Gå til innhold

Hvorfor holder ikke nettbrettene mål?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største fallgruven for nettbrettene er rett og slett prisen.

Nå som X86 segmented med Intel Atom har kommet ned i svært små størrelser og billige priser (3k til 4k for en svært liten bærbar maskin.) så stiller nettbrettene til 4-5k svært dårlig an til en lignende oppgave.

Hadde vi sett brukbare nettbrett til 2-3k så hadde saken stillt seg annerledes, men her ser jeg at en mini maskin med Atom er lettere å håndtere og bruke enn ett nettbrett, i tilegg får du med ett tastatur som gjør det lettere og raskere å bruke til surfing og litt mer robusthet siden du kan klappe dem sammen og beskytte skjermen under transport.

Lenke til kommentar

Trist at det ikke var mange ord fra Finn Jarle.

 

Jeg mener at nettbrettene ikke passer inn noen plasser i mitt bruk. Jeg har en stasjonær datamaskin, en laptop og en fin mobil med stor skjerm. For meg hadde en tablet bare blitt enda en "fin mobil med stor skjerm".

Lenke til kommentar

Hiver meg på lasset og stiller spørsmål ved bruksområdet til nettbrett.

Jeg har en stasjonær PC med 2 store skjermer til hjemmebruk. Når jeg er på farten så har jeg med meg en Macbook Air som har både OSX og Windows7 (ja, det finnes billigere og like gode alternativ til Air). Dersom jeg bare skal sjekke mail eller lignende så drar jeg opp telefonen min som har en finfin 4" skjerm og er oversiktlig og grei å bruke.

 

Hvor i alle dager skal jeg legge inn nettbrettet slik at det gjør nytte for seg? Et nettbrett blir for bare en forvokst smarttelefon og dermed totalt uinteressant.

 

Tipper at de som drar nytte av nettbrett er de som bruker laptop til hjemmebruk og kun tar med seg nettbrett når de er ute og farter. Men det lages laptoper i dag som er minst like lette å dra med seg som et nettbrett, så det blir nok en gang et overflødig produkt i mine øyner.

Lenke til kommentar

Men det lages laptoper i dag som er minst like lette å dra med seg som et nettbrett, så det blir nok en gang et overflødig produkt i mine øyner.

 

Gjør det? Så bra, kunne tenkt meg en laptop på ca 600gram med en tykkelse på rundt 0,88cm med 10 timers batterilevetid til under 5000,- Kan du tipse meg om en? :) Om den har 3G, GPS, gyroskop, touchskjerm og sånne fiffige ting så hadde det også vært kjekt, men ikke et must.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror de at alle nordmenn har brukt noe fra apple? Jeg har ikke det, men vil heller ha noe som er i det tekniske toppsjiktet. (Galaxy S II, baby... ;) )

 

Jeg har brukt mye fra Apple, men det var fram til iPod og iTunes kom. Da jeg leste brukerbetingelsene til iTunes så avsluttet jeg ett hvert samkvem med Apple sine produkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det lages laptoper i dag som er minst like lette å dra med seg som et nettbrett, så det blir nok en gang et overflødig produkt i mine øyner.

 

Gjør det? Så bra, kunne tenkt meg en laptop på ca 600gram med en tykkelse på rundt 0,88cm med 10 timers batterilevetid til under 5000,- Kan du tipse meg om en? :) Om den har 3G, GPS, gyroskop, touchskjerm og sånne fiffige ting så hadde det også vært kjekt, men ikke et must.

Jepp, dårlig formulert, spesielt når man tar setningen ut av sammenhengen. Men poenget mitt var ikke at de skal vere like lette og tynne som nettbrett, men at de faktisk er tilsvarende lette å dra med seg når man først skal ha med seg en duppedings. Noen få gram mer eller mindre har lite å si for min del om jeg alikevel skal ha noe i hånda.

 

Og når jeg allerede har en telefon med relativt stor skjerm, hva skal jeg da med en forvokst telefon som jeg ikke kan ringe med da? Den ENESTE grunnen til at jeg kunne kjøpt et nettbrett er kjekt-å-ha faktoren.

 

Batterilevetid har jeg ikke nevnt med et eneste ord, og det er klart at man må betale en der mer for en laptop med 10timer batteritid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

For mitt personlige bruk så har nettbrett noen greie bruksområder.

 

Jeg reiser forholdsvis ofte, da er det greiere å ha en nettfjøl til filmtitting, størrelsen på enheten gjør at den er lett å håndtere ombord på fly/tog uten at jeg må tilpasse sittestilen etter enheten. Nå må jeg uansett ha med meg jobb pc, men den frister det lite å dra opp på flyet.

 

Når det gjelder praktiske ting så synes jeg det skorter litt på bruksområdene, for min del er det bare snakk om bruk til underholdning (film/tv serier).

 

Går greit å surfe litt på nett, men å skrive lengre tekster er etter min mening ubehagelig. Sliter litt med å finne en stilling som gjør at det er behagelig å skrive, føler rett og slett at en enhet med skjerm på 10" blir for stor når man skal holde den samtidig som man skriver.

 

Savner en skikkelig filbehandler og bedre utvalg av programvare (gjerne noe annet enn angry birds kopier)

Lenke til kommentar

Nettbrettene er jo utrolig kjekke, men det er jo åpenbart hypen som driver prisen opp. Etter min mening så er riktig pris nettbrettene som ipad rundt 1500-2000,- , og jeg er nesten hver dag forundret over alle som villig blar opp det 3dobbelte. - Stikker man fingeren litt i jorda og sammenligner prisen på en ipad med annen hardware så ser man jo at prisen er helt hinsides. (det gjelder iogforseg de fleste android-brettene også, selv omdu der slipper "apple-skatten")

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Nettbrettene er jo utrolig kjekke, men det er jo åpenbart hypen som driver prisen opp.

Hvis det var hype og ikke produksjonskostnader ville formodentlig Apples konkurrenter kjørt prisene i gulvet slik de gjør på telefonfronten?

 

Artikkelens overskrift er for øvrig misvisende, og diskusjonen bærer preg av dette. Det som diskuteres i TV-programmet er hvorfor iPad er eneste tablet som duger.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...