Gå til innhold

Europa velger bort iPhone


Anbefalte innlegg

Ok? Hvilke andre enn Nexus kan jeg velge? Nei, her kan man bare håpe Android/Google lærer av Microsoft/WP7 snart.

 

Jeg har forsåvidt ellers ikke malt meg noe mer inn i et hjørne enn jeg ville gjort om jeg satt med en WP7 telefon og ville ha en Android telefon eller satt med en Android telefon og ville ha en iOS telefon. Jeg synes applikasjonsleverandørene og app markedene har en jobb å gjøre her. Det bør være mulig å kjøpe en kryssoppgradering til redusert pris av en app som er tilgjengelig på flere plattformer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp, hvilken annen enn Iphone 4/4s kan du velge?

 

EDIT: Enig i det du sier der. En kryssoppdatering burde komme på plass, og det gjør den sikkert etterhvert.

Poenget var at dersom du har en Android eller WP7 telefon og du ikke liker utseende på den, kan du bytte telefon uten å måtte kjøpe programmene på nytt igjen gjennom å kjøpe en ny telefon med samme operativsystem. Den muligheten har du ikke med IOS. Det var vel utgangspunktet med kommentaren om å ha malt seg inn i et hjørne.

 

Selvsagt får du samme problematikken dersom du ønsker å bytte platform, men dersom du kun ønsker å bytte telefon trenger du ikke nødvendigvis bytte platform dersom du ikke vil. Har man en Iphone, og vil bytte telefon, må man også bytte platform. Der har du ikke et valg.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg tror min neste mobil blir en Iphone, ikke fordi jeg liker apple men fordi jeg har allerede brukt så mye penger på Itunes og apps til den forsvunnede ipoden min. Jeg sliter også med virus ,treghet og masse drit på min HTC Wildfire s. iphone 3gs feks har ganske like specs men den kjører Ios mye bedre...

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg fortsatt ikke Android er et modent OS, bla. sliter det fortsatt med lugging på absolutt alle telefoner uansett hvor kraftig hardware er. Man sier dette skal løses i ICS men gjenstår å se. Exchange støtten er også for dårlig ennå ift. konkuransen. I tillegg har man dette Sense og Touchwiz greiene som jeg ikke liker i det hele tatt på toppen.

 

Android var aldri utviklet for å kjøre på touchscreen, men tilpasset i etterkant. Så langt har svaret på dette problemet vært å kaste mer prosessorkraft på problemet etterhvert som man krevde mer og mer av OSet. Men i bunn og grunn er ikke Android systemet skrevet for det det brukes til.

Lenke til kommentar

Jeg tror min neste mobil blir en Iphone, ikke fordi jeg liker apple men fordi jeg har allerede brukt så mye penger på Itunes og apps til den forsvunnede ipoden min. Jeg sliter også med virus ,treghet og masse drit på min HTC Wildfire s. iphone 3gs feks har ganske like specs men den kjører Ios mye bedre...

Det at Iphone kjører Ios bedre enn en HTC-telefon er vel ikke så rart :p

Lenke til kommentar

Dette igjen høres ut som et tilfelle av at du ikke bruker moderne smarttelefoner i særlig grad slik de er ment med lovlydig kjøp av apps etc. :) Denne "lock-in" saken er det markedet og leverandørene som legger premisset for og ikke brukerne.

Det høres mer som om man som kunde har gitt opp, og med full viten LAR leverandørene styre deg og legge premissene dine. Hadde selv en iphone i ca. 1,5 år, men ble på ingen måte låst inn, nettopp fordi jeg hadde et bevisst forhold til hele saken. Da jeg endelig tok farvel med Apple universet var ikke appstore noe som holdt meg tilbake, selv om jeg hadde kjøpt en del apper og var ganske aktiv på appfronten (hvertfall i en liten periode inntil jeg fant ut at 99% av alt man kom over var unødvendig skrot, 1% var virkelig nyttig og av det som var virkelig nyttig var det meste gratis uansett)

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med virus ,treghet og masse drit på min HTC Wildfire s. iphone 3gs feks har ganske like specs men den kjører Ios mye bedre...

Åssen du har klart å få virus på telefonen din må gudene vite :tease: Men HTC Wildfire vs iphone er uansett en svært dårlig sammenligning da Wildfire er en smarttelefon helt i low-end segmentet, mens iphone har alltid ligget i high-end segmentet.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke virus men noe dritt var det. Den lagga overalt før jeg sletta alt av apss.

 

 

Kan også skje med iphone men i mye mindre grad... tror du bruker en del av det som brukes til lagring av hurtigminne ellernoe, om man har mange apps så går iallefall telefonen litt tregere

Lenke til kommentar

Folk som har hatt allerede Iphone 4 trenger ikke å kjøpe Iphone 4S på grunn av ingen forkjell med de to på utsida . Folk bare venter nå Iphone 5 kommer og kjøpe den . Iphone er dyrt , derfor gjører folk mye tålmodig akkurat nå da !

 

 

uhm, er ikke sånn at alle apple folk MÅ ha det nyeste, min bror har hatt sin 1g helt til 3g kom (og da var det GASNKE stor forskjell) og jeg har iphone 3g nå. Synes desgignen på iphone 4 er noe teit, for det første, tåler mindre, og synes den er vansklig å holde, litt mer slik som 3g(s) er ganske bra, litt avrundet og ikke helt flat!

Lenke til kommentar

Her er det på plass med noen kommentarer:

 

Markedandeler er ikke alt i et økende marked. I Frankrike sank Apples markedandel fra 29 til 20%. Men samtidig steg markedet fra 7,7 millioner enheter til 11,4 millioner. Kilde.

 

Med andre ord: I 2010 solgte Apple 2,23 millioner smartphones, i 2011 solgte de 2.28. Det er altså ingen franskmenn som har valgt bort iPhone.

 

Det er derimot færre i det økende markedsegmentet som velger den. Årsaken er opplagt: I Europa spiser smartphones nå av "featurephone"-segmentet. Det vil si at smartphones nå selges til et mer prissensitivt markedssegment.

 

Og der vinner Android lett, fordi Samsung og de andre produsentene syne det er helt greit å tjene "a dime a dollar", i motsetning til Apple. Derfor kan jeg gå på Expert og kjøpe meg en sponset Galaxy SII for 1 krone, mens en iPhone 4s koster meg noen tusenlapper selv med sponsing.

 

Dette er en bevisst politikk fra Apple, som tross fallende markedsandeler fortsatt har halvparten av inntektene i smartphonemarkedet. De har en bruttomargin på 40%, Samsung har bare halvparten. (16,9% etter markedsføringskostnader.) Og Samsung er den mest suksesrike i Androidleiren. HTCs inntekter synker. Da blir regnestykket, om vi antar at Apple på verdensbasis fortsatt har 1/3 av markedet: De tjener 40% av 1/3 av salget, de andre tjener under 20% av 2/3 av salget.

 

Kilden for Amobils artikkel, Kantar Worldpane ComTech's global consumer insight director, Dominic Sunnebo, sa det slik for noen måneder siden:

 

We are yet to see any real signs of consumers switching between Android and Apple. Our data shows that Apple and Android's customers are intensely loyal when choosing their upgrade. One reason for this is the investment consumers make in their device through apps. In France for example, the average iPhone costs €215, and 17% of iPhone owners download more than 10 apps each month. This investment is then lost if they want to choose a different OS as the apps are non-transferable.

Kilde

 

Hvorfor nevner ikke Amobil disse tingene? Fordi deres kilde, som er annenhånds (om ikke de også har skrevet det av et sted fra) ikke har brydd seg om å skrive det.

 

Så hvor kommer alle disse nye smartphone-brukerne fra, om ikke fra Apple? De kommer fra Nokia og andre featurephones.Og i den grad de bytter smartphone så er det Symbian & co som taper i dette gamet.

 

Så jeg hevder med basis i det ovenstående at nei, det er ingen som velger bort iPhone, av de som har valgt den tradisjonelt. Men Apple konkurrerer bevisst ikke i en del av markedet som nå riktig nok øker kraftig, men gjør det på bekostning av fortjenesten. Og om jeg var aksjonær i Apple (hvorfor i huleste tenkte jeg ikke på det for 25 år siden) så hadde jeg nok synes det var helt greit.

 

Akkurat som jeg skjønner at aktører som har råd og lyst - som Samsung - velger en annen strategi. Men markedsandelene og fortjenesten er altså i stor grad et resultat av aktørenes strategiske valg, ikke av forbrukernes preferanser.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette igjen høres ut som et tilfelle av at du ikke bruker moderne smarttelefoner i særlig grad slik de er ment med lovlydig kjøp av apps etc. :) Denne "lock-in" saken er det markedet og leverandørene som legger premisset for og ikke brukerne.

Det høres mer som om man som kunde har gitt opp, og med full viten LAR leverandørene styre deg og legge premissene dine. Hadde selv en iphone i ca. 1,5 år, men ble på ingen måte låst inn, nettopp fordi jeg hadde et bevisst forhold til hele saken. Da jeg endelig tok farvel med Apple universet var ikke appstore noe som holdt meg tilbake, selv om jeg hadde kjøpt en del apper og var ganske aktiv på appfronten (hvertfall i en liten periode inntil jeg fant ut at 99% av alt man kom over var unødvendig skrot, 1% var virkelig nyttig og av det som var virkelig nyttig var det meste gratis uansett)

Jeg tipper at du ikke har særlig dyre apps da? Det er jo et faktum at ikke alle bruker alle telefonens funskjoner like mye :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er 20-30% markedsandel for en eneste smartelefon dårlig? Jeg synes det er sinnsykt mye. Hadde alle hatt så stor andel ville det bare eksistert 3-5 ulike smarttelefoner i markedet. Det ville vært sinnsykt lite. Jeg er glad for at det finnes et titalls ulike smartelefoner å velge mellom så man kan finne en som passer godt til hver person i stedet for noen få "one size fits all"-telefoner.

Det er ikke kun en telefon. Det er alle telefoner fra Apple.

Lenke til kommentar

De har jo bare en telefon. Litt forskjellige utgaver av den riktignok. (gammel og ny, samt ulik lagringskapasitet)

De blir aldri enige om når de skal si at Apple har mange telefoner eller bare én :D

 

Jeg synes mangelen på micro-SD-kort-støtte er nokså negativt for disse Apple-produktene. Fast minnestørrelse, uten muligheten for å utvide tiltrekker meg ikke!

Ah, du mener slik som Nexus? Den ekte Google Android telefonen? :rofl:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De har jo bare en telefon. Litt forskjellige utgaver av den riktignok. (gammel og ny, samt ulik lagringskapasitet)
De blir aldri enige om når de skal si at Apple har mange telefoner eller bare én :D

Det er vel bare idioter som påstår de bare har en telefon, men at de bare har en serie er riktig. Såvidt jeg vet har de alltid solgt minst en eldre versjon ved siden av den nyeste.

 

Jeg synes mangelen på micro-SD-kort-støtte er nokså negativt for disse Apple-produktene. Fast minnestørrelse, uten muligheten for å utvide tiltrekker meg ikke!
Ah, du mener slik som Nexus? Den ekte Google Android telefonen? :rofl:

Og så?

Det er flust med alternativer om det er viktig for deg med minnekortstøtte. Det får du ikke på iOS ;)

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...