Gå til innhold

Partibarometer for februar og mars 2009 (Stortingsvalg 2009)


  

184 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      5
    • Det Norske Arbeiderparti
      25
    • Fremskrittspartiet
      35
    • Høyre
      41
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      5
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      16
    • Venstre
      25
    • Annet
      0
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      6
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      5
    • Det Norske Arbeiderparti
      5
    • Fremskrittspartiet
      67
    • Høyre
      6
    • Kristelig Folkeparti
      9
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      7
    • Rødt
      19
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      38
    • Venstre
      1
    • Annet
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      7
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      17
    • AP og Venstre
      17
    • AP, SV og SP
      14
    • AP og SV
      20
    • AP og SP
      2
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      4
    • Venstre, KRF og Høyre
      3
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      26
    • Høyre og FRP
      37
    • Høyre, FRP og Venstre
      15
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      3
    • FRP og Venstre
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      7
    • Ingen av de nevnte
      16
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

    • Det Norske Arbeiderparti
      75
    • Fremskrittspartiet
      52
    • Høyre
      84
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      13
    • Sosialistisk Venstreparti
      44
    • Venstre
      68
    • Ingen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden januar?

    • Ja
      26
    • Nei
      147
    • Vet ikke/ingen formening
      11


Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for februar og mars 2009 og stenges i slutten av mars. Opprettes ny ved månedskifte om tiden strekker til. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Det er også mulig til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer.

 

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

 

Tidligere partibarometre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilhenger av filosofi og ikke sofist-tankegangen.

 

"Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet" sa Sokrates, som gjorde at han var sin tids viseste mann. Det er mye man har å lære av de gamle grekerne og filosofene som fulgte. Både innen det å ha et åpent sinn, det å argumentere og forstå og tolke andres argumenter og det å reflektere over alt rundt. Jeg har vært fascinert av filosofi på et seriøst nivå siden forrige årtusen, men det er stadig nye ting å lære derfra.

 

Det gjør tidvis livet vanskeligere, fordi man får endel a-ha opplevelser og endel personlige paradigmer (det finnes faktisk de som får personlige problemer og depresjoner etter å ha begynt med filosofi så det kan være smått farlig...) men det er også noe som sørger for at man er flinkere til å kontrollere egen oppfatning og foreta nødvendige endringer etterhvert som man eldes.

 

Jeg tror de fleste som blir spurt om de kan mer nå kontra ti år siden vil svare ja og jeg tror veldig mange er uenig med hva man stod for en gang. Vi utvikler oss og endrer oss, filosofi gjør det lettere å se sammenhengen og finne perspektivet. Det er i hvert fall min teori, men det er jo umulig å vite :)

Lenke til kommentar
Det morsomme for min del er at jeg stemmer akkurat det samme jeg har gjort ved alle disse barometerne. På alle spørsmål. :)

 

Ohh, kanskje du er bitt av skråsikkerhetens tyranni :wee:

 

Med nærmere ettertanke så tror jeg at jeg er blitt det også, tror jeg har stemt det samme rimelig lenge nå.

Nja. For min del er det rett og slett slik at jeg fortsatt er sosialdemokrat, jeg fortsatt har tilsnitt av både liberalisme og konservatisme i min tankegang, og at jeg fortsatt er realist. Derfor støtter jeg Arbeiderpartiet, jeg ønsker en Arbeiderparti-Venstre-regjering, jeg ønsker ikke makt til FRP, og det er egentlig det jeg har ment ganske lenge nå.

 

Derfor blir også svaret på det siste spørsmålet det samme som sist. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med god samvittighet stemme på noen av partiene. Ingen av dem anses som kompetente nok, ei heller føles det som om noen av dem setter folket først. Norsk politikk lider av bitterhet, sjalusi, intriger og smålighet. Det handler om å leke et spill, være taktisk og være "politisk klok", som resulteter i falskhet, løgn, uredelighet og alt som følger med.

 

Inntil noen personer med noenlunde vettug gjennomtenkt politikk som kjører et enkelt løp på at ærlighet varer lengst, hvor man ønsker å satse på åpenhet fremfor hemmelighold og kameraderi så får de ikke min stemme.

 

Den må de jobbe litt vel hardere for. Men jeg håper dagen kommer hvor jeg med stolthet kan avlevere en annen stemme enn den blanke. Men inntil da så fortsetter jeg å verdsette min stemme såpass høyt at den ikke går på billigsalg.

 

Innerst inne håper jeg at jeg har feil inntrykk av politikerne og at de menneskene jeg beskriver er de som er å finne i politikken. Men som nevnt, jeg tviler på det :)

Lenke til kommentar

Problemet med å stemme blankt er at en ikke bidrar til noe som helst, annet enn å vise sin egen misnøye (som subjektivt kan være nok til å stemme blankt). Er det virkelig så konstruktivt å ikke stemme på et parti fordi en ikke har funnet en "perfect match" enda? Og er det slik at en ikke bør stemme på et parti fordi en ikke er enig i alt partiet står for? I såfall burde en oppforde alle til å ikke stemme på et parti hvis det er noen punkter de er uenige med, eller hvis partiet ønsker å ordne en koalisjonsregjering. Å stemme blankt blir i mine øyne håpløst, hvis målet er at det skal dukke opp nye politiske partier som passer en selv bedre. Jeg tror ikke Adam Smiths usynlige hånd vil rette opp i asymetrien mellom velgerenes preferanser og partienes partiprogram.

Lenke til kommentar
Problemet med å stemme blankt er at en ikke bidrar til noe som helst, annet enn å vise sin egen misnøye (som subjektivt kan være nok til å stemme blankt).

 

Det bidrar til å vise at man ikke har tillit til noen av alternativene. Jeg verdsetter stemmeretten min alt for mye til å gi den til noen jeg a) ikke har tillit til og/eller b)fører en politikk jeg er grunnleggende uenig i.

 

Det trenger ikke perfekt, men det skal heller ikke være crap. Jeg har som mål å hver dag kunne titte meg i speilet og ikke skjemmes over meg selv. Skulle jeg, slik situasjonen er i dag, gitt noen av alternativene min stemme ville jeg ikke kunne gjort det.

 

Så får jeg bare håpe det endrer seg med tiden. Men for meg er det eneste riktige nå å stemme blankt. Noe annet er respektløst overfor demokratiet jeg støtter. Jeg stemmer ikke imot min egen overbevisning. Om noen har som prinsipp å aldri stemme blankt så syntes jeg det er smått uheldig og skremmende.

Lenke til kommentar
Problemet med å stemme blankt er at en ikke bidrar til noe som helst, annet enn å vise sin egen misnøye (som subjektivt kan være nok til å stemme blankt).

 

Det bidrar til å vise at man ikke har tillit til noen av alternativene. Jeg verdsetter stemmeretten min alt for mye til å gi den til noen jeg a) ikke har tillit til og/eller b)fører en politikk jeg er grunnleggende uenig i.

 

Det trenger ikke perfekt, men det skal heller ikke være crap. Jeg har som mål å hver dag kunne titte meg i speilet og ikke skjemmes over meg selv. Skulle jeg, slik situasjonen er i dag, gitt noen av alternativene min stemme ville jeg ikke kunne gjort det.

 

Så får jeg bare håpe det endrer seg med tiden. Men for meg er det eneste riktige nå å stemme blankt. Noe annet er respektløst overfor demokratiet jeg støtter. Jeg stemmer ikke imot min egen overbevisning. Om noen har som prinsipp å aldri stemme blankt så syntes jeg det er smått uheldig og skremmende.

 

Poenget mitt er at jeg syns det er mer konstruktivt for demokratiet å stemme på et parti som ikke er så alt for langt fra sin egen politiske overbevising enn å stemme blankt. Det er jo slikt det fungerer i dag, da neppe en eneste stortingspolitiker kan si seg enige i absolutt alt partiet de representerer (da ville "partipisk" være et ubrukelig begrep f.eks). Det beste alternativet ville heller vært å stemme på det som ligger nermest, og heller prøve å være aktiv i partiet for å "rydde opp" i de sakene som en syns er feil.

 

Konsekvensen av å stemme blankt fordi ingen av alternativene appellerer 100% (eller 90% eller 80%) er at det neppe vil dukke opp noen alternativer med det første. Da er meningen med demokratiet også delvis borte, i og med at folket venter på de rette personene til å lede de, fremfor å ta ledelsen selv.

 

Men for all del, det er bedre å stemme blankt enn å ikke stemme i det heletatt. Men jeg syns det å stemme blankt blir litt for mye sofasitting, og er veldig lite konstruktivt for å få et fungerende demokrati, i og med at dannelsen av nye politiske partier ikke skjer særlig hyppig.

Lenke til kommentar

Nå virker det jo som om du tar utgangspunkt i at en som stemmer blankt ikke deltar aktivt for å påvirke partier til det man mener er mer fornuftig politikk. Noe som ikke stemmer. Det er ikke i nærheten av sofasitting og jeg kjenner strengt talt få personer som engasjerer seg mer politisk enn hva jeg gjør.

 

Det er ingen logikk i å fremstille det å stemme blankt som å engasjere seg mindre for å bedre demokratiet enn en som stemmer på et parti. Ei heller er det noe som tilsier at det ikke er konstruktivt. Det er jo fullstendig misforstått i så måte og jeg vil nå i hvert fall oppfordre deg til å revurdere det resonnementet. :)

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at du ikke er engasjert politisk, og at du gjør en innsats for å få partier til å skifte mening. Men nå diskuterer vi vel ikke deg og dine aktiviteter innenfor politikken? :) Poenget mitt er simpelt hen at det er bedre å engasjere seg innad i et parti hvis det er enkeltsaker som gjør at en ikke vil stemme på de, enn å ikke stemme på noen som helst og satse på at offentlig diskusjon vil endre det (eller at et bedre alternativ dukker opp). Det hjelper også mye mer å stemme frem et parti som iallefall bikker den rettningen en ønsker politikken, enn å stemme blankt.

Lenke til kommentar

Det at man stemmer blankt betyr jo ikke at man ikke engasjerer seg i et parti. Det er ingen autmatisk sammenheng der. Det at jeg går såpass ut med hva jeg står for blir jo også oppfattet, partier henvender seg jo nå til meg og spør hva som må til for at jeg ikke lenger skal stemme blankt men heller på dem.

 

Jeg tviler på at de sender henvendelse til de som stemmer på dem og spør dem hva de skal gjøre for å holde på stemmen, hovedfokuset er mot å få flere stemmer og da er folk som meg de man retter seg mot (vi er ikke like "skumle" som de som stemmer andre partier, de behandles ofte mer fiendtlig). :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...