Gå til innhold

Guide: Slik tar du vare på mobilen i kulda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Jo lengre levetid, jo færre produkter solgt, mindre penger til selskapene, mindre penger til utvikling og forsking på ny teknologi, og vi hadde fortsatt levd på 1800-tallet. Det er vi forbrukere som driver teknologien frem ved å selv invistere i selskapene ved å kjøpe produktene deres.

Lenke til kommentar

Altså, jeg pleier å bytte tlf ca vert 1 1/2 år. Ingen av de telefonene jeg har hatt har blitt ødelagt pga vann/fukt. Alle jeg har hatt er blitt ødelagt av slitasje. Ingen unntak.

Så disse tipsene er nyttige, men hvis man er litt forsiktig, så er egentlig ikke dette noe problem.

 

Men selvfølgelig, så tjener jo produsentene mye mer på de som ikke er forsiktig med telefonen sin da ...

Lenke til kommentar

Jepp. Jo lengre levetid, jo færre produkter solgt, mindre penger til selskapene, mindre penger til utvikling og forsking på ny teknologi, og vi hadde fortsatt levd på 1800-tallet. Det er vi forbrukere som driver teknologien frem ved å selv invistere i selskapene ved å kjøpe produktene deres.

 

Hva er logikken bak dette? Tror du vi hadde brukt mindre på forskning med produkter som varte lengre? Det var jo et stykke ut på 1900-tallet allerede når produkter ikke ble designet for å vare lengst mulig. Det er jo ikke sånn at folk hadde lagt pengene under madrassen om produkter ble utskiftet sjeldnere, de hadde jo blitt brukt.

 

Ellers er det to tanker jeg gjør meg om slike ting 1. Mobiler bør tåle normal temperatursvinger. De er designet for å bæres rundt. Å være med deg alltid. 2. Jeg tar ingen forholdsregler mtp på tempraturer med mine mobiler, jeg har hatt 3 stk i hele mitt liv, og de har alle vart i mange år. Er dette problemet egentlig så stort? Sånn jeg ser det er hovedproblemet med kondens at verkstedene har en unnskyldning for å ikke reparere telefonen på garanti, ikke at det vanligvis ødelegger så mye. Uten at jeg har så veldig stor dekning for akkurat den påstanden.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De gamle Nokia'ene (før smart-telefoner) hadde ikke noe problemer med kondens og fukt. Jeg lot en 3510i ligge i bunn av en bag, og satt den i vått grass i regnevær, mens den stod på (det var i militæret...). Den ville ikke starte mens den var våt, men etter en dag med tørking var den like god.

De håndterte også godt å bli mistet eller kastet... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<...>Jeg tar ingen forholdsregler mtp på tempraturer med mine mobiler, jeg har hatt 3 stk i hele mitt liv, og de har alle vart i mange år. Er dette problemet egentlig så stort?<...>

Samme her faktisk. Eneste grunn til at mobiliene ble byttet ut etter noen år var fordi de var utdaterte, ikke slitasje eller skade.

Jeg har til dags dato ikke drept en mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva er logikken bak dette? Tror du vi hadde brukt mindre på forskning med produkter som varte lengre?

 

Tvilsomt at selskaper som Samsung, Sony, Pioneer osv hadde hatt den kapitalen de har idag uten at folk hadde lagt fra seg milliarder av kroner hos dem hvert år. Alt koster penger, og penger hjelper når ting skal utvikles. Når f.eks VW skal produsere en ny modell så er ikke det gratis, og de får ikke støtte fra staten.

 

Det var jo et stykke ut på 1900-tallet allerede når produkter ikke ble designet for å vare lengst mulig.

 

Nå var 1800-tallet ment som en overdrivelse.

 

Det er jo ikke sånn at folk hadde lagt pengene under madrassen om produkter ble utskiftet sjeldnere, de hadde jo blitt brukt
.

 

Jepp, men gjerne på andre ting. Nå var det forrige innlegget mitt egentlig ment for elektronikk, og ikke andre produkter, men men.

 

God jul! :)

Lenke til kommentar
Hva er logikken bak dette? Tror du vi hadde brukt mindre på forskning med produkter som varte lengre?

 

Tvilsomt at selskaper som Samsung, Sony, Pioneer osv hadde hatt den kapitalen de har idag uten at folk hadde lagt fra seg milliarder av kroner hos dem hvert år. Alt koster penger, og penger hjelper når ting skal utvikles. Når f.eks VW skal produsere en ny modell så er ikke det gratis, og de får ikke støtte fra staten.

 

Det var jo et stykke ut på 1900-tallet allerede når produkter ikke ble designet for å vare lengst mulig.

 

Nå var 1800-tallet ment som en overdrivelse.

 

Det er jo ikke sånn at folk hadde lagt pengene under madrassen om produkter ble utskiftet sjeldnere, de hadde jo blitt brukt
.

 

Jepp, men gjerne på andre ting. Nå var det forrige innlegget mitt egentlig ment for elektronikk, og ikke andre produkter, men men.

 

God jul! :)

 

Ja, pengene hadde blitt brukt på andre ting, feks forskning? Alt koster penger, det er ikke særlig effektiv bruk av penger å kjøpe samme produkttype på nytt og benytt fordi de går i stykker veldig raskt, man kunne brukt pengene på noe annet, feks forskning. I mine øyne er det langt fra åpenbart at lite holdbare produkter fører til raskere teknologisk framgang.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merka at mobilen min (Xperia X10i) ikke er lett å rengjøre på tastene... sølte brus på mobilen og siden da har tastene vært trege som fy...

 

Edit:

 

Har aldri skada/ødelagt en telefon pga. fukt og slikt. Har byttet dem ut pga. utdaterting, eller evnt. jeg knuste min ene telefon ^^ ( ikke med vilje.. var jo en helt ny telefon)

Endret av UaeX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ja, pengene hadde blitt brukt på andre ting, feks forskning? Alt koster penger, det er ikke særlig effektiv bruk av penger å kjøpe samme produkttype på nytt og benytt fordi de går i stykker veldig raskt, man kunne brukt pengene på noe annet, feks forskning. I mine øyne er det langt fra åpenbart at lite holdbare produkter fører til raskere teknologisk framgang.

 

AtW

 

Hæ? Altså hvis jeg hadde fremdeles hatt en nokia ifra 1999 fordi dem var bøtte solide. Hvorfor skulle jeg donert penger til nokia for at de skal forske frem ny teknologi? Hvor er logikken idet da? Såklart vil jo folk fornye seg sånn at det fremdeles blir salg, men om alle telefoner hadde vært uslitelige hadde salget vært mye lavere enn det er idag og "nokia" bl.a hadde ikke hatt så mye penger å bruke på forskning. Det sier jo seg selv. Jeg skjønner bare ikke hvordan du klarer å si "vi kunne brukt pengene på noe annet, feks forskning". Det er litt kommunisttanke bak det du sier der da.. at vi skal donere bort penger vi ikke har brukt for å forske.. eh?

Lenke til kommentar

 

Ja, pengene hadde blitt brukt på andre ting, feks forskning? Alt koster penger, det er ikke særlig effektiv bruk av penger å kjøpe samme produkttype på nytt og benytt fordi de går i stykker veldig raskt, man kunne brukt pengene på noe annet, feks forskning. I mine øyne er det langt fra åpenbart at lite holdbare produkter fører til raskere teknologisk framgang.

 

AtW

 

Hæ? Altså hvis jeg hadde fremdeles hatt en nokia ifra 1999 fordi dem var bøtte solide. Hvorfor skulle jeg donert penger til nokia for at de skal forske frem ny teknologi? Hvor er logikken idet da? Såklart vil jo folk fornye seg sånn at det fremdeles blir salg, men om alle telefoner hadde vært uslitelige hadde salget vært mye lavere enn det er idag og "nokia" bl.a hadde ikke hatt så mye penger å bruke på forskning. Det sier jo seg selv. Jeg skjønner bare ikke hvordan du klarer å si "vi kunne brukt pengene på noe annet, feks forskning". Det er litt kommunisttanke bak det du sier der da.. at vi skal donere bort penger vi ikke har brukt for å forske.. eh?

 

Jaja, ekstremt kommunistisk å lage holdbare produkter... Her er det snakk om "teknologisk framgang" generelt, ikke nokias forskningsarbeid konkret. For det første fører dårlig holdbarhet med seg at pengene blir brukt på unødvendige ting (i enkelte tilfeller forskje fram kortere levetid, men i det aller minste å kjøpe en rekke ressurser flere ganger), salget hadde vært lavere men også utgiftene. Videre, så er det ikek sånn at om man bruker mindre penger på mobiler, så stapper man bare pengene i madrassen, disse pengene blir brukt til noe annet. Spørsmålet er om det blir mindre forskning i samfunnet som helhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Crap!! Glemte at jeg hadde iphonen i lomma (trodde jeg hadde lagt den ifra meg inne) da jeg skulle ut og måke snø, så har jeg selvfølgelig fått masse snø i lomma og tlf ble deretter fuktig da jeg oppdaget dette i stua etter på. I følge denne guiden bør den ligge på et kaldt sted, så har lagt den på soverommet hvor det er drøyt 16 grader - samt at jeg har skrudd den av, håper det funker ...

 

Ellers en lærerik og nyttig guide. Takk!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...