Gå til innhold

Hitachi sprenger grenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at konvensjonelle harddisker fortsatt vil være populært om mange år. Denne teknologien vil nok ta mange år før den blir tilgjengelig for privatpersoner eller noen i det hele tatt. Håper bare vi får litt bedre ytelse, og ikke bare økt kapasitet. Prisen er allerede på bunn også, så er egentlig likegyldig til hvordan prisen utvikler seg, så lenge den ikke blir høyere. :p

Lenke til kommentar

Problemet blir vel at disken må stå i store støtdempede skap for å fungere noenlunde ok. Det er vel harddiskens sjebne før den blir fullt ut erstattet av SSD. Selv med dagens disker kan en faktisk måle økt forsinkelse ved kraftig støy...

 

Vi får se, jeg lar med stadig overraske over hva slags problemer gode ingeniører klarer å komme seg rundt. Kan godt hende mye kan bli gjort av en redesign av lesearm-mekanismen. Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet blir vel at disken må stå i store støtdempede skap for å fungere noenlunde ok. Det er vel harddiskens sjebne før den blir fullt ut erstattet av SSD. Selv med dagens disker kan en faktisk måle økt forsinkelse ved kraftig støy...

 

Haha, veldig interessant. Husker jeg leste om dette for et par år siden. :p

Som sagt, vil heller se konvensjonelle harddisker som tåler mer, er mer stabile og leverer bedre ytelse. Pålitelighet er veldig viktig, ihvertfall når det gjelder konvensjonelle disker, som man oftest lagrer kritiske data på. Kapasitetene og prisene er allerede fantastiske.

Lenke til kommentar

Problemet blir vel at disken må stå i store støtdempede skap for å fungere noenlunde ok. Det er vel harddiskens sjebne før den blir fullt ut erstattet av SSD. Selv med dagens disker kan en faktisk måle økt forsinkelse ved kraftig støy...

 

Vi får se, jeg lar med stadig overraske over hva slags problemer gode ingeniører klarer å komme seg rundt. Kan godt hende mye kan bli gjort av en redesign av lesearm-mekanismen. Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Disk kommer vel ikke opp mot tape på kapasitet/krone og jeg ser ingen som klager... Og forøvrig ser jeg det som lite sannsynlig at en skal kunne komme seg rundt noe så fundamentalt som vibrasjoner i disken uten å måtte ofre ytterligere forsinkelse. Det betyr ikke at disse diskene er dømt til å misslykkes. Kontrollerte miljøer i datasentre er fullt mulig og det er vel der harddisken har mesteparten av sin fremtid. Jeg ser ikke helt for meg hva folk flest skal med mange titalls TB lagret hjemme i tiden fremover.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Gigabit? Det har vi da nå...

Skal litt til for å komme over til Terabit hastigheter. Er tross alt 1000 ganger raskere enn 1 Gigabit. Nå er jeg dog usikker på hvor vidt du mener hastighet for forbrukere, bedrifter eller i offentlige nett. Jeg snakker om hastighetene for forbrukeren. Det som har noe å si.

 

EDIT: I den hastigheten det går i nå, vil det ta lang tid før vi når Gigabit hastigheter...

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Problemet blir vel at disken må stå i store støtdempede skap for å fungere noenlunde ok. Det er vel harddiskens sjebne før den blir fullt ut erstattet av SSD. Selv med dagens disker kan en faktisk måle økt forsinkelse ved kraftig støy...

 

Vi får se, jeg lar med stadig overraske over hva slags problemer gode ingeniører klarer å komme seg rundt. Kan godt hende mye kan bli gjort av en redesign av lesearm-mekanismen. Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Disk kommer vel ikke opp mot tape på kapasitet/krone og jeg ser ingen som klager... Og forøvrig ser jeg det som lite sannsynlig at en skal kunne komme seg rundt noe så fundamentalt som vibrasjoner i disken uten å måtte ofre ytterligere forsinkelse. Det betyr ikke at disse diskene er dømt til å misslykkes. Kontrollerte miljøer i datasentre er fullt mulig og det er vel der harddisken har mesteparten av sin fremtid. Jeg ser ikke helt for meg hva folk flest skal med mange titalls TB lagret hjemme i tiden fremover.

 

Ikke? Det er ikke så vanskelig å finne folk som klager :) Tape er sist jeg sjekket sånn omtrent halve prisen av disk per GB, det er noe sånn jeg mener med "i nærheten av normale disker". Prisene må være noenlunde sammenliknbare før man orker å bytte ut vanlige harddisker tror jeg.

 

Det er forøvrig mye man kan gjøre for å hindre vibrasjoner, både med armen og oppbygningen av selve disken, men alt er neppe like praktisk. Er det en ting jeg har lært derimot så er det at ingeniører i denne bransjen stadig klarer å komem seg rundt tilsynelatende uoverkommelige oppgaver.

 

Ellers har vel folks lagringsbehov også i hjemmet steget jevnt og trutt? En film på plate tar jo 50 GB i disse dager, selv om det dog er færre og færre typer data som tar nevneverdig mye harddiskplass i forhold til tilgjengelig kapasitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet blir vel at disken må stå i store støtdempede skap for å fungere noenlunde ok. Det er vel harddiskens sjebne før den blir fullt ut erstattet av SSD. Selv med dagens disker kan en faktisk måle økt forsinkelse ved kraftig støy...

 

 

 

Ja da er det vel bare å få stablet alle NAS og servere inn i en mann-cave?

For om din fru kakler og hyler mye hjemme så påvirker det jo alt fra backup til streaming. :!:

Lenke til kommentar

Gigabit? Det har vi da nå...

Ikke til "hvermansen". Utviklingen på infrastrukturen i norge går ikke akkurat raskt, så det er nok lenge til vi er i nærheten av at "hvermansen" har tilgang på over 100Mbps.

Jeg har 100mbit nå, og skal få tilgang på gigabit til våren, det er tilgjengelig flere andre steder i sverige allerede.

 

Så teknologien er her allerede i høyeste grad. Men tviler på at jeg kommer til å betale 800kr/mnd for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...