Gå til innhold

Test: Den snille grønne møter den store mørke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale å styre unna Green-serien siden det kan være en del trøbbel med denne. Black-serien derimot er knallgode disker, med upåklagelig stabilitet og god ytelse. Jeg har satt disse i ganske mange oppsett og de har fungert glimrende. I 1TB-versjonen så er prisforskjellen mellom de to veldig liten, i 2TB-versjonen er den selvsagt større, det er da toppmodellen. Jeg vurderer selv å bestille fem eller flere slike i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Har selv to stykk fra Green-serien som jeg har ingen problem med. Med slik jeg bruke harddiskene er det rein storing å brukes svært lite til annet en avspilling eller lagring.

 

Det kan godt være mer problem med green-serien men har vertfall ikke merket det fra 2TB versjonen. Kun en fra 1 TB

Lenke til kommentar
Her må du selv gjøre opp noen tanker, men vi har en mening. Harddisker på 2 TB er først og fremst myntet mot ren lagring av data, selv om du kan partisjonere ut en bit til operativsystemet ditt.

----------------------------------

Helt til slutt vil vi ganske enkelt konkludere med at Green-serien er det lure valget.

 

Her burde kanskje artikkelforfatter ta et forbehold i konklusjonen. Som du nevner tidligere, man kan partisjonere ut en bit til operativsystemet. Dette vil nok være aktuelt for mange brukere, de som ikke har beveget seg over på raptors eller SSD for system-disk. Det er enorm forskjell på aksesstid på 11 og 17 hvis du bruker den til systemdisk eller som utgangspunkt for å kjøre programmer med mange små filer. Konklusjonen burde ta forbehold om at disken skal brukes som ren lagringsdisk, til noe annet er den veeeeldig treg.

 

Skal man kun ha EN harddisk, evnt. bruke den som "Installdisk" er nok black-utgaven et bedre valg.

 

Min alternative konklusjon blir derfor:

 

-Multifunksjonsdisk: Black

-Ren lagring: Green

 

PS Når det gjelder pris på strømforbruk kan jeg hjelpe deg med et overslag. Hvis disken står idle er forskjellen i strømforbruk ca 5W. Hvis PC'en din står på 24 timer i døgnet og aldri brukes til noe, vil du bruke 5W*24h*30 = 3600Wh pr/mnd noe som utgjør ca 3kr uten at jeg har sjekket strømprisen. Dvs den nette sum av 36kr i året, altså ubetydelig i forhold til innkjøpsprisen. Og dette er worst case. Hvis du stort sett bruker pc'en din når den står på vil forskjellen i pris på grønn og black bli litt mindre. Når du så tenker over at prisen utgjør kanskje 2% av totalt strømforbruk i maskinen, blir strømargumentet ganske hult.

 

Støy og varme er heller ikke noe issue her virker det som, eneste som gjenstår må da bli miljøvernsargumenter...

Lenke til kommentar

Minst 3/4 av året vil effektforbruket bli en del av oppvarmingen og medfører derfor ikke til ekstrakostnader. Men hvis du er så ivrig etter å spare strøm så anbefaler jeg at du bytter et par utelamper til LED-pærer så sparer du mye mer. Glem heller ikke at operativsystemer har mulighet til å slå av disker når maskinen ikke brukes.

 

Raptor til systemdisk er bortkastede penger siden ytelsesforskjellen er for liten til at det er serlig merkbart, da er det bedre å betale litt mer og få en lynrask X25-M. Jeg ville ikke hatt noe jeg var redd for på en Green-disk.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Green-disken er allerede et mer økonomisk valg før du har tatt den ut av produktesken, og ja, den bruker også betydelig mindre strøm. Det viktigste er at den bare bruker 0,7 watt når den står i ro, mot Black-enhetens 5,5 W.
Hva menes egentlig med "stå i ro" (og forsåvidt idle som det har blitt referert til gjennom artikkelen)?

Senker Green omdreiningshastigheten når den ikke leser/skriver? Eller er det andre måter den har senket strømforbruket på?

Det tekniske bak denne effektreduksjonen er kanskje det mest interessante med hele artikkelen.

Lenke til kommentar

Liten skriveleif helt på slutten der :

men den kan ikke måte (måle?) seg med Black-enheten.

 

Grei test, men har et forslag til hvordan strømforbruket kan kalkuleres :

 

1 : Anta at den blir brukt som lagringsenhet.

2 : Kalkuler hvor ofte disken vil bli gjennomsnittelig brukt i løpet av en dag (om det er ren lagring kanskje 5 - 10% i snitt?)

3 : Regn ut watt forbruk for en hel dag med 100% Load og 100% idle.

4 : Del så på hva som er de virkelige tallene.

 

Eksempel

5W Idle x 24 = 120W pr dag Idle - 10% = 108W

7W Full load x 24 = 168W derav 10% = 16.8W ,

total watt forbruk = Idle + Load = 124.8W

 

Med 50% Idle blir det da : 60W + 84 = 144W

 

Tar forbehold om feil i formler og regnefeil :p

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dere har vel oppgitt feil rotasjonshastighet på Green-disken i artikkelen? Riktig skal vel være 5400. Ta opp støyen og finn ut om det er en støytopp ved 90 Hz (5400 rpm) eller 120 Hz (7200 rpm) for å få det avklart.

 

Disse testresultatene viser veldig typiske forskjeller mellom 5400 rpm og 7200 rpm.

HDTach_RadomAccess.png

 

Jeg vet at prisguiden har tatt intellispeed-villedingen og nettbutikkers oppgitte spesifikasjoner for god fisk i årevis. Det er på tide å få bevist og avklart hvilken rotasjonshastighet Green-serien egentlig byr på.

Lenke til kommentar

Ikke lett å finne skikkelige specs på disse diskene. Databladet (WD20EADS) oppgir omdreiningshastighet til å være 'IntelliPower'. Anandtech påstår at dette betyr variasjon mellom 7200 og 5400, og det kan forsåvidt forklare effektforbruket også.

Men i databladet er idle effektforbruk oppgitt til 3,7 W, mens HW.no har målt 0.7 W. I tillegg oppgir WD standby (0.8 W) og sleep (0.8 W). Forvirrende greier.

Lenke til kommentar
Ikke lett å finne skikkelige specs på disse diskene. Databladet (WD20EADS) oppgir omdreiningshastighet til å være 'IntelliPower'. Anandtech påstår at dette betyr variasjon mellom 7200 og 5400, og det kan forsåvidt forklare effektforbruket også.

WD selv opplyser også om at rpm = Intellipower. Intellipower er forklart andre steder på WD sine nettsider. Der står det at Intellipower er en teknologi som har med energiforbruk å gjøre som potensielt kan brukes på disker fra 5400 til 7200 rpm. Noe som veldig mange tolker til at disker med intellipower har varierende rpm fra 5400 til 7200, selv om det bare er en tolkning og ikke står konkret noe sted. I følge andre nettsider som har målt vibrasjoner og støy fra Green-diskene er rpm konstant 5400 og ikke varierende mellom 5400 og 7200 eller kontinuerlig 7200. Tolkninger, kamufleringer og villeding er markedsføringstriks som bevisst brukes for å stille Green-serien i et bedre lys enn fortjent. Både nettbutikker, objektive journalister og forbrukere generelt er villedet i stort monn og WD koser seg med det. De gjør selvsagt ingenting for å avmystifisere "Intellipower" rpm.

 

Jeg vet dette er sterke påstander og mange vil sikkert ta hardware.no, nettbutikker og WD som bedre kilder enn Simen1. Derfor vil jeg at Hardware.no skal gjøre en støytest nettopp med det formål å avdekke sannheten (eller gruse min påstand). Sannheten er etter min mening viktigere enn hvem som har rett.

Lenke til kommentar

Er det altså slik at om man sender mail til Western Digital og spør konkret om dette, så blånekter de å svare? Det er jo direkte latterlig. Men som sagt så tror jeg at Samsung SpinPoint F3 uansett er en bedre disk, selv om det foreløpig ikke er 2TB-utgave av denne. 1TB-utgaven koster likevel bare 588 kroner.

Lenke til kommentar

Er det altså slik at om man sender mail til Western Digital og spør konkret om dette, så blånekter de å svare? Det er jo direkte latterlig. Men som sagt så tror jeg at Samsung SpinPoint F3 uansett er en bedre disk, selv om det foreløpig ikke er 2TB-utgave av denne. 1TB-utgaven koster likevel bare 588 kroner.

 

Kunne vært interessant å sett EcoGreen 5400 RPM versjonen på 2TB mot WD sin dog... Men også det du sier, 7200 RPM 1TB versjonene.

 

Denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582423

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...