Gå til innhold

Sniktitt: Internet Explorer 9.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IE er en forferdelig nettleser. Denne oppdateringen ser ut til å gjøre den mye bedre. Håper det blir bra nok. Det er helt utrolig at MS har ventet til 2010 med å fikse den. En eneste tragedie for de mangfoldig millionene med brukere som har brukt den i så mange år.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

IE9 "beta" er veldig knotete å installere på Vista, har opplevd at installeren stopper mens den henter nødvendige oppdateringer på flere systemer, har også fått en crashloop på en maskin hvor jeg installerte de oppdateringene installeren lastet ned før jeg kjørte installeren igjen :thumbdown:

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Problemet mitt med IE, er at hver gang det skjer et eller annet uventet, f.eks. "Hei, du må visst installere Flash/Silverlight/ActiveX-kontroll for denne siden" o.l. så tilbakestilles alle skjema og lignende. Her om dagen skjedde det hele tre ganger mens jeg forsøkte å få registrert meg på en side (med IE8). I Firefox huskes slik informasjon som regel selv om det skjer ting, så man slipper å gjøre alt på nytt hver eneste gang.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

 

Det som derimot ikke fungerer som det skal er muligheten til å definere en annen søkemotor enn Bing. Merkelig nok har Microsoft i IE9 beta fjernet "Håndter søkeleverandører"-muligheten som IE8 har. Kanskje denne muligheten dukker opp i den endelige versjonen? Riktignok skal det være mulig å legge til en annen søkemotor via en "Legg til"-lenke nederst i vinduet som spretter ned når vi skriver inn et søkeord i adressefeltet, men denne funksjonen fungerer ikke når vi prøver.

 

 

 

Jeg har Google som definert søkeleverandør, fungerer helt supert. Regner med dette er fordi jeg hadde Google som standard i IE8 også. Men jeg opplever som dere nevner at det ikke lar seg installere flere. Pussig bug.

Lenke til kommentar

IE er en forferdelig nettleser. Denne oppdateringen ser ut til å gjøre den mye bedre. Håper det blir bra nok. Det er helt utrolig at MS har ventet til 2010 med å fikse den. En eneste tragedie for de mangfoldig millionene med brukere som har brukt den i så mange år.

 

Det er nå så (og ille nok), men IEs delvis dårlige sluttbrukeropplevelse ødelegger tross alt bare for de som bruker IE. IEs elendige støtte for webstandarder derimot, ødelegger for alle, uansett.

Heldigvis er virkelig IE9 en stor forbedringer her, selv de har langt å gå for og ta igjen alle de årene med minimal utvikling på dette området.

Lenke til kommentar

Bruker jo "aldri" IE, men når man kommer over sider som er helt ubrukelige eller en annen sjelden grunn, så skader det jo ikke at IE9 ser mye bedre ut enn dagens 8 :-)

 

Likte tab ved siden av URL-bar (hvem bruker IE for mange tabs uansett?)

 

Men FF er fortsatt veien å gå for de som bruker/trenger nyttige add-ons og surfer mange faner :)

 

Adblock?

Patches når nødvendig?

Torrent?

IRC klient?

Mail?

Ui som mangler lag?

Godt tab system?

Opera er bedre.

 

Dette er helt klart sant, og jeg bruker selv Opera (har brukt i mange år), eneste som er litt synd er at i alle fall for min egen del mener jeg at det trengs litt tweaking for å få den til å være 110% konge. Men på en annen side så trenger Firefox mye mer innjobbing.

 

Mange nyttige userjs til opera der ute f. eks (+ støtter jo mange "firefox-scripts" som typisk kjøres av greasemonkey eller hva det nå het).

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar

Jeg har alltid foretrukket å bruke IE, helt fra Netscape-tiden, men IE9 er virkelig en stor skuffelse! Her må Microsoft virkelig ta seg sammen. Noe større drit enn IE9 skal man lete lenge etter. Jeg går nå tilbake til IE8 og håpner de fikser opp i dette før endelig versjon av IE9.

 

Det som er rart er at flere her i formumet plutselig uttaler seg postivt om IE9, langt flere positive enn ved tidligere versjoner av IE. Dette er merkelig synes jeg, for IE9 er jeg virkelig skuffet over, og jeg har aldri vært skuffet over tidligere lanseringer av nye versjoner av IE. Det har vært store fremskritt hver gang, synes jeg.

 

Det som skuffer meg mest er at brukeropplevelsen i IE9 er så mye dårligere. Borte er mange av de velkjente de signalene om "hvordan ting går". F.eks. den lille lyden i tidligere versjoner av IE når en side er på vei til å bli lastet. Nå roterer bare side ikonet i fanen litt før det stopper, og så kan man sitte der med en blank side og lure på om det bare går treigt, om nettstedet er nede eller om det bare er å vente litt til. Spesielt irriterende når man sitter på en forholdsvis treig tilkobling, som f.eks. over mobilnettet.

 

En annen ting jeg ikke liker er at søkefeltet er borte. Jeg hadde i IE7/8 rundt 15 søkemotorer, alt fra ordbøker, telefonkatalog, bibliotekssøk, søke i bedriftsinterne systemer mv. i tillegg til de vanlige generelle søkemotorene. Nå får man ikke lengre se navnet på hvilken søkemotor man har valgt, og det er også ikke plass til alle. Når man bruker mange forskjellige søkemotorer, skjer det med IE9 hele tiden at "feil" søkemotor sto aktiv. F.eks. ved at jeg skrev inn et telefonnummer når den stod på google. Noen ganger vil jeg også søke etter det samme med flere søkemotorer. Dette var aldri noe problem når det var et eget søkefelt, men nå må jeg jo taste inn søkeordene på nytt for hver gang jeg vil søke etter det samme med en annen søkemotor. Utrolig irriterende. En annen ting er at det er alt for liten plass til fanene. Siden "Ny fane" er også helt talentløs! Hva skal jeg med noen store ikon med røde streker under for de vanligste nettstedene jeg besøker? Disse har jeg jo på favorittbaren i en praktis meny "Ofte besøkt" som er lettere tilgjengelig. I tillegg til "foreslåtte nettsteder", en funksjon som er litt mer nyttig. Og den irriterende boksen som dukker opp hver dag, som ber meg om å deaktivere noen av tilleggene. Jeg har ingen tillegg jeg vil deaktivere, og må hver dag klikke for å få denne meldingen bort. Dette er bare en av de mange irriterende boksene som dukker opp.

 

Dette er bare noen få av de mange irritasjonsmomentene jeg erfarer med IE9. IE har blitt å lik konkurrentene, noe som for meg gjør at det er noe helt galt med hele brukeropplevelsen i IE9. Det er ikke lengre et kvalitetsprodukt fra Microsoft. De har bare kopiert vilt fra konkurrentene, og Microsoft har ikke gitt den gode "alt skjer som du forventer" Windows brukeropplevelsen. Vanskelig å uttrykke akkurat hva jeg mener, men det er noe med den velkjente og innarbeidede Windows-standarden jeg savner. Alt ofret bare for å få ting til å gå litt fortere.

 

Jeg må si jeg bryr meg lite om IE bruker noen millisekunder mer eller mindre på å vise en side.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

... og jeg har aldri vært skuffet over tidligere lanseringer av nye versjoner av IE. Det har vært store fremskritt hver gang, synes jeg.

Såvidt jeg husker var det nær ingen forandring mellom IE 6 til 8. Kanskje jeg tar feil, for jeg har ikke brukt IE siden versjon 4.

 

De har bare kopiert vilt fra konkurrentene, og Microsoft har ikke gitt den gode "alt skjer som du forventer" Windows brukeropplevelsen.

Du har en helt annen oppfatning av Microsoft-produkter enn noen andre jeg har møtt.

Lenke til kommentar

TRIST. Jeg prøvde nå nettopp å innstallere og IE påstod at noen av filene var i bruk, og krevde derfor restart av PCen. Trenger jeg engang forklare hvorfor det er tilbakestående?

 

De har bare kopiert vilt fra konkurrentene

Det er vel neppe noen nyhet på nettleserfronten. F. eks selv om NetCaptor var en av(kanskje den) de første til å introdusere tabbed-browsing, så var jo dette såpass revolusjonerende at motstanderne "måtte" kopiere. Liten ting å tenke på.

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar

Når en er vant til måten Microsoft har gjort det i mange år så er det nok en stor endring når de så låner ting fra konkurrentene . Her er det oss brukere som har skylden for det .

 

Ikke bare krever vi at IE skal være like sikker som konkurrentene ( hvem nå de har valgt å kopiere. ingen av konkurrentene har lik sikker het ) , men vi krever også at den skal vær ganske lik i bruker opplevelse også

 

Likevel så tror jeg at det i enda mange år vil være noen som nekter å gå vekk fra versjon 6

hvor lang tid vil det gå før absolutt alle nettsider virker 100 med alle nettlesere ?

Man har jo IE i beredskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...