Gå til innhold

Hitachi sprenger grenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Simen1 postet i går et interresant estimat i så henseende.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=406222

Ser ganske realistisk ut, men hva er hd price? ser den øker langsomt, er det mest solgte snurredisk?

Lenke til kommentar

Ikke? Det er ikke så vanskelig å finne folk som klager :) Tape er sist jeg sjekket sånn omtrent halve prisen av disk per GB, det er noe sånn jeg mener med "i nærheten av normale disker". Prisene må være noenlunde sammenliknbare før man orker å bytte ut vanlige harddisker tror jeg.

 

Hmm, jeg gjorde et grovt overslag og fant ut at prisen på LTO4 i et Enteprise bibliotek med en god del tapedriver blir cirka 6 ganger så billig per TB sammenlignet med disk. Og da har jeg holdt utenom strøm/kjøling og plass som ytterligere taler i favør tape.

 

Men YMMV selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Ikke? Det er ikke så vanskelig å finne folk som klager :) Tape er sist jeg sjekket sånn omtrent halve prisen av disk per GB, det er noe sånn jeg mener med "i nærheten av normale disker". Prisene må være noenlunde sammenliknbare før man orker å bytte ut vanlige harddisker tror jeg.

 

Hmm, jeg gjorde et grovt overslag og fant ut at prisen på LTO4 i et Enteprise bibliotek med en god del tapedriver blir cirka 6 ganger så billig per TB sammenlignet med disk. Og da har jeg holdt utenom strøm/kjøling og plass som ytterligere taler i favør tape.

 

Men YMMV selvfølgelig!

 

Nå er ikke jeg av typen som kjper tape lenger, men koster ikke LTO4 sånn ca 250 kroner for en terrabyte?

 

AtW

Lenke til kommentar
Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Simen1 postet i går et interresant estimat i så henseende.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=406222

Ser ganske realistisk ut, men hva er hd price? ser den øker langsomt, er det mest solgte snurredisk?

Diagrammet til venstre viser bit shipment. Altså antall bit kapasitet solgt på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Ikke? Det er ikke så vanskelig å finne folk som klager :) Tape er sist jeg sjekket sånn omtrent halve prisen av disk per GB, det er noe sånn jeg mener med "i nærheten av normale disker". Prisene må være noenlunde sammenliknbare før man orker å bytte ut vanlige harddisker tror jeg.

 

Hmm, jeg gjorde et grovt overslag og fant ut at prisen på LTO4 i et Enteprise bibliotek med en god del tapedriver blir cirka 6 ganger så billig per TB sammenlignet med disk. Og da har jeg holdt utenom strøm/kjøling og plass som ytterligere taler i favør tape.

 

Men YMMV selvfølgelig!

 

Nå er ikke jeg av typen som kjper tape lenger, men koster ikke LTO4 sånn ca 250 kroner for en terrabyte?

 

AtW

 

Tror det kan stemme sånn ca. En LTO4-kassett til rundt den prisen tar 800GB native og typisk det dobbelte med komprimering i tape-drive. Men man må ta med alt rundt også, bibliotek og tape-driver, i TB-prisen.

 

Det jeg regnet med i sammenligningsgrunnlaget var en typisk bid-pris på et stort bibliotek med >1000 slots og diskhyller i mid-range klassen. Dess større miljø dess mer favoriseres tape.

 

For små oppsett så er ikke forskjellen mellom disk og tape så veldig stor når jeg ser på typiske priser på små biblioteker.

Lenke til kommentar
Desverre tror fortsatt det er en god stund til SSD kommer i nærheten av normale disker på GB per krone :(

 

AtW

Simen1 postet i går et interresant estimat i så henseende.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=406222

Ser ganske realistisk ut, men hva er hd price? ser den øker langsomt, er det mest solgte snurredisk?

Diagrammet til venstre viser bit shipment. Altså antall bit kapasitet solgt på verdensbasis.

Tror det han lurte på (om som jeg også lurer på) var i.f.m. diagrammet til høyre. Hva vil "HDD price" si? Er det f.eks. en 1 TB disk? Hele området er jo blått, det er ikke en egen graf for snurredisker. Syntes det var litt forvirrende.

Lenke til kommentar

Ja, det var litt vanskelig å forstå. Jeg tipper det er snittpris på solgte HDD uavhengig av størrelse. Det gjør det vanskelig å sammenligne med SSD-grafene i samme diagram der størrelse står klart. Uansett, snitt HDD-priser har har de siste ti år ligget på rundt 100 US$.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...