Gå til innhold

Spennende hybridløsning fra HLDS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må bare klaske meg i panna og spørre hva er poenget?

Hensikten med en slik hybrid skal være å få på plass en optisk disk i maskiner som vanligvis ikke har en slik enhet innebygd.

Det må være omvendt. At maskiner med optiske drev, som ikke har plass til SSD, får mulighet til å få SSD. Det er et poeng jeg kan forstå.

 

Men jeg vil mye heller ha en dobbelenhet med harddisk + SSD. Gjerne ved bruk av intern SATA port multiplier slik at man får logisk separate lagringsområder.

Lenke til kommentar

Enig her Simen1. Har man en maskin med plass til optisk enhet, så har man som oftest muligheten til 2 stk HD-er. Optisk enhet på bærbar bruker jeg knapt lengre. Kombinasjon av vanlig HD og en SSD (større SSD en Seagate Momentus XT sin) ville være det store. En kombinasjon av 40 GB SSD og 320 GB harddisk til ca 1 300 kr ville vært alldeles nydelig kombo. Man kan da gjerne bruke en strømeffektiv 5400 rpm HD.

 

PS! Jeg byttet ut den gamle 5400rpm Hitachi HD-en i min gamle T60 med en Seagate Momentus XT 500 GB. Det ble sammen med Windows 7 en helt ny PC. Økt levetid for min bruk av denne - 1 -2 år.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er nok heller eller!

 

Husk at et optisk drev krever bredde tilsvarende 5,25''. Små PC-er med 10 - 12'' skjerm vil uansett ikke ha plass til et optisk drev. Derfor vil disse ikke ha noen hensikt med denne løsningen, her vil 2,5'' eller 1,8'' hybrid harddisker være det fornuftige.

 

Derfor virker også løsningen litt tåpelig - men det er klart at det er teknisk enklere å få plass til SSD-brikkene på en slimline 5,25'' enhet (normalt 12,6 mm høy, dvs 1/2'') enn på en 9,5 mm høy 2,5'' enhet.

Lenke til kommentar

Stadig flere bærbare PCer blir levert uten optisk drev. Jeg tror denne trenden vil fortsette til optiske drev er faset ut. Omtrent som det gikk med floppystasjon i bærbare PCer i sin tid. I stasjonære PCer er ikke volumbruken og vekt like prekær så der vil nok de optiske drevene henge igjen mye lengre.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært interessant hadde vært om det som Aykon foreslo, faktisk var plass til et optisk drev i en 2.5" slot. Da ville jeg kunne bytta ut min trege varme harddisk med en SSD og samtidig fått optisk drev.

 

Siden det faktisk ikke er plass til en CD i en 2.5" slot, antar jeg at dette er et kombidrev hovedsaklig laget for at også i framtidige små maskiner skal få inn et optisk drev. For som dere sier, der man har et optisk drev i dag, kan man normalt få inn en harddisk. Men det er nok heller tenkt at i framtiden skal det kun være en slot - og da trenger ikke det gå på bekostning av optisk drev.

 

Må si at jeg hadde spart meg mange timers arbeid om min ultraportable maskin ikke trøbla sånn med dårlig ekstern firewire CDR når jeg skal gjeninstallere OS. System restore er stort sett enklere dersom BIOS og et optisk drev er gode venner.

Lenke til kommentar

Enig her Simen1. Har man en maskin med plass til optisk enhet, så har man som oftest muligheten til 2 stk HD-er. Optisk enhet på bærbar bruker jeg knapt lengre. Kombinasjon av vanlig HD og en SSD (større SSD en Seagate Momentus XT sin) ville være det store. En kombinasjon av 40 GB SSD og 320 GB harddisk til ca 1 300 kr ville vært alldeles nydelig kombo. Man kan da gjerne bruke en strømeffektiv 5400 rpm HD.

 

PS! Jeg byttet ut den gamle 5400rpm Hitachi HD-en i min gamle T60 med en Seagate Momentus XT 500 GB. Det ble sammen med Windows 7 en helt ny PC. Økt levetid for min bruk av denne - 1 -2 år.

Du har god plass i et optisk drev så det går greit å legge inn en SSD disk på kretskortet.

Du har mye mindre plass på en 2.5" disk.

For HD/SSD kombinasjonen ville en hybrid disk vært en bedre løsning 30-40GB SSD og en 500GB snurredisk. Kjør en veldig konservativ cashing så en fil må leses flere ganger før den legges på SSD, da vil ofte brukte filer ligge på ssd etter en dags bruk og dette vil endre seg når du tar i bruk nye programemer. Ulempen med små SSD disker er at du må passe på å ikke instalere mye på dem, dette gjør dem vanskelige å bruke for folk som er redd for custum install.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til denne, men er interresert i å se hva slags ytelse de har fått ut av SSD-delen.

 

Forøvrig blandet jeg bokstavene og trodde OCZ hadde laget en SSD-HDD hybrid med HSDL, som kunne vært veldig interresant.

En 5,25" 2-3H enhet med HSDL (i praksis PCIe x4 i første gen for 1GB/s full duplex) med ASAP løsning... Men det er nok for nisje produkt til at noen vil vurdere å lage det. Hadde vært interresant å sett da men.

4GB(?) RAM, 256GB SSD (4R0 SF1200 64GB?), og 6TB(+) HDD (4R5 2TB).

Lenke til kommentar
Du har god plass i et optisk drev så det går greit å legge inn en SSD disk på kretskortet. Du har mye mindre plass på en 2.5" disk.

Plassmessig er det en grei kombinasjon, men det passer bare de bærbare som faktisk har prioritert plass til optisk drev.

 

For HD/SSD kombinasjonen ville en hybrid disk vært en bedre løsning 30-40GB SSD og en 500GB snurredisk. Kjør en veldig konservativ cashing så en fil må leses flere ganger før den legges på SSD, da vil ofte brukte filer ligge på ssd etter en dags bruk og dette vil endre seg når du tar i bruk nye programemer. Ulempen med små SSD disker er at du må passe på å ikke instalere mye på dem, dette gjør dem vanskelige å bruke for folk som er redd for custum install.

Hovedproblemet der er vel at Windows har default plassering av "mine dokumenter" på OS-partisjonen. Det burde være en smal sak for maskinprodusenten å gjøre en ørliten tilpasning der, men det er vel å håpe på for mye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kanskje for enheter som skal spille av filmer kan spare endel energi på å buffre disken på SSD enheten og spinne ned? Dessuten om man alikevel skal ha optisk drev, hvorfor ikke bruke denne og få litt SSD power i tillegg? Er nok en nisje greie, men helt tåpelig er det jo ikke før filmer blir distribuert på USB dongler.

Lenke til kommentar

Optisk drev har vært fint til å installere programmer en kjøper i butikk. Mulig SD-kort vil ta over som medie der, eller noe mer nymoderne som måtte komme av liknende teknologi.

 

Jeg forstår heller ikke helt hva drevet som omtales i artikkelen gir oss forbrukere av nyttige funksjoner. Det må nok en utdypning til fra folk som kjenner produktet.

Lenke til kommentar

Optisk drev har vært fint til å installere programmer en kjøper i butikk. Mulig SD-kort vil ta over som medie der, eller noe mer nymoderne som måtte komme av liknende teknologi.

 

Jeg forstår heller ikke helt hva drevet som omtales i artikkelen gir oss forbrukere av nyttige funksjoner. Det må nok en utdypning til fra folk som kjenner produktet.

 

Å distribuere filmer m.m. på SD kort er jeg lit lunken til, men det vil nok funger hvis det er ett av flere måter det kommer på .

 

for min del så måtte jeg nok kjøpe meg en ekstra kortleser hvis jeg skulle se fil på pcen, til tross for at det er kortleser på skriveren min. samtidig så er det få tv skjermer som har innebygget kortleser.

 

 

uansett så blir denne tingen kun for dem med spesielle behov ( og interesser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må vel være noen besparelser i det at en film kan lagres på en tapp på størrelse med en tommelfinger, som tåler ekstreme påkjenninger også. Dessuten halveres jo prisen på SSDer hvert halvår omtrent nå ...

 

Det er slik at nå har vi kommet til 25 nm produksjonsteknikk(for nand flash), og prisen på å utvikle nye produksjonsnoder stiger eksponensielt. Og man vet også at krympingen kommer til å gå langsommere enn idag(også eksponensielt). Jeg tviler sterkt på at prisene kommer til å synke slik det har gjort til idag. Det er derfor mange mener SSD "aldri" kommer til å ta over for harddisken.

Lenke til kommentar

før i tiden kunne man bruke minne som en disk ( ramdisk) for å få noe til virkelig gå kjapt unna.

Den gan var det ikke snakk om så store datamengder.

 

for sammenligningens skyld ville da ikke en Ramdisk være kjappere en en SSD disk ?

hvor vill man da ende opp prismessing ?

 

Nå er jeg ikke sikker men er det ikke ca 16 gbyte det man i dag maksimalt i dag kan putte inn på hovedkortene, men hvis man ser bort fra det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...