionklassen og ansatte som har jobbet med print i mange år, kan gjøre en bedre jobb en du kan hjemme. Det som er viktig er å jobbe etter fargeprofil som laben støtter evt få et prøveprint. En seriøs lab vil garantert sørge for at du blir fornøyd med utskriftene.

 

Men for all del, det virker gøy å kunne printe sine egne bilder også. Har lenge vurdert å gå til innkjøp av printer, men nøler pga størrelsebegrensning..

Lenke til kommentar

Jeg er mer sånn at "Det hørtes gøy ut, det vil jeg prøve". Også gjør jeg det, kjøper en (billig) printer og skriver ut.. Også blir det til at "Jo, det ble da et bilde", så blir printeren egentlig bare en "avansert" dokumentutskriver.

 

Kjøpte den billige Canon A3-skriveren. Litt kult å skrive ut sider fra verkstedshåndboka på store ark. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg tror nok labratorier med utstyr i millionklassen og ansatte som har jobbet med print i mange år, kan gjøre en bedre jobb en du kan hjemme. Det som er viktig er å jobbe etter fargeprofil som laben støtter evt få et prøveprint. En seriøs lab vil garantert sørge for at du blir fornøyd med utskriftene.

 

Men for all del, det virker gøy å kunne printe sine egne bilder også. Har lenge vurdert å gå til innkjøp av printer, men nøler pga størrelsebegrensning..

Uten at jeg vet svaret på dette, så tror jeg nok grunnen til at de har utstyr i millionklassen er at det skal gå fort og man skal ta unna store mengder med print som kommer inn.

 

Dessuten så er det uansett morsomt å gjøre slikt minst like bra selv. Men det forutsetter så klart at man vet hva man driver med, og det gjør ikke jeg ennå :)

 

Morsomt å lære noe nytt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, så veldig off topic var det ikke kelux, men det hadde vert fint og heller fått med noen tilhengere her kontra "motstandere" av hjemmeprinting.

 

Jeg har sett forskjellene og hjemmeprint på skikkelig skriver samt papir blir bedre enn normale fotolabber klarer å levere.

 

Poenget mitt er at jeg ikke kommer til å skrive ut bilder i hytt og pine, men velge ut de få bildene jeg har som jeg liker aller best og "fremkalle" disse hjemme på best mulig måte. :)

 

Joda, manfår så klart ikke ALU-trykk etc. og man er begrenset til A3+ formatet som forøvrig er mer enn stort nok til at man vil ha mange av disse på veggen. Jeg vil heller ha mindre bilder fint innrammet med passpartout som er egenprodusert og som har de fargene og den kontrasten JEG bestemte. Det blir rett og slett finere.

 

Men det viktigste av alt, det er også utrolig morsomt og mestre slikt selv. Nå kan jeg ikke si at jeg mesterer det ennå, men det skal læres :)

 

Alt koster. Kamera er dyrt, stativer er dyrt, objektiver er dyrt, ND filter er dyrt. Detblir bare litt feil for meg å bruke massepenger på utstyr til å ta bilde, for så og spare inn når detgjelder selve fremkallingen/utskriften som jo faktisk er det viktigste. :)

 

Jeg synes ikke trådene her var så veldig off topic, men la nå ikke dette bli en debatt om hva som er best. Hvis DU liker online fotofremkalling så bruk for all del det, men ikke "angrip" meg fordi jeg vil ta steget videre. Peace! :)

Mange tanker som jeg er enig i.

 

Jeg er nok av typen "ja takk, begge deler". Noe skriver jeg ut selv, noe får jeg "fremkalt". Men jeg trives godt når jeg sitter med skjermen og kan flikke på et bilde og så skrive det rett ut og så føle tilfredsheten med resultatet.

Jeg har dessverre ikke eksperimentert så mye med papir, dels fordi jeg er godt fornøyd med papirkvalitetene som blir levert av "skriverprodusentene", d.v.s. jeg prøve å holde meg borte fra de mest glossy typene. Dels så skyldes det litt latskap og mangel på kunnskap om de forskjellige papirtypene der ute.

 

Jeg skriver ut en del bilder i mellomstor størrelse. Albumbilder (10x15) er det svært lite av, men en god del er i størrelsesområdet fra (i underkant av) 20x30 til å utnytte A3+ mest mulig, så bruker jeg "Labber" der jeg av og til vil ha større bilder og da gjerne på andre medier. Jeg har fått litt sansen for "galleriprint", ikke minst til naturbilder.

 

Men å slutte å skrive ut selv er uaktuelt, uansett hvor mye bedre kvaliteten måte være fra en "proff" lab, for det er noe med gleden over å gjøre arbeidet selv.

Det neste for meg burde vel være, akkurat som med deg, å gå litt inn på passpartout og rammer. Vi får se hva fremtiden bringer....

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet svaret på dette, så tror jeg nok grunnen til at de har utstyr i millionklassen er at det skal gå fort og man skal ta unna store mengder med print som kommer inn.

 

Dessuten så er det uansett morsomt å gjøre slikt minst like bra selv. Men det forutsetter så klart at man vet hva man driver med, og det gjør ikke jeg ennå :)

 

Morsomt å lære noe nytt :)

 

Joda, noen av millionene ligger nok i effektivitet. Men selve printeren koster nok litt den også. For ikke å snakke om kalibrering og kompetanse. Det er ikke uten grunn at så utrolig mange dyktige profesjonelle overlater print til lab.

 

Poenget mitt var at det er litt arrogant å tro at man skal kunne printe bedre med en hjemmeprinter til 6000,- en et firma som har drevet på høyt nivå i f.eks 50 år.

 

MEN, jeg tror absolutt at du vil finne mer glede i å gjøre det selv :)

Lenke til kommentar

En ting er å kunne skrive det bedre eller ikke, en annen ting er - som jeg gjorde - muligheten for i siste liten før jul å snekre sammen kalendere til besteforeldrene, med perfekte utskrifter av barnebarna på hver side. Det er heller ikke umulig at man ønsker et uttrykk som ikke stemmer med det fotolabben gjør automatisk, og jeg har i alle fall ikke lyst eller mulighet til å løpe fram og tilbake til en butikk for å få det skrevet anderledes.

Lenke til kommentar

Joda, noen av millionene ligger nok i effektivitet. Men selve printeren koster nok litt den også. For ikke å snakke om kalibrering og kompetanse. Det er ikke uten grunn at så utrolig mange dyktige profesjonelle overlater print til lab.

 

Poenget mitt var at det er litt arrogant å tro at man skal kunne printe bedre med en hjemmeprinter til 6000,- en et firma som har drevet på høyt nivå i f.eks 50 år.

 

MEN, jeg tror absolutt at du vil finne mer glede i å gjøre det selv :)

 

Tror ikke det er så veldig stor kompetanse angående kvalifisering av bilder, kompetansen ligger nok i retning av å kunne kalibrere maskinen og forstå programvaren.

De som opererer maskinene trenger ikke så mye kunnskap siden det skjer automatisk helt fra automatisk justering av farger til pakking av bildene.

Det selskapet som JP bruker i Tyskland spyr ut tusener av bilder i døgnet så det er nok ikke inngående studier av hvert bilde.

De proffe bruker ofte ekstern ekspertise til printing av bilder, men det foregår på et helt annet nivå en i en nettbutikk.

 

Den største fordelen med hjemme-printing er at man kan leke seg med fargemetninger og uttrykk.

Lenke til kommentar

Joda, noen av millionene ligger nok i effektivitet. Men selve printeren koster nok litt den også. For ikke å snakke om kalibrering og kompetanse. Det er ikke uten grunn at så utrolig mange dyktige profesjonelle overlater print til lab.

 

Poenget mitt var at det er litt arrogant å tro at man skal kunne printe bedre med en hjemmeprinter til 6000,- en et firma som har drevet på høyt nivå i f.eks 50 år.

 

Du skal langt ifra se bort ifra at man kan få vel så bra bilder hjemme fra en printer til 6000,- som på labben.

Sålenge kalibreringen er til stede kan man få fantastiske bilder hjemme, avogtil gjerne bedre.

Du snakker om maskiner i millionklassen. Problemet er bare at millionene ikke har gått til å få utskriftene best mulig, bare bra og samtidig effektivt.

--

Edit:

Noe av aberet for meg med å printe hjemme er S/H utskrifter. Printeren jeg bruker per idag legger noe cyan aktig over som gjør at det desverre ikke blir ren S/H.

 

Noen som har erfaring med rene s/h printere, eller f.eks. konvertering til Piezo?

Grunnet så ujevne resultater er det en ting jeg gjerne bestiller fra laben, og det er s/H :)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Tenk deg gleden av å sitte hjemme og skrive ut et bilde som ser tilnermet 100% likt ut som på skjermen etter utskrift. Man skjærer det til og tilpasser en passpartout etc. og etterpå så kan man være stolt av at man har gjort 95% av hele fotograferingsprossessen selv. (Jeg kommer nok ikke til å sage til og forme selve rammene selv)

 

Jeg er så og si overbevist om at man får bedre printkvalitet hjemme kontra det man gjør hos de ordinære nettbutikkene. Dessuten så bruker man mer eksklusivt papir enn de tynne glossy arkene man ofte får hos online fremkallere.

 

Man kan skjære til bildet slik man vil i etterkant og legge på en liten diskret signatur slik at sluttresultatet ser proft ut.

 

Jeg kommer fortsatt til å bruke nettbutikker til å fremkalle 100+ feriebilder. Da duger det, men hvis jeg hat ett par blinkskudd blandt de hundre bildene jeg vil ha, så gjør jeg det selv og legger litt mer flid i jobben :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at det er litt arrogant å tro at man skal kunne printe bedre med en hjemmeprinter til 6000,- en et firma som har drevet på høyt nivå i f.eks 50 år.

Det er nok mulig at det finnes firmaer som gjør det bedre enn en hjemmeprinter til 6000,-. Men de vet å ta seg betalt. Når det gjelder leverandører som JP & Co så får jeg like gode resultater med min skriver til1.700,- så lenge jeg skriver ut 13x18 eller større. Ikke til forkleinelse for JP & Co; synes de leverer gode produkter til en grei pris. De er klart billigere å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...