Gå til innhold

Åpner for flere toppdomener


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tungvint. For brukeren blir det arbeid å forholde seg til flere endelser en gode vante som .com, .no, .se, .co.uk (med mange flere).

 

En mulighet er likevel når en lenker til URL, da er det enklere å forholde seg til (når en slipper å taste inn bokstavene). Uansett, synes jeg dette blir ett tilbakesteg for utviklingen.

 

Har noen ett vettugt forsvar for disse utvidelsene?

 

Se f.eks. på endelsene .biz og .net, hvor ofte merker dere at disse er i bruk når dere besøker websider?

 

.org synes jeg kan forsvares. Men .biz og .net skurrer det litt for synes jeg, når en har en så fin endelse som .com som er skikkelig innarbeidet. Og så skal vi på toppen leke med .trondheim og alskens rariteter. :thumbdown:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser heller ingen gode argumenter for dette. Akkurat nå er det få TLD-er man har å velge mellom når man skal huske URL. Jeg har ekstremt lite lyst til å komme i situasjonen "Var det .trondelag? Eller .sortrondelag? Eller kanskje .sor-trondelag? Nei, .soertrondelag? Eller soertroendelag? Eller .trondheim? Eller .trondhjem?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per i dag finnes det kun ett toppdomene med norsk tilknytning, nemlig «.no»

...om vi ser bort fra .bv og .sj som begge er under norsk administrasjon (men meg bekjent ikke tatt i bruk enda).

 

Med tanke på hvor mange mennesker som ikke vet bak frem på et TLD (og f.eks transformerer .com til .no på veien fra øre til tastatur), mistenker jeg at by-spesifikke TLDer bare vil komplisere situasjonen enda mer. Men hvem kommer til å registrere domener under .oslo eller .trondheim? Jeg blir ikke overrasket om det er de samme som allerede har tilsvarende domene under.no og vil hindre andre i å bruke et navn de har (eller mener å ha) enerett på.

 

@G: .net synes jeg har livets rett - til nettverks-infrastruktur (som jeg tror det opprinnelig også var tiltenkt).

 

@khansencc: Jeg skjønte ikke helt hvor skattebetalerne kommer inn i bildet - jeg trodde Norid var finansiert av inntekten fra registrarene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hvor skattebetalerne kommer inn i bildet - jeg trodde Norid var finansiert av inntekten fra registrarene.

Det er en arbeidsgruppe som på oppdrag fra samferdselsdepartementet har laget rapporten, og de har sikkert ikke gjort dette gratis. Så hvis de er betalt av samferdselsdepartementet, så er det delvis betalt av skattebetalerne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med å kapre domener er allerede en industri for seg selv, og jeg har lest om i alle fall en person som har klart å bli mangemillionær på å kun kapre populære domener og deretter solgt de. Lagt merke til de standardreklamene som ofte kommer om du skriver feil nettadresse eller en side er blitt død? Dette er ofte typisk et slikt eksempel om jeg ikke tar feil. Nettsider som er eid av kun en grunn, og det er å tjene penger på å selge de.

 

Med toppdomene-salg vil dette bli enda værre, og at det er stor interesse sier seg selv, da det ligger massivt med penger i dette. Se bare på ge.tt, bit.ly osv.

 

Og så skal vi på toppen leke med .trondheim og alskens rariteter. :thumbdown:

 

kommune.trondheim

kommune.oslo

 

osv. *grøss*

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hvor skattebetalerne kommer inn i bildet - jeg trodde Norid var finansiert av inntekten fra registrarene.

Det er en arbeidsgruppe som på oppdrag fra samferdselsdepartementet har laget rapporten, og de har sikkert ikke gjort dette gratis. Så hvis de er betalt av samferdselsdepartementet, så er det delvis betalt av skattebetalerne...

Er egentlig enig, men om alternativet er at de sitter på ræven og drikker kaffe..

 

Hvor mye ekstern arbeidskraft måtte de leie inn / betale for?

Hvor lite fikk de gjort på noen av sine andre arbeidsoppgaver på grunn av dette styret her?

 

Resultatet virker det som vi på diskusjon.no-forumet er mer eller mindre samstemte om at vi ikke ønsker oss i hverdagen.

Lenke til kommentar

Selvsagt enig i at dette ikke er noen stor forbedring. Men litt vel negativt syns jeg.

 

Trondheim.kommune

vs

Trondhiem.kommune.no

 

Til tross for at det blir vanskeligere å huske toppdomenet er det ikke akkuratt dermed sagt at det blir vanskeligere å huske hele adressen. Noe eksemplet over burde vise...

Lenke til kommentar

Selvsagt enig i at dette ikke er noen stor forbedring. Men litt vel negativt syns jeg.

 

Trondheim.kommune

vs

Trondhiem.kommune.no

 

Til tross for at det blir vanskeligere å huske toppdomenet er det ikke akkuratt dermed sagt at det blir vanskeligere å huske hele adressen. Noe eksemplet over burde vise...

Hvis jeg har forstått det riktig (trondheim som TLD) blir det vel strengt tatt:

kommune.trondheim

vs.

trondheim.kommune.no

 

Hvor førstnevnte ikke gir noe særlig logisk mening i mine øyne. Sistnevnte kan leses som "Trondheim (trondheim) underlagt kommunene (kommune) i Norge (no)" eller bare "Trondheim kommune i Norge". Mens førstnevnte blir noe ala "kommune i Trondheim", "kommunen underlagt Trondheim" eller "en kommune av typen trondheim" (hvis vi trekker inn .biz-parallellen).

Jeg ser altså ikke nytten for offentlige sider, siden disse alltid er underlagt en eller annen strørre administrasjon/struktur. For små foretak/foreninger i Trondheim kan det derimot virke nyttig i noen tilfeller, men hvorfor skal man begrense seg til et bittelite geografisk område når et .no-domene danner grunnlag for ekspansjon til hele landet? I hvert fall for bedrifter/foretak, som alltid har alt å tjene på å bli større. Veldig mange foreninger kan også ha nytte av en bredere spredning enn bare én liten by.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...