Gå til innhold

Nettmøte: Norsk Telecom stiller på nettmøte


Anbefalte innlegg

Ser jo på endel av svarene til denne typen at seriøsiteten er der etter.... Tror man skal ta denne typen med en klype salt, og rett og slett bare kjøre debatt om ikke staten foretar seg noe ved infastruktur nivå. http://www.oa.no/nyheter/article4577980.ece

 

Jeg mener forøvrig at noe så nærliggende samfunnet burde staten ta regningen(da vi betaler skatt uansett, og dette vil fremme teknologisk utvikling).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Analyser viser altså at ca 80% av nettrafikken er tv/video og fildeling... Like it or not."

 

Kjære Tore Aarønæs, HVA SÅ? Insinuerer du at alt som blir sett på TV og Youtube er underholding? Hvilket grunnlag har du for å si dette? Hva med dokumentarer, naturprogrammer, nyheter og forskningrelaterte programmer? Hva med seminarer, forelesninger og kurs på Youtube og andre videostreamingstjeneser? Er ikke dette samfunnsnyttig? Mannen sitter tydeligvis med vrangforestillinger av hva TV og video er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi ikke bygger ut kapasitet for fremtidige løsninger vil de heller ikke komme. Vi kan ikke la utviklingen stagnere, da blir det en kjedelig fremtid. Poenget mitt er at behovet vil ikke vise seg før vi har den kapasiteten som trengs for at de nye løsningene som vil komme. Det er derfor ikke mulig å påstå at vi ikke har behov for ytterligere kapasitet i morgen utover det vi har i dag. Det blir som høna og egget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Men det koster å bygge bredbånd. I gjennomsnitt mellom 45.000 og 50.000 kroner frem til hver husstand."

 

Jeg betaler glatt 50.000,- for å få 50 mbit opp/ned så lenge månedsabonementet ikke overstiger 1000,-

 

Eneste alternativ jeg har til min våværende 4mbit/512kbit er å betale en engangsavgift på 75.000,- for utbygging pluss 2500,- per måned for abonement. Bindingstid 10 år. Kapasitet 8mbit/8mbit. Temmelig drøyt :p

Må bare spørre: Hvor i svarte er det du bor?

 

Jeg bor i Gudbrandsdalen ca. 10 min fra en liten "by" som heter Otta. Bor ikke i ett boligfelt så det er litt langt mellom husene akkurat der jeg bor. Derfor villig til å betale en del for å få en god linje, men det er jo grenser.

Lenke til kommentar

Mye morsomt å lese.

Hadde de ikke brukt mye penger på koberen oppover tiden hadde vi ikke hatt det utdaterte nettet som de med kober i dag har.

Fiberen må legges ned, det dyreste er jo faktisk å grave opp overalt og legge den ned.

Så det blir billigere om de gjør det sammtidig som alt annet som skal gjøres der.

Ser jo ofte at de graver samme stedet 2-3 ganger med en mnd og to i mellomrom, bare sånn at de såvidt har tid til å asfaltere mellom gravingen til de forskjellige :D

Lenke til kommentar

Jeg synes det er urimelig å invitere til debatt rundt en rapport som i aller høyeste grad er lukket for privatpersoner bak en prisvegg på 47.500 kr + mva. Jeg som privatperson har bare tilgang til deler av det potensielle kildematerialet som ligger åpent tilgjengelig, men jeg har ikke noen mulighet til å få se hvilket kildemateriale rapporten bygger på uten å kjøpe rapporten. I det hele tatt blir det vanskelig å diskutere under slike forhold og det betyr at forfatterne står fritt til å presentere egne tolkninger og konklusjoner fra sin tekst uten at andre kan gå disse etter i sømmene uten å betale for en kopi av rapporten. Jeg vet heller ingen ting om rapportens kvalitet, er den f.eks. fagfellevurdert? Benytter den pålitelige kilder? Hvor brede eller snevre konklusjoner har forfatterne tatt med det datamaterialet de hadde til rådighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Analyser viser altså at ca 80% av nettrafikken er tv/video og fildeling... Like it or not."

 

Kjære Tore Aarønæs, HVA SÅ? Insinuerer du at alt som blir sett på TV og Youtube er underholding? Hvilket grunnlag har du for å si dette? Hva med dokumentarer, naturprogrammer, nyheter og forskningrelaterte programmer? Hva med seminarer, forelesninger og kurs på Youtube og andre videostreamingstjeneser? Er ikke dette samfunnsnyttig? Mannen sitter tydeligvis med vrangforestillinger av hva TV og video er.

 

Vanvittig bra poeng. Hadde det ikke vært for internett, enten det er dokumentarer, nyheter, forskningsrelaterte programmer o.l, eller bare det å oppleve folk fra andre deler av verden, så hadde jeg vært dum som et brød; for norsk skole er latterlig.

 

Fiberutbygging er en helt UTROLIG investering i det norske folket.

 

 

Hvis vi ikke bygger ut kapasitet for fremtidige løsninger vil de heller ikke komme. Vi kan ikke la utviklingen stagnere, da blir det en kjedelig fremtid. Poenget mitt er at behovet vil ikke vise seg før vi har den kapasiteten som trengs for at de nye løsningene som vil komme. Det er derfor ikke mulig å påstå at vi ikke har behov for ytterligere kapasitet i morgen utover det vi har i dag. Det blir som høna og egget.

 

Klart, og for å underbygge poenget ditt:

Jeg har en ussel 3 Mbit/s linje, og det vil da oppfattes som at jeg bare ser YouTube videoer i 480p eller 720p og at jeg laster ned lite - derfor er ikke behovet større heller. Jeg oppfatter det slik at Norsk Telecom oppfatter det slik(rar setning). Det er klart helt feil å se på det slik.

Hadde jeg sluppet å vente halve dagen på en nedlasting og samtidig ikke kunne bruke nettet mens nedlastingen er i gang, hadde jeg også lastet ned mye mer. Dette gjelder nok de aller fleste.

 

Det virker som om Tore Aarønæs sitter med forestillinger om at det norske folk bare sitter og spiller Sims og andre spill som hjernevasker deg. Se på resten av de forholdsvis rike landene i verden; fiberutbyggingen går som det synger etter, selv om mange har mulighet til greie linjer fra før av. Det kalles fremtidssikring og investering i folkets egenutdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er pinlig berørt på vegne av forfatterne av denne rapporten. Spørsmålet om hvem som skal finansiere "superbredbånd" er i aller høyeste grad legitimt, men grunnlaget for beregningen av hvor mye båndbredde som trengs (youtube og musikk-streaming) er så amatørmessig at de burde revurdere stillingene sine umiddelbart. Jeg håper virkelig ikke de har blitt betalt for dette arbeidet. Hele regnestykket deres (Maks 10Mbit nødvendig) går i grus det øyeblikket flere personer skal bruke linjen samtidig.

 

I tillegg ser de kun på båndbredde som parameter, og ikke på stabilitet eller latenstid. Kvalitetsforskjellen på ADSL og fiber er vesentlig.

 

De burde fått inn noen fagfolk til å kikke på rapporten før de ga den ut, for det makkverket disse økonomene har prestert å lage er pinlig.

Endret av Bro2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av svarene på nettmøtet:

 

«Uff - ta et kurs i bedriftsøkonomi hvis du ha lyst til å diskutere regnskap... Bruker ikke et nettmøte på å gi deg et kurs i 'regnskap for dummies'.

 

Nå bare viser du at her har du tilnærmet 'null peiling'...

 

Var de like seriøse i arbeidet med rapporten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er i dag to tjenestekategorier man ser for seg innen e-helse..:

 

1) videokommunikasjon mellom lege/sykehus og pasient og

 

2) overføring av medisinsk info.

 

Sunnås sykehus utenfor Oslo har forsket på det første, og konkuderer med at det anbefales en videoterminal fra en bestemt leverandør - behovet for overførsingskapasitet ligger på under 5 Mbit. Overføring av medisinsk informasjon krever betydelig mindre båndbredde.

 

Les gjerne Telenors ferske pressemelding om at man ser for seg at det er mobilen som blir 'overvåker' for e-helse. Ikke stor båndbredde der...?

 

Jeg synes det er flott når spørsmålet som stilles besvares med noe veldig spesifikt og for nåværende problemer. Man begrenser seg til to problemstillinger, men det betyr ikke at det det ikke kan finnes mange flere problemstillinger som man ikke har sett nytten av å løse, ennå. At 5mbit er det som brukes i dag for en spesfikk tjeneste er jo ganske begrensende i sammenhengen.

 

At telenor vil at man skal bruke mobilnettet er jo en klar selvfølge, da de trolig får masse penger i kassa på grunn av sitt mobile nett.

 

ca 29% av norske husstander (600.000) kan få superbredbånd via VDSL (25/5 mbit)

 

Dette betyr jo at om man trenger 5mbit for en videosamtale, så har man et seriøst problem for de resterende 71%. Om man ikke kan sende informasjon raskt nok (som visstnok må være på ca 5 mbit), så undergraver det jo hele poenget med videooverføring.

 

Når man også "vet" at de fleste som ønsker en viss hastighet ikke får den reelt sett(Bergen sentrum bl.a. gikk tom for adsl-oppkoblinger når jeg bodde der, man måtte ta til takke med mobilt bredbånd (2009)), så har man et problem som må taes tak i, enkelt og greit. Da hjelper det faktisk ikke hva en rapport fra regjeringa konkluderer med, om man faktisk ikke har noen reelle alternativer enn å vente eller slite helsa med en dårlig løsning.

 

Jeg skal for øvrig like å se en ikke-datakyndig person sitte der med problemer på sin mobile oppkobling (pga mange samtidige bruker og/eller dårlig dekning) eller slitne adsl-tilkobling langt fra sentralen og støy på linja.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Syns jeg skimtet ordene "ikke samfunnsnyttig"... NRKlisensen er lite samfunnsnyttig. De som kjøper en skjerm av hvilket som helst slag MÅ betale lisensen ifølge en av inspeltørene til NRK som dukket opp blant noen kompiser forr ikke så lenge sia.

Helt uenig i denne argumentasjonen om at 3mbit/s er nok i 2013.

Her bor jeg, nå på vestlandet... langt ute på landet... bortsett fra at d er en jæskla stor NAV og Skatteetatsbygning rett bbortenfor. Jeg får 3,8Mbit/s når forholdene er gode. 0, 4 i opplasting. Jeg har en bror, som streamer youtube og noen netflixfilmer nå og da. Jeg er en ivrig gamer... du skjønner nok hva problemet er nå: Latency! OG fart!

Jeg trenger fart, pga. at linjen ikke klarer mer når broren min, eller foreldrene mine streamer på viaplay/musikk fra spotify/wimp.

PRØV Å SPILL ONLINESPILL SAMTIDIG SOM DU STREAMER MUSIKK FRA SPOTIFY PÅ DEN 3MBIT LINJA DI, SÅ SKJØNNER DU HVA VI MENER!!!

Blir møkk lei av menn/kvinner oppi 40åra, som vokste opo rundt dial-up... og tror dette er den raskeste og beste løsningen på bredbånd. Joa, de har jo klart å tviholde på dial-upen... Adsl er jo bare en slags overclocka versjon av samme teknologi. USELESS.

Jeg vil heller betale 5000-10000 i året for 100-150Mbit fiber enn den møkka vi blir servert på NRK!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...