Gå til innhold

Intel planlegger en ekstra billig SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billig 34 nm SLC? Det høres ærlig talt ikke ut som et system som blir vesentlig billigere enn en dedikert systemdiskpå 60-80 GB. Fordelen er selvfølgelig at du kan ha 2 TB lagringsplass med forbedret respons, kontra bare 60-80 GB med super-respons. Så det blir vel enkelt og greit en mer idiotsikker løsning enn dagens deling mellom system og lagring.

Lenke til kommentar

Lagrings konseptet i z68 virker som en fin NAS løsning. Er vel redd for at cachingen ikke er kjapp nok til å utkonkurrere to dedikerte løsninger for desktop, for de som fortsatt bruker slikt. Har ikke hatt desktop hjemme på flere år nå..

 

Hva skal man med dedikert ssd til NAS? Har nå nylig satt opp 2 NASer. Den ene kjørte jeg OSet på en 2gb minnepenn (freenas). Den andre kjørte jeg på en 4gb minnepenn (ubuntu) :) Man slipper og ta opp en sata kontakt, og man får stabiliteten til en ssd :)

Lenke til kommentar

Jeg håper disse kommer med SATA (og ikke noen proprietær X68-port) og blir tilgjengelig løst (ikke bare i bundle med Z68-hovedkort).

 

med tanke på prisen på intel 320 40GB disk antar jeg en pris godt under 500 =)

Hvis det blir SLC så spørs det om det blir noe særlig lavere.

 

Billig 34 nm SLC?

Jeg ser poenget med SLC. Jo mindre lagringsplass jo mer vil den fungere som cache og mindre som statisk lagring. Trim og over provisioning fungerer dårligere på små SSDer som fungerer som cache enn på store SSDer der bare små deler av SSDen skrives noe særlig til. Mindre kapasitet krever med andre ord mer slitesterke flash-celler og er mindre avhengig av superduper firmware.

 

Hva skal man med dedikert ssd til NAS? Har nå nylig satt opp 2 NASer. Den ene kjørte jeg OSet på en 2gb minnepenn (freenas). Den andre kjørte jeg på en 4gb minnepenn (ubuntu) :) Man slipper og ta opp en sata kontakt, og man får stabiliteten til en ssd :)

Da regner jeg med du bruker sykkelhjul som reservehjul til bilen også.. ;)

 

(Flashbrikkene i minnepenner er ikke konstruert for mange overskrivinger. OS-bruk gir ofte levetid i størrelseorden uker og måneder med mindre du gjør noe spesielt for å minimerke bruken)

Lenke til kommentar

Eg håper at denne har raskare skriveytelse enn Intel 320 40GB, då hadde den passa perfekt å bruke som slog/zil for ZFS. Då burde det vere mogleg å lage eit gigantisk og rimeleg NAS/SAN som kan pushe over 10Gbps utan å måtte ty til Netapp

 

Ja, men finnes det noen adre filsystem enn ZFS med en slik funksjonalitet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Billig 34 nm SLC?

Jeg ser poenget med SLC. Jo mindre lagringsplass jo mer vil den fungere som cache og mindre som statisk lagring. Trim og over provisioning fungerer dårligere på små SSDer som fungerer som cache enn på store SSDer der bare små deler av SSDen skrives noe særlig til. Mindre kapasitet krever med andre ord mer slitesterke flash-celler og er mindre avhengig av superduper firmware.

Jeg ser også helt klart poenget med SLC. Men jeg setter spørsmålstegn ved hvor billig dette egentlig blir. Intel X25-E bruker 50 nm SLC og har i skrivende stund en pris på over 70 kr/GB. Det blir riktignok litt billigere ved å krympe det til 34 nm, men selv om prisen halvveres (35 kr/GB) vil 20 GB cache likevel koste 700 kr, nesten like mye som en 60 GB systemdisk.

Så jeg lurer på hvor artikkelforfatteren har fått indikasjonen på at denne skal bli "ekstra billig". Kilden nevner ingeting om lave priser, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Veikartet virker litt motstridende på det området ja.

 

post-3851-0-30443800-1304337782_thumb.jpg

 

Den gule boksen er definitivt plassert nederst og er dermed et budsjettprodukt, men det står vitterlig SLC der også. Plasseringen av boksen tyder på omtrent samme pris som X25-V 40 GB.

 

Det store spørsmålet er hvem som vil kjøpe 20 GB SLC for samme pris som 40-60 GB MLC. Jeg regner med de som kjøper X68 brikkesett stort sett satser på MLC i størrelseorden 120-300 GB. De som satser på billig SSD er nok mer opptatt av pris/GB enn SLC-kvalitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg regner med han snakker om å cache selve dataene på NASen, ikke oset i seg selv?

 

AtW

Klart! Bare entusiaster som maser om å putte OS på rask disk. Fagfolk putter OS på treg disk (relativt sett). :)

 

Har da vitterlig bedre ting å gjøre enn å sitte å reboote bokser.

 

 

Edit: 20G SLC budsjett disk virker logisk til dette. En trenger SLC for å tåle skrive slitasjen som også blir høy per celle pga liten kapasitet og bruksområdet caching. Men siden det bare er snakk om 20GB vil ikke SLC kosten være spesielt høy. Her kan en også tenke seg at de benytter brikker med redusert kapasitet pga større defekter.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Eg håper at denne har raskare skriveytelse enn Intel 320 40GB, då hadde den passa perfekt å bruke som slog/zil for ZFS. Då burde det vere mogleg å lage eit gigantisk og rimeleg NAS/SAN som kan pushe over 10Gbps utan å måtte ty til Netapp

 

Ja, men finnes det noen adre filsystem enn ZFS med en slik funksjonalitet?

 

AtW

 

Ja Dragonfly BSD har Hammer med swapcache implementasjon som er lik den i ZFS. Eg trur også Netapp sitt WAFL filsystem har dette, då det er kjent for å vere vanvittig kjapt(og dyrt).

Lenke til kommentar
Da regner jeg med du bruker sykkelhjul som reservehjul til bilen også.. ;)

 

(Flashbrikkene i minnepenner er ikke konstruert for mange overskrivinger. OS-bruk gir ofte levetid i størrelseorden uker og måneder med mindre du gjør noe spesielt for å minimerke bruken)

 

Slik jeg har forstått det, er det ikke snakk om mange overskrivninger på ett NAS os? Man loader jo bare OSet fra det hver gang man booter. Det eneste som blir skrevet over er noen få loggfiler. Kan ikke skjønne annet enn at ssd i NAS er overkill.. (For hjemmeNaser for folk med budsjett)

Lenke til kommentar

Lagrings konseptet i z68 virker som en fin NAS løsning. Er vel redd for at cachingen ikke er kjapp nok til å utkonkurrere to dedikerte løsninger for desktop, for de som fortsatt bruker slikt. Har ikke hatt desktop hjemme på flere år nå..

 

Hva skal man med dedikert ssd til NAS? Har nå nylig satt opp 2 NASer. Den ene kjørte jeg OSet på en 2gb minnepenn (freenas). Den andre kjørte jeg på en 4gb minnepenn (ubuntu) :) Man slipper og ta opp en sata kontakt, og man får stabiliteten til en ssd :)

Man trenger ikke dedikert SSD til NAS, men SSD caching i NAS kan være fint både for bedrifter og privatpersoner. Jeg tror imidlertid ikke z68 har kraftig nok cache controller til å være et godt nok alternativ for entuiaster/workstation brukere kontra didikert SSD og HDD, men en kan jo også ha i pose og sekk selvfølgelig; dedikert SSD + HDD m/ SSD cache.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...