Gå til innhold

Guide: Spotify i stua


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig håpet på denne helgen, men det ser jo dårlig ut nå. Aner ikke om noen ETA har blitt gitt. Du kan bygge den selv fra kildekode da, du må bare skaffe deg en spotofy API-key først, men det bør gå greit om man allerede har premium (som man uansett trenger for å bruke tredjeparts spotifyprogrammer).

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg stort til XBMC-plugin. Da blir det uten tvil premium på meg på dagen. Min løsning har i dag vært å kjøre spotify på mediesenteret på en laptop over en X-forwarding SSH-tunnel. Med andre ord dette:

 

ssh -X bruker@mediasenter

wine "c:\Program Files\Spotify\spotify.exe" &

 

Lyden kommer da ut fra mediesenteret mens laptoppen viser det grafiske og kan trådløst flyttes mellom deltakerne av festen uten å måtte samles rundt en skjerm eller et tastatur og potensielt velte ting på vei dit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spotiy server ikke FLAC, så da kan de være det samme.

 

Og den beste løsningen for å benytte PC som avspiller er et USB->SPDIF adapter, så kan lyden bli gjort analog av dertil egnet utstyr.

 

Til dere som bruker Spotify; Kan du velge hvilket lydkort musikken skal streames til ?

(Altså separere musikken fra PC'ens blipp-blopp lyder)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Spotiy server ikke FLAC, så da kan de være det samme.

 

Og den beste løsningen for å benytte PC som avspiller er et USB->SPDIF adapter, så kan lyden bli gjort analog av dertil egnet utstyr.

 

Har du egentlig hørt kvaliteten på Ogg q9 i 320kbit/s? Jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter med å høre forskjell på det og FLAC.

 

Og det er vel lite å tjene på å bruke en usb-adapter i forhold til å kjøre spdif rett ut av PCen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Spotiy server ikke FLAC, så da kan de være det samme.

Har du egentlig hørt kvaliteten på Ogg q9 i 320kbit/s? Jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter med å høre forskjell på det og FLAC.

Du har jo mp3 i 320kbit/s også, hvilket er greit nok til festbruk.

Når konjakken venter, lyset er dempet og heimen er stille som graven så hører jeg komprimeringen, ja. Ikke mye, men allikevel irriterende.

 

Allikevel, jeg har vurdert spotify som bibliotek. Det er jo kjekt å ha under festligheter når noen absolutt skal høre noe moderne. Så det kommer vel kanskje inn etterhvert.

Og det er vel lite å tjene på å bruke en usb-adapter i forhold til å kjøre spdif rett ut av PCen?

Sant nok, men et USB->SPDIF adapter krever ikke noen driver etc. (kan bytte avspiller uten noen form for install, bare flytt over kabel). Langt smartere enn å kjøpe et lydkort for siden kun å bruke digitalutgangen.

Lenke til kommentar
Når konjakken venter, lyset er dempet og heimen er stille som graven så hører jeg komprimeringen, ja.

Hva hvis jeg sier at dine Flac-filer er laget av CD-plater allerede komprimert til 44,1kHz/16bit mens Spotifys 320kbps q9 Vorbis-filer er laget av råfiler med høyere definisjon/lavere komprimering. Står du fortsatt på at dine Flac-filer er nærmere den analoge kilden enn Spotify?

Lenke til kommentar

Om det er andre som er så gale som meg, så kjører jeg ubuntu på medapcen og arbeidsstasjonen. Ubuntu kommer med pulseaudio innstallert, så da er det bare å aktivere at den skal kunne kjøre over nettverket :)

 

Ble god lyd i alle 6 høytalerene også når mediapcen automatisk mikser signalet opp til 5.1 dersom det opprinnelig er stereo :)

Lenke til kommentar
Du har jo mp3 i 320kbit/s også, hvilket er greit nok til festbruk.

Når konjakken venter, lyset er dempet og heimen er stille som graven så hører jeg komprimeringen, ja. Ikke mye, men allikevel irriterende.

 

Allikevel, jeg har vurdert spotify som bibliotek. Det er jo kjekt å ha under festligheter når noen absolutt skal høre noe moderne. Så det kommer vel kanskje inn etterhvert.

 

Sant nok, men et USB->SPDIF adapter krever ikke noen driver etc. (kan bytte avspiller uten noen form for install, bare flytt over kabel). Langt smartere enn å kjøpe et lydkort for siden kun å bruke digitalutgangen.

 

320kbit/s Mp3 har høyere komprimering enn Ogg i 320kbit/s, bare så det er sagt. ;)

 

Når det gjelder USB-adapter uten drivere som du sier, har man den normale begrensninger i forhold til maks 16bit/44khz?

Lenke til kommentar
Når konjakken venter, lyset er dempet og heimen er stille som graven så hører jeg komprimeringen, ja.

Hva hvis jeg sier at dine Flac-filer er laget av CD-plater allerede komprimert til 44,1kHz/16bit mens Spotifys 320kbps q9 Vorbis-filer er laget av råfiler med høyere definisjon/lavere komprimering. Står du fortsatt på at dine Flac-filer er nærmere den analoge kilden enn Spotify?

 

Nå er det faktisk ingen komprimering på Red Book. Det er begrenset oppløsning, men komprimering er det ikke. Hva Spotify bruker som sin kilde vet jeg ikke, men jeg vil anta de får filene av plateselskapene. Kvaliteten vil jeg tro varierer like mye som deres andre produkter, f.eks cd-plater.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...