Gå til innhold

Nettmøte: Norsk Telecom stiller på nettmøte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... det er altså ingen 'eksplosjon i bruk' - trafikken over NIX viser dette, vi snakker om en 40-60% økning pr år ...

Og det er ikke eksplosivt nok for ham? :ohmy:

Vet han ikke hvordan en eksponensiell kurve ser ut?

 

For de som ikke kjenner mattestykket, så er en tommelfingerregel at 70/n = fordoblingstid i år. Hvor n = prosentraten det øker med.

Altså snakker vi her om en fordobling av trafikkmengden mellom hvert 1.75 til 1.16 år.

 

Jeg er enig i mye av argumentasjonen hans, men at han bruker den utviklingen som et argument mot behov for offentlig satsing på bredbåndsutvikling, er for meg totalt uforståelig.

 

 

Edit: raten er i prosent

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

Norge har råd til å hoste opp over 300 milliarder i året på folk som er syke og ikke vil jobbe. Det er akseptabel kostnad å belaste "naboen" (som Tore refererer til), men noen usle milliarder til bredbånd fordelt over flere år er fælt?

 

Og når det gjelder NRK Nett-tv som han refererer til, er det rett og slett horribel kvalitet på den da. 1Mbit idag, skal økes til to iløpet av året? Det er latterlig lav bitrate, ihvertfall når det ideelt sett burde vært streamet i minst 1280x720 med DD5.1-lyd uten altfor ekstrem komprimering.

Hva har bluray? Rundt 25-35 Mbit? I tillegg kommer lyd, som på DTS-HD MA ligger rundt 6(?) Mbit. Er det snakk om 3D-innhold øker båndbreddebehovet ytterligere...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

"Men det koster å bygge bredbånd. I gjennomsnitt mellom 45.000 og 50.000 kroner frem til hver husstand."

 

Jeg betaler glatt 50.000,- for å få 50 mbit opp/ned så lenge månedsabonementet ikke overstiger 1000,-

 

Eneste alternativ jeg har til min våværende 4mbit/512kbit er å betale en engangsavgift på 75.000,- for utbygging pluss 2500,- per måned for abonement. Bindingstid 10 år. Kapasitet 8mbit/8mbit. Temmelig drøyt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å ta regnestykket sjøl, så synes jeg tallene bør presenteres her. De sier i grunnen ganske mye.

Aarønæs presenterer 10 Mbps som en god nok linje i dag, så vi kan ta utgangspunkt i det.

I tillegg sier han at det er en årlig økning i trafikken på 40-60%.

 

Det vil si at, gitt en stabil vekst med den mest konservative raten, er trafikkbehovet om 2 år: 10 * (1.4^2) = 19.60 Mbps

Om 5 år: 53.78 Mbps

Om 10 år: 289.25 Mbps

Om 15 år: 1555.7 Mbps

 

Ser vi på scenariet med 60% årlig økning, ser tallene slik ut:

2 år: 25.60 Mbps

5 år: 104.86 Mbps

10 år: 1100 Mbps

15 år: 11529.2 Mbps

 

Da kommer et viktig spørsmål; hvor langt perspektiv bør man ha på infrastrukturutbygging?

 

 

 

Edit: Var litt for rask på avtrekkeren

Endret av Leftie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sverige betaler staten for fiber frem til alle tettsteder og gir alle leverandører rimelig tilgang på like vilkår. Der kan en få 100Mbit/100Mbit til 500.-/mnd.

 

I Norge gjør det offentlig ingenting. Ikke helt sant, de tar en høy eiendoms-skatt for hver meter fiber, og lot Telenor få beholde trådnettet slik det de har stor fordel fremfor andre leverandører.

 

Å si at Norge er den siste Sovjetstat er tull siden Sovjetstaten var mye mer lik for alle og logisk enn Norge er.

Lenke til kommentar

Kan du finne en politiker som synes dette er en god ide, og som kan fortelle hvor de 32 mrd kr skal komme fra? Øke kommuneskatten?

 

vi kan slutte å sende penger til å finansiere borgerkrig i afrika, vi kan bruke veibompengene til noe fornuftig, hvor går disse uansett?

 

dere kan begynne å slutte å sitte på ræva se til sverige hvor de faktisk har klart, bruk den modellen. og vi kan slutte å bruke penga på analytiker. hvor mange fler kunne fått fiber for penga på rapporten?

Lenke til kommentar

"Men det koster å bygge bredbånd. I gjennomsnitt mellom 45.000 og 50.000 kroner frem til hver husstand."

 

Jeg betaler glatt 50.000,- for å få 50 mbit opp/ned så lenge månedsabonementet ikke overstiger 1000,-

 

Eneste alternativ jeg har til min våværende 4mbit/512kbit er å betale en engangsavgift på 75.000,- for utbygging pluss 2500,- per måned for abonement. Bindingstid 10 år. Kapasitet 8mbit/8mbit. Temmelig drøyt :p

Må bare spørre: Hvor i svarte er det du bor?

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er vi interesserte i hva som står i denne rapporten skrevet av denne mannen? Hvem har bestilt rapporten og til hvilken nytte? Rapporten er jo skrevet av Tore Aarønæs og vennene hans. Trond Fossum som er medforfatter eier 35% av "Norsk Telecom AS" der Tore Aarønæs eier de resterende 65% gjennom et annet selskap. Flere er det ikke i dette firmaet.. Hvorfor har de fått i oppdrag å lage denne rapporten og hvor pålitelige er de? (Kilde: http://www.purehelp.no/company/details/norsktelecomas/980509419)

 

Hjemmesiden til selskapet bak rapporten: http://www.teleinfo.no/

 

Igjen: Hvorfor gidder norske medier å skrive så mye om denne mannen og rapporten han har tryllet frem, og hvorfor skal vi bry oss? :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter med 3 Mbit/s nettlinje. Jeg kan knapt buffre youtube i 720p, og hvis noen andre gjør noe som helst på nettet mitt går det vanvittig treigt. Jeg må vente evigheter på alt av nedlastinger osv. Og jeg har det beste jeg kan få hvor jeg bor.

 

Jeg, inkludert med min familie på nett, har bruk for 50 Mbit/s allerede NÅ, og det gjør nok mange andre også. 100 Mbit/s blir rimelig nødvendig innen få år. Kravene for 4k filmer er helt vanvittige. Tenk dere om 5-10 år. 50 Mbit/s vil det samme som IDSL er nå, nesten.

 

Telenor er absolutt ikke villige til å oppgradere fra kobber, selv om hele nabolaget er interessert i fiber. Når jeg snart flytter kommer jeg til å veie inn tilgjengelig netthastighet i høyeste grad.

 

Dagens generasjon er spesielt media-interesserte, det vil dere merke de neste 10 årene. Økningen vil øke mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...