Gå til innhold

Vern om privatlivet med denne skjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, kanskje noe slikt er nyttig for resepsjoner på politistasjoner eller andre slike applikasjoner der skranke-masiner inneholder sensitiv info og det ikke alltid er praktisk å orientere skjermen helt vekk fra synsfeltet av de utenfor.

 

Jeg vet at på skolen min brukte de noe lignende - en ekstra skjermfilter som uttet synsfeltet på skermen ned drastisk slik at du bare kan se innholdet nåpr du sitter rett forran den. Dette er vel kanskje mer praktisk i noen tilfeller? ... at du må ha briller på er jo dog alltid en stor ulempe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg vet at på skolen min brukte de noe lignende - en ekstra skjermfilter som uttet synsfeltet på skermen ned drastisk slik at du bare kan se innholdet nåpr du sitter rett forran den.

 

Tror dette filteret blir brukt de aller fleste steder hvor det kan forekomme sensetiv informasjon på skjermen. Har sett det blitt tatt i bruk på blant annet vegvesenet, bibliotek og ja, politistasjoner. Om jeg ikke husker feil tror jeg muligens jeg så det på Narvesen også her om dagen, så om vi snakker om samme filter er det ikke tvil at det blir brukt hyppig.

 

En liten ulempe kan jo være om dette får for mye tillit og noen "tilfeldigvis" har med seg et par passive 3D briller...

Endret av Fusion2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vet at på skolen min brukte de noe lignende - en ekstra skjermfilter som uttet synsfeltet på skermen ned drastisk slik at du bare kan se innholdet nåpr du sitter rett forran den.
Tror dette filteret blir brukt de aller fleste steder hvor det kan forekomme sensetiv informasjon på skjermen. Har sett det blitt tatt i bruk på blant annet vegvesenet, bibliotek og ja, politistasjoner. Om jeg ikke husker feil tror jeg muligens jeg så det på Narvesen også her om dagen, så om vi snakker om samme filter er det ikke tvil at det blir brukt hyppig.En liten ulempe kan jo være om dette får for mye tillit og noen "tilfeldigvis" har med seg et par passive 3D briller...

 

Er vel ikke vanlige passive 3d briller. Han har tatt polariseringsfilteret fra skjermen (som blokkerer ut uønsket lys) og satt dette på 3d brillene.

Lenke til kommentar

Jeg lager en slik skjerm i dette øyeblikk. og jeg vil annbefale alle som prøver det samme, om og være forsiktig med lagene med film når de dras av skjermen.

 

Dette er fordi at filmen kan sprekke opp i knivskarpe små biter som skjærer hud og kjøtt like enkelt som et barberblad.

 

Kom forresten lett unna med et lite kutt på en finger når det skjedde meg.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar
Jeg vet at på skolen min brukte de noe lignende - en ekstra skjermfilter som uttet synsfeltet på skermen ned drastisk slik at du bare kan se innholdet nåpr du sitter rett forran den.
Tror dette filteret blir brukt de aller fleste steder hvor det kan forekomme sensetiv informasjon på skjermen. Har sett det blitt tatt i bruk på blant annet vegvesenet, bibliotek og ja, politistasjoner. Om jeg ikke husker feil tror jeg muligens jeg så det på Narvesen også her om dagen, så om vi snakker om samme filter er det ikke tvil at det blir brukt hyppig.En liten ulempe kan jo være om dette får for mye tillit og noen "tilfeldigvis" har med seg et par passive 3D briller...
Er vel ikke vanlige passive 3d briller. Han har tatt polariseringsfilteret fra skjermen (som blokkerer ut uønsket lys) og satt dette på 3d brillene.

 

LCD-skjermer fungerer ved å ha to polariseringsfiltre og (om ønsket) et baklys. Man tegner så bildet ved å "vri" (pr. piksel) polariseringen på det ene filteret i forhold til det andre (som er fast). Denne hack'en består i å fjerne det faste filteret.

 

De fleste pasive 3D-briller fungerer ved å slippe inn én polarisering til hvert øye, så dette funker - noe også polariserte solbriller gjør (slipper kun inn én polarisering, den som ikke forsterker reflekser). Prøvd å se på en LCD-skjerm med polariserte solbriller på? Ingen liming-på-briller er nødvendig.

 

Eneste jeg er litt skeptisk til, er at det er to måter å polarisere: Lineært og sirkulært. LCD-skjermer bruker bruker så vidt jeg vet lineærpolarisering (i allefall de jeg har sett), mens passiv 3D ofte bruker sirkulærpolarisering da dette unngår å "mikse" høyre og venstre bilde om man tilter litt på hodet.

Lenke til kommentar

"En slik løsning kan i tillegg være aktuell for LAN, der flere for eksempel spiller mot hverandre og ikke lenger kan spionere på hva motstanderen holder på med."

 

Emm ... Hva er vitsen da? Enten blir det til at den ene som har denne skjermtypen ghoster de andre, eller så må alle ha skjermen, og da er jo poenget borte. :huh:

 

Da en skulle hatt en aktiv løsning hvor alle skjermene er synket forskjellig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...