Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hot hot hot! Dette kortet greier nok å få til et par arbeidsulykker innen dataverdenen tipper jeg med brente fingrer og økt antall brannutviklinger :p

 

Spøk tilside, dette er nok desverre ikke den riktige veien å gå med stadig større og mindre effektive skjermkort som øker kraftig watt-forbruket mens ytelsen øker minimalt.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 3. november 2010 - 17:22' timestamp='1288797768' post='16426191']

 

TPD kommer til å være lavere enn GTX 480...

 

 

Godt mulig, men ikke akkurat det Hardware påstår

Det nye kortet har en kjerne på 772 MHz, har 512 shadere og minne på 2200 MHz. Dette skal gi opptil 20 prosent raskere ytelse enn GTX 480, noe som vil gi større varmeutvikling

 

Kjekt om du har noen kilder på TPD forresten, hadde vært greit å fått lest.

 

 

Lenke til kommentar

Bra at TDP er lavere enne GTX 480. Riktig vei dette nvidia :thumbup:

"Minnet er GDDR5 1536 MB på 384-bit og de 512 shaderne kjører på 1544 MHz. Kortet har en TDP på rett under 250 W."

 

Hentet fra Hardware.no :tease:

 

EDIT: Dreit litt på draget jeg. Troddde GTX 480 TDP var høyere, men den gang ei :p

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 3. november 2010 - 17:22' timestamp='1288797768' post='16426191']

 

TPD kommer til å være lavere enn GTX 480...

 

 

Godt mulig, men ikke akkurat det Hardware påstår

Det nye kortet har en kjerne på 772 MHz, har 512 shadere og minne på 2200 MHz. Dette skal gi opptil 20 prosent raskere ytelse enn GTX 480, noe som vil gi større varmeutvikling

 

Kjekt om du har noen kilder på TPD forresten, hadde vært greit å fått lest.

 

 

Dette har vært kjent en stund.

 

Og forresten, GDI er en kilde, og nå har du lest den:)

 

 

Edit: Litt sent ute. Les forøvrig Fermi-tråden på forumet som nevnt over.

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Sjekk Fermi-tråden, en del info der.

Har helt glemt den etter 480 ble lansert, titter over igjen.

 

Forøvrig kan man "mobbe" GTX 480 så mye man vil men det støyer vesentlig mindre enn HD5870 (jeg har hatt begge) og da gjør det lite om det er varmt og trekker litt strøm. Slike kort setter man uansett i gode kabinett.

 

Men få skjermkort har klart å imponere meg mer enn "EVGA GTX460 SC 768MB". Virkelig noe av det beste jeg noensinne har fått for pengene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis lavere TDP enn GTX480 samt 20% mer ytelse stemmer, så er det jo absolutt et steg i riktig retning. Bare å glede seg til tester av GTX580 vs. HD6970 da :)

 

@Blackey: GDI kan utvilsomt tingene sine, men ytringer på forum vil allikevel aldri kvalifisere som kilde samme hvem de kommer fra.

 

Ut fra hva jeg finner på google skal [sier ryktene] at GTX580 [skal] ha TDP på 244W.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Nei, fullstendig klar over det, men ser at det jeg skrev godt kan tolkes dithen :whistle: Endret det litt nå.

 

Men skulle gjerne visst hvor GDI får sin informasjon fra og visst mer presist hva han mener med at "TPD kommer til å være lavere enn GTX 480..." Så vidt jeg vet har GTX480 TDP på 250W. 244W (hvis dette stemmer) er jo lavere, men ikke all verdens forskjell. Mulig det er meg som feiltolker det GDI skrever, men jeg får inntrykket av at han mener at "TDP på rett under 250W" er feil og at TDP vil bli lavere enn 244W.

Lenke til kommentar

Med mindre GDI kan oppgi hva han mener med Lavere TDP så blir det hele kun spekulasjoner mener nå jeg.

En forskjell på 6 watt mellom 480 og 580 betyr jo en forbedring på kun 2.4% i TDP mens ytelseforbedringene er på 20%.

 

Hvis da et 480 gtx har ca 37fps I Metro 2033 vil da et 580 greie ca 44fps. Pris sannsynligvis en plass mellom 3200 - 4000 Kroner.

Et 6870 vil greie omtrent 26 fps i samme spill. Pris ca 1800.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 3. november 2010 - 17:22' timestamp='1288797768' post='16426191']

 

TPD kommer til å være lavere enn GTX 480...

 

Godt mulig, men ikke akkurat det Hardware påstår

Det nye kortet har en kjerne på 772 MHz, har 512 shadere og minne på 2200 MHz. Dette skal gi opptil 20 prosent raskere ytelse enn GTX 480, noe som vil gi større varmeutvikling

 

Kjekt om du har noen kilder på TPD forresten, hadde vært greit å fått lest.

Jo egentlig. GTX 480 har en TDP på 250W. HW.no skriver at GTX 580 har en TDP på rett under 250W, altså mindre. Synes det er dumt å ikke skrive slike tall nøyaktig. Detaljer er viktige. Det kreves mindre krefter å skrive "244W" enn "rett under 250W".

 

 

Hvis lavere TDP enn GTX480 samt 20% mer ytelse stemmer, så er det jo absolutt et steg i riktig retning. Bare å glede seg til tester av GTX580 vs. HD6970 da :)

Det er lovende. Men hvordan det går mot AMD vet jeg ikke. Tror AMD kommer sterkt tilbake her.

 

 

Men skulle gjerne visst hvor GDI får sin informasjon fra og visst mer presist hva han mener med at "TPD kommer til å være lavere enn GTX 480..." Så vidt jeg vet har GTX480 TDP på 250W. 244W (hvis dette stemmer) er jo lavere, men ikke all verdens forskjell. Mulig det er meg som feiltolker det GDI skrever, men jeg får inntrykket av at han mener at "TDP på rett under 250W" er feil og at TDP vil bli lavere enn 244W.

GTX 580 har en TDP på 6W lavere enn GTX 480 og i tillegg til at det er 15-20% raskere. Ergo, GTX 580 vil være en del mer effektiv. Hadde de kuttet ned på spesifikasjonene slik at kortet hadde ekvivalent ytelse i forhold til GTX 480, ville TDP vært en del lavere. Her ser du forbedringen. I tillegg har de laget en mer effektiv kjøler. Som du ser stikker ikke kjøleribben opp av skallet, noe som tyder på at de klarer å få bort varmen på en bedre måte.

 

At GTX 580 bklir varmere enn GTX 480 tror jeg ikke. Ja, det er bedre speifikasjoner på GTX 580, men med TDP på 244W (vs 250W) synes jeg det blir rart. I tillegg har GF110 kortene en bedre kjøler. Hva kommer varmen fra? Den elektroniske kretsen, der hvor energien ikke blir 100% utnyttet og går over i varme. Her vil jeg si at spesifikasjoner ikke har noe å si, men at det er strømforbruket som avgjør varmeutviklingen. Så klart gir forskjellig komponenter forskjellig varmeutvikling, men dette er en skjermkort arkitektur som er videreutviklet, altså den består av for det meste de samme delene. Hvor HW.no får denne påstanden om at GTX580 er varmere vet jeg ikke. Kilden sier ingenting om det, og jeg kan ikke huske at jeg har lest det tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...