Gå til innhold

Partibarometer for februar og mars 2010


Partibarometer for februar og mars 2010  

91 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      26
    • Det Norske Arbeiderparti
      6
    • Fremskrittspartiet
      11
    • Høyre
      15
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      4
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      5
    • Venstre
      15
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      1
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      11
    • Det Norske Arbeiderparti
      12
    • Fremskrittspartiet
      20
    • Høyre
      3
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      2
    • Rødt
      5
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      25
    • Venstre
      1
    • Annet
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      2
    • AP og Venstre
      3
    • AP, SV og SP
      4
    • AP og SV
      3
    • AP og SP
      1
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      1
    • Venstre, KRF og Høyre
      2
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      8
    • Høyre og FRP
      30
    • Høyre, FRP og Venstre
      0
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      0
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      1
    • AP, Venstre og Høyre
      4
    • AP, SP og Venstre
      3
    • Ingen av de nevnte
      15
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Det Norske Arbeiderparti
      23
    • Fremskrittspartiet
      25
    • Høyre
      35
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Senterpartiet
      8
    • Sosialistisk Venstreparti
      16
    • Venstre
      30
    • Ingen av de nevnte
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      0
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden januar?

    • Ja
      9
    • Nei
      78
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  6. 6. Er du redd Stolteberg 2 regjeringen vil bety ytterligere negativ utvikling for deg og dine?

    • Ja
      56
    • Nei
      29
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Partibarometer for februar og mars 2010

Dette partibarometeret er representativ for februar og mars 2010 og stenges i slutten av mars. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Det er også mulig til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer. Har også lagt ved potensielle hjertesaker i spørreundersøkelsen.

 

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

Tidligere partibarometre

e: korreksjon

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tradisjonelt så har jeg lenge vært Ap velger, men utifra hvordan regjeringen håndterer mange viktige saker har jeg mistet både tillit og håp på at det skal komme endringer som vil sørge for å ta vare på det velferdssamfunnet vi har i dag.

 

Jeg føler rett og slett at ting er på stedet hvil og at vi hviler på laurbærene i steden for å sørge for riktige investeringer i en bærekraftig industri som kan legge grunnlaget for fremtidig rikdom.

Lenke til kommentar

Det siste spørsmålet er basert på tidligere barometre. I disse har høyresiden vært i klar overvekt, vi vet også at FrP og Høyre er sterke blant brukerne på forumet. Derfor kan vi anta at brukere ikke er fornøyd med Arbeidepartiet og den rødgrønne regjeringen. Derav ytterligere. Vi ser også i skrivende stund en overvekt på "Ja".

 

Barometeret et altså tilpasset brukerne.

 

Setter således pris på om videre korrespondanse rundt dette foregår via PM.

Lenke til kommentar
Det siste spørsmålet er basert på tidligere barometre. I disse har høyresiden vært i klar overvekt, vi vet også at FrP og Høyre er sterke blant brukerne på forumet. Derfor kan vi anta at brukere ikke er fornøyd med Arbeidepartiet og den rødgrønne regjeringen. Derav ytterligere. Vi ser også i skrivende stund en overvekt på "Ja".

 

Barometeret et altså tilpasset brukerne.

 

Setter således pris på om videre korrespondanse rundt dette foregår via PM.

 

Ser ingen grunn til at det ikke kan diskuteres her, det handler da om barometeret i seg selv, og man kan likegjerne ha en åpen diskusjon om det.

 

En undersøkelse skal ikke være tilpasset antakelser og allerede ha et svar i seg. Det spørsmålet betyr at uansett om du svarer ja eller nei, så har du allerede "akseptert" at utviklingen til nå har vært negativ. Spørsmålet er om det blir ytterligere. Skal man begynne å dra fram statestikk kan man plutselig hevde at 100% mener at utviklingen har vært negativ til nå, men bare x% mener at det kommer til å bli ytterligere negativt.

 

Ellers så vektlegger også den bare "deg og dine", det er fullt mulig å stemme på noen partier, uten at man maksimerer egeninteresser. Så man kan være høyrevelger uten at man nødvendigvis frykter at man selv blir noe personlig truffet av AP-politikk. Derfor er antakelsen også, i seg selv, også ikke holdbar.

 

Det skal nevnes at det er sannsynlig å ta til hensyn at 7 av de "ja, negativ retning", kommer fra de 7 som har stemt DLF og "ingen av de ovenfornevnte" i de andre spørsmålene. Betyr det at man skal sette opp pollen i retningen "vil du fortsette å være voldsromantiker ved neste valg?"? Jeg føler vi skal prøve å holde det så nøytralt som mulig.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Det skal nevnes at det er sannsynlig å ta til hensyn at 7 av de "ja, negativ retning", kommer fra de 7 som har stemt DLF og "ingen av de ovenfornevnte" i de andre spørsmålene. Betyr det at man skal sette opp pollen i retningen "vil du fortsette å være voldsromantiker ved neste valg?"? Jeg føler vi skal prøve å holde det så nøytralt som mulig.

 

Å stemme sosialdemokratisk, er å initiere tvang.

Lenke til kommentar

Jeg registrer at enkelte brukere ikke deler min oppfatting av hva som bør tilrettelegges eller hvordan utføre undersøkelsen. Jeg tar dette til etterretning. Men det var altså en tanke bak. Jeg kan dessverre ikke forandre elementer i undersøkelsen nå, uten å sette i fare hele undersøkelsen og nullstille den. Videre avsporing eller meta-diskusjon vil ikke bli besvart i tråden, men utyper gjerne over PM. Dette skylles ikke arroganse eller missvilje til å argumentere, men generelt sett er denne type avsporing ødeleggende.

Lenke til kommentar

må si regjeringen har klart og ødelegge veldig mye for meg allerede, tidligere så var det mulig og søk unntak fra loven slik at man kunne jobbe mer en 11timer dagen, det er nesten umulig og NTL som er den delen av LO som jeg hører til har prøvd og få dette til uten lykke. Grunnen til at dette er jævlig er fordi jeg jobber skift, har derfor lyst til og jobbe mest mulig når jeg er på jobb og ha flest mulig uker fri. nå får jeg mer fri når jeg er på jobb og må jobbe flere uker. SATAN TA DERE!

Lenke til kommentar

Virker som DLF er i vinden for tiden, litt utypisk for forumet. Som oftest er det Høyre og FrP som ligger høyest på målingene. Interessant.

 

Har således også registrert at enkelte brukere har promotert tråden også via andre forum, dette kan forklare tendensen. Er i så måte ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...