Gå til innhold

Asrock byr på sekskjernekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slutt å syt. Ellers ser dette ut som nok et bra produkt fra Asrock. De hovedkortene fra Asrock jeg har vært borti har alle vært meget gode til prisen.

 

De jeg kommer på i farten.

939Dual-SATA2 med ULI chipsett og både agp og PCIe port.

 

939SLI32-eSATA2 med ULI chipset som støttet SLI med 16x båndbredde på begge portene helt til nVidia la inn sperre i skjermkortdriverene. nVidia endte til slutt opp med å kjøpe opp ULI.

 

Og nå har jeg et 770DE+ for AM2+, med støtte for alle AM2+ og AM3 prosessorer. Kjører en Sepmpron 140 opplåst til dualcore overklokket til 3,4ghz.

Kortet koster under 450,- kr og prosessoren rundt 250,-

 

Mine erfaringer er utelukkende positive med Asrock.

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Asrock byr på sekskjernekort

Jøss, hvor på kortet finner jeg de 6 kjernene?

 

Rimelig dårlig overskrift allikevel da ... Som sagt over; hva er et sekskjernekort?

Kanskje et enormt skjermkort med 6 GPU-"kjerner"?

 

Men med nærmere ettertanke så har jo de fleste GPU-er nå hundrevis av kjerner. Kanskje det er et nytt "embedded" hovedkort med 6 prosessorkjerner loddet på kortet? Nei, det er ikke lett å vite hva sekskjernekort skal være.

 

Dette betyr støtte for det som rører seg av AMD-prosessorer, dog nevner Asrock at Phenom II 920 og 940 ikke er støttet.

Merkelig setning. Absolutt alt støttes, men ikke absolutt alt.

 

Ellers så er det en ikke-nyhet at nye hovedkort med AM3 sokkel vil støtte 6-kjernene. Alle AM3 hovedkort vil støtte 6-kjernene med en liten bios-oppdatering. Jeg regner med at mange AM2+ hovedkort også vil få støtten via en bios-oppdatering.

Lenke til kommentar

Prisen er avgjørende for om det er interesant eller ei. Uansett må jeg si at jeg er mer lysten på ekstra effektgjerrige quads som deaktiverer/aktiverer kjerner ved behov samt har turboboost som intel etc og god strømsparing.

 

Altså jeg begynner å nå et metningspunkt for CPUer og hva som er spennende der. Sekskjerne er ikke nødvendig for meg med mindre jeg skal kjøre masse servere eller annet fletrådet i hopetall.

 

Det jeg lyster mer på er Fusion med FullHD-decode kapable integrasjoner. Da begynner det å skje noe som gjør det interessant å bygge noen løsninger igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...