Gå til innhold

Hvorfor holder ikke nettbrettene mål?


Anbefalte innlegg

Jeg har forelsket meg helt i nettbrett og de litt større telefonene, men det er fordi jeg utvikler app dette semesteret.

 

Det er vel også der den største "trusselen" er for et nettbrett, jeg merker at Galaxy S ofte utkonkurrerer Galaxy Tab i eget bruk.

 

En PC har ikke i nærheten av samme brukeropplevelse og interaksjonsdesign, så jeg er ikke redd for akkurat den biten. Nettbrett er ikke der for å gi samme opplevelse og konkurrere med bærbar, den gir noe bærbar ikke kan gi(og vice versa). :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel også der den største "trusselen" er for et nettbrett, jeg merker at Galaxy S ofte utkonkurrerer Galaxy Tab i eget bruk.

Deri ligger nøkkelen til trådens egentlige tema: brukere skjønner ikke hva Galaxy Tab gjør relativt til en mobiltelefon fordi produsenten heller ikke har skjønt det.

 

På iPad ser Apples eget program Pages ut som dette:

pages_hero_20110302.jpg

 

Med iPadens størrelse og designet som ligger i applikasjonen skjer det en transformasjon: iPaden er ikke en datamaskin jeg manipulerer tekst på, iPaden blir tekstdokumentet. iPads magi oppstår ikke ved at man kobler et brukbart grensesnitt med en stor touchskjerm: det intuitive poenget med enheten ligger i abstraksjoner som fjernes.

 

Når jeg åpner en nettside forsvinner iPaden fra min oppmerksomhet – kun nettsidens innhold ligger foran meg. I Real Racing holder jeg i bilens ratt og freser rundt uten å forholde meg til den abstraksjonen en håndholdt kontroll utgjør. Arbeider man med filer i Apples iWork-programmer slipper man å tenke på kompleksiteten som ligger i et filsystem. National Geographics Atlas-program for iPad omgjør enheten til et detaljert, veldesignet kart. I PortfolioToGo forsvinner iPaden, kun bildene mine fra flickr står igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er like representativt for iPad. Nå ville det aldri falle meg inn å bruke penger på den sensurtavlen (du kan aldri vite om magasinet du leser på en iPad er blitt endret etter krav fra Apple, noe å reflektere over vil jeg tro), men jeg har selvfølgelig lånt og testet både det og en iphone.

 

Telefonen er og forblir den jeg primært vil bruke. Eksempelvis ta Journalisten, som er en av få norske som har magasin til både iPad og Android. Den er skreddersydd størrelsen til iPad og Galaxy Tab. Som irriterer meg, for jeg merker jeg helst ville lest den på min Galaxy S.

 

Nå er det nok av ting som de større nettbrettene er bedre til - og vil bli bedre til, men jeg anser uansett smarttelefoner som større "konkurrent" enn bærbar pc.

 

Men men, en dag kommer det vel en telefon man bare kan skalere opp til et nettbrett :wee:

Lenke til kommentar

Legg til at den skal være behagelig for sofasurfing, phax. Brukergrensesnitt så enkelt at det føles naturlig i blinde må også til.

 

Å ikke ha tastatur er en ganske stor hemsko for "tradisjonell" surfing. Nå har nettbrett sine bruksområder, men de er et nisjeprodukt i mine øyne, de blir brukt/foreslått brukt til endel der en bærbar er bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skal selv skaffe meg tablet når Samsung Galaxy Tab 10.1 kommer ut, men er ganske spent på hva den faktisk kommer til å bli brukt til. Når tablets først kom ut klarte jeg ikke å se hvilke bruksområder de har. Men jeg har etter hvert blitt så forelsket i dem at jeg må gi etter. Den største faktoren som gjør meg skeptisk er dette med tastatur, men nå kan i alle fall Android laste ned nye typer keyboards som "thumb keys" som ser ut til å hjelpe en del, også kan man jo kjøpe tastatur hvis mangel på det blir et stort problem.

 

Det som er så genialt med tablets er at de alltid er på. Man trykker på powerknappen, så er alt klart, og man kan sitte hele dagen med dem uten å tenke på lading.

Lenke til kommentar

Et ganske stort bruksområde er aviser og magasiner. Moren min leser nå Aftenposten på iPad, og hun virker fornøyd med det. Selv kommer jeg til å vente til tablets kommer med høyere pikseltetthet, siden den er for lav i dag.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Har mobiler og bærbare stanby tid på en måned?

iPaden min f.eks lades etter behov, og det går flere dager mellom ladingene.

 

Moderne mobiler og bærbare har lang standby tid ja, mer enn lang nok til at det kan gå flere dager mellom ladingene (ikke nødvendigvis sevfølgelig, men det er ikke standbytiden som er hemskoen, det er brukstiden).

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordelen med iPad fremfor en MacBook var nettopp stand-by tiden, men brukstiden spiller også selvagt en stor rolle.

Med iPad har man alltid strøm til det man skal utføre, og kan sette den på lading etterpå hvis det trengs.

Det er rimelig sjelden man må plugge inn laderen under bruk, det måtte jeg stadig vekk med MacBook-en min.

 

Jeg tok aldri tiden på hvor lenge MacBook-en kunne stå i dvalemodus, men opp mot en uke kan stemme. Dvs. at batteriet er halvtomt etter få dager.

 

MacBook Air er sikkert vesentlig bedre, og nærmer seg iPad, men prisen i forhold til bruksverdien er avskrekkende for min del.

 

Edit: Gjorde en setning litt tydeligere :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Det er feil og sammenligne iOS og Android. Android er for nerder / folk som ikke har råd til iPad

 

Det er ikke alle som er like rik som du er da lasseoj utifra det du sier her.

Men Android har kommet for å bli. Latterlig at ikke IPad som får så mye skryt her ikke har fått in FLASH på sine modeller. Latterlig...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...