Gå til innhold

Europa velger bort iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel ganske oppplagt. Det blir som med bil, de fleste vil ha med seg faceliften. Ellers ønsket nok en del seg litt større skjerm som først kommer med 5eren.

 

Personlig står jeg litt i knipa om hva jeg skal kjøpe siden dattern har lagt penger på bordet for 4ern min. Føles litt waste i bruke mye penger på en 4S når jeg vil ha litt større skjerm på neste kjøp.

Lenke til kommentar

Egentlig syntes jeg det er overraskende at iPhone 4S selger så bra som den gjør. Det er så mange sterke konkurenter til iPhone nå at det nytter ikke å lage en modell som de oppdaterer året etter før de så lager en ny telefon. Det må være en ny telefon hvert år som skiller seg ganske tydelig fra den forrige.

 

Jeg syntes at det beste med iPhone 4S var at jeg ikke følte noe behov for å bytte ut min iPhone 4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tilsvarende dårlige tall ser vi i Tyskland, Spania og Italia.

Er 20-30% markedsandel for en eneste smartelefon dårlig? Jeg synes det er sinnsykt mye. Hadde alle hatt så stor andel ville det bare eksistert 3-5 ulike smarttelefoner i markedet. Det ville vært sinnsykt lite. Jeg er glad for at det finnes et titalls ulike smartelefoner å velge mellom så man kan finne en som passer godt til hver person i stedet for noen få "one size fits all"-telefoner.

 

Enkelt. europere har lært seg at det ikke er verdt å betale 1500-2000 kr for en telefon med gammel tek(iphone) når man kan få noe som gjør jobben like bra eller bedre for lavere pris.

Hvor i all verden får man iphone for 1500-2000 kr?

 

Fra prisguiden: =21"]4700 - 8000 kr

 

Apropos prising så kan man jo lure på hvorfor telefoner skal koste dobbelt så mye som bærbare PCer med minst 10 ganger så stor skjerm, 10 ganger større batteri, mange flere tilkoblinger og mye mer funksjonalitet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt. europere har lært seg at det ikke er verdt å betale 1500-2000 kr for en telefon med gammel tek(iphone) når man kan få noe som gjør jobben like bra eller bedre for lavere pris.

Enkelte er også bedre orientert og vet at 4S ikke er gammel tech.

 

En venn av meg hadde en Iphone.. Gjett hva jeg viste han?

 

 

Jo min HTC Sensation!

 

 

Vet dere hva som skjedde?

 

 

Du svarte riktig! Han kjøpte en HTC Sensation ;)

 

 

True story, men han hadde da en 3GS ikke en 4S... :)

Mange telefoner er fristende, men det å kjøpe 172 applikasjoner på nytt er ikke alltid like fristende. Bruker man telefonen lite er det nok enklere å ta slike valg som kameraten din gjorde.

 

Jeg har hatt min iPhone i kun 1.5 år og rakk fort å komme over 100 apps. En del er gratis men det blir jaggu fort en del penger i apps så lenge man ikke rooter/jailbraker.

 

Ellers synes jeg fortsatt ikke Android er et modent OS, bla. sliter det fortsatt med lugging på absolutt alle telefoner uansett hvor kraftig hardware er. Man sier dette skal løses i ICS men gjenstår å se. Exchange støtten er også for dårlig ennå ift. konkuransen. I tillegg har man dette Sense og Touchwiz greiene som jeg ikke liker i det hele tatt på toppen.

 

Selv vurderte jeg Note og Nexus hardt men dette med å måtte kjøpe alle apps til full pris på nytt er for stor strek i regninga. Inntil man får kryssoppgraderingspriser også i mobilverden så gjør nok de fleste lurest i å holde seg på plattformen de er og 4S er en kraftig moderne sak. For min del blir det dog ikke noe nytt kjøp før 5ern er her med 4" skjerm i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mange telefoner er fristende, men det å kjøpe 172 applikasjoner på nytt er ikke alltid like fristende. Bruker man telefonen lite er det nok enklere å ta slike valg som kameraten din gjorde.

 

Høyrast ut som eit tilfelle av det som på godt norsk kallast "å male seg sjølv inn i eit hjørne".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært i USA flere ganger, og de er veldig harde på og ikke kjøpe kopier av noe. De er mye flinkere til det en oss nordmenn, også er det jo det at det er kun de som har råd til det, som kjøper en iPhone. og det ser ut til at det er færre som har råd til den telefonen akkurat nå

Lenke til kommentar

Mange telefoner er fristende, men det å kjøpe 172 applikasjoner på nytt er ikke alltid like fristende. Bruker man telefonen lite er det nok enklere å ta slike valg som kameraten din gjorde.

 

Høyrast ut som eit tilfelle av det som på godt norsk kallast "å male seg sjølv inn i eit hjørne".

Dette igjen høres ut som et tilfelle av at du ikke bruker moderne smarttelefoner i særlig grad slik de er ment med lovlydig kjøp av apps etc. :) Denne "lock-in" saken er det markedet og leverandørene som legger premisset for og ikke brukerne.

 

At det vil skje noe på dette området ettersom appmarkedet modner er jeg dog overbevist om. Det er først i senere tid at andre aktører har begynt å bli særlig gjeldende her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Poenget var vel heller at dersom du velger Iphone og kjøper mange programmer, er du stuck med hvilken telefon Apple mener er beste for deg. Går du for en telefon med Android, kan du selv velge hva som er best for deg i forhold til størrelse, pris og utseende uten å måtte bekymre seg om man får med seg programmene når man bytter telefon, forutsatt at du går for en ny Android basert telefon.

 

Uansett hvem som legger premissene for lock-in, så godtar brukeren premissene som er lagt, bevisst eller ubevisst i det øyeblikket man velger et produkt.

Endret av Orjanp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ingen bekymring for meg ift. apps når jeg går fra 4 til 4s eller 5 men at utvalget telefoner er begrenset ift. Android er klart.

Dog er jeg ikke særlig begeistret (i godt selskap med mange android brukere) for dette unødvendige og dårlige greiene som kalles Sense og Touchwiz og da har man jaggu ikke mange telefoner å velge i mellom i dag på Android siden. En annen ting med Android er at man aldri vet hvilken OS versjon man vil få etterhvert når man velger en telefon, man kan risikere å bli stuck på noe gammelt og voldsomt utdatert og måtte kjøpe ny telefon for å komme seg videre. Jeg er ikke så veldig tilhenger av den bruk og kast mentaliteten som Android legger opp til der.

 

WP7 er vel det som ser ut til å lande best ift. alt dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nettopp det som var poenget. Dersom du ønsker å beholde programmene dine som du har kjøpt, må du velge den telefonen Apple kommer med. Det var vel der «å male seg inn i et hjørne» kom, du har satt deg i en situasjon der du ikke har noe valg dersom du ikke ønsker å kjøpe programmene om igjen. Du må beholde den telefonen du har, eller kjøpe den nye Apple kommer med.

 

Du har vel omtrent like mange telefoner å velge mellom dersom du ikke ønsker Sense eller Touchwiz, som du har dersom du velger Apple sin Iphone.

 

Og, ja jeg er enig i at Android fortsatt har «much to be desired».

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...