Gå til innhold

Partibarometer for februar 2007


Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?  

162 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?

    • Demokratene [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.96%]
      1
    • Det Liberale Folkeparti [4.17%] [2.79%] [2.84%] [1.80%] [1.92%]
      6
    • Fremskrittspartiet [22.92%] [29.77%] [25.57%] [25.75%] [26.44%]
      43
    • Høyre [17.71%] [14.88%] [15.34%] [13.17%] [17.79%]
      16
    • Kristelig Folkeparti [0.00%] [0.47%] [2.27%] [2.40%] [3.37%]
      2
    • Kystpartiet [1.04%] [1.40%] [0.57%] [0.60%] [0.96%]
      2
    • Pensjonistpartiet [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.48%]
      0
    • Rød Valgallianse [4.17%] [5.58%] [6.25%] [5.99%] [4.33%]
      14
    • Senterpartiet [0.00%] [1.86%] [0.00%] [1.80%] [2.40%]
      1
    • Sosialistisk Venstreparti [6.25%] [7.44%] [11.93%] [8.98%] [8.17%]
      19
    • Venstre [9.38%] [9.30%] [10.80%] [11.38%] [7.69%]
      13
    • Norges Kommunistiske Parti [3.13%] [1.40%] [1.14%] [1.20%] [0.96%]
      0
    • Arbeiderpartiet [18.75%] [15.35%] [14.20%] [16.17%] [16.35%]
      21
    • Kristent Samlingsparti [0.47%] [0.00%] [0.60%] [0.00%]
      0
    • Miljøpartiet De Grønne [0.93%] [1.70%] [1.80%] [1.44%]
      2
    • Blankt [4.17%] [3.26%] [4.55%] [4.79%] [1.92%]
      5
    • Ville ikke stemt [8.33%] [5.12%] [2.84%] [3.59%] [4.81%]
      17


Anbefalte innlegg

Ny måned, ny måling. Denne er representativ for februar 2007 og stenges i slutten av måneden. Opprettes ny ved månedskifte.

 

Så spørsmålet er enkelt. "Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?"

 

Så kan man sammenligne med hva folk stemte ved valget:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058&hl=stemte

 

Eller tidligere i år:

Partibarometer for januar 2006

Partibarometer for april 2006

Partibarometer for mai 2006

Partibarometer for juni 2006

Partibarometer for juli 2006

Partibarometer for september 2006

Partibarometer for oktober 2006

november 2006

Desember 2006

Januar 2007

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

Flere undersøkelser kommer du til ved å klikke her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble blank stemme på meg, fortsatt ingen jeg ønsker å gi tillit til. Litt av hvert om målingen for forrige måned:

 

  • FRP har sunket med nær 5% ift. januar 2006
  • Høyre har en fremgang på rundt 4% ift. januar 2006
  • Regjeringspartiene har gått fra 22.3% til 26,92% ift. januar 2006
  • RV er mer enn halvert ift. januar 2006
  • Venstre sin jevne stigning mot slutten av året tok en brå slutt og partiet er nede på under 8% igjen
  • Demokratene har fått stemmer igjen for første gang på flere måneder.
  • Høyre med et byks på 4% fra desembermålingen.

Lenke til kommentar
Ble blank stemme på meg, fortsatt ingen jeg ønsker å gi tillit til. Litt av hvert om målingen for forrige måned:

 


  •  
  • FRP har sunket med nær 5% ift. januar 2006
     

7860310[/snapback]

Men steget med omlag 4% siden april. :)

 

Kan variere veldig mye fra en måned til neste disse 'målingene'. Men trenden over lengre tid er mer stabil.

Lenke til kommentar
Ble blank stemme på meg, fortsatt ingen jeg ønsker å gi tillit til. Litt av hvert om målingen for forrige måned:

 


  •  
  • FRP har sunket med nær 5% ift. januar 2006
     

7860310[/snapback]

Men steget med omlag 4% siden april. :)

 

Kan variere veldig mye fra en måned til neste disse 'målingene'. Men trenden over lengre tid er mer stabil.

7860656[/snapback]

 

Ja det er jo helt klart, feilmarginene på denne målingen her er nok godt over de normale +/- 4%, for å si det mildt. :wee: Men det gir nok en liten pekepinn vil jeg tro. Men de siste månedene har i hvert fall FRP sluttet å svinge med flere prosentpoeng fra måling til måling.

Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke stemme blankt? Da gir du i bunn og grunn beskjed om at "jeg gir ingen av dere tillit". Bedre det enn ikke å stemme, imho :)

7891739[/snapback]

Jeg har av og til fundert litt på forskjellen mellom å ikke stemme og å stemme blankt, men jeg finner ingen vesentlige momenter i noen retning. Det er mer bekvemmelig å ikke stemme, derfor velger jeg det. Forskjellen i praksis mellom en ikke-avgitt stemme og en blank stemme tror jeg ikke er så stor. Slik jeg ser det er det å avstå fra å stemme en like liten tillitserklæring som å stemme blankt.

Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen er at du faktisk kan si "jeg brukte min stemmerett og sa med den at ingen fikk min tillit". Så slipper folk i hvert fall å spekulere over hvorfor du ikke stemte og unnskylde dette med andre aspekter.

 

Det hadde vært langt større slagkraft om det var 20% blanke stemmer fremfor 20% som ikke møtte opp og avga stemme. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at mangel på tillit er hovedgrunnen til at folk avstår fra å stemme (har ingen undersøkelser for å støtte opp om dette synet). I mine øyne betyr det derfor lite om man ikke stemmer eller stemmer blankt.

 

Nå vet jeg ikke forholdet mellom blanke stemmer og avståtte (i mangel av bedre ord) stemmer, men jeg vil tro det er langt flere av sistnevnte. Da tenker jeg som så at partiene i hovedsak mobiliserer for å få denne gruppen sine stemmer. Det kan godt tenkes at partiene ikke bruker de samme virkemidlene de ville brukt om den største gruppen var blanke stemmer, men jeg tror ikke det er noen forskjell av betydning.

Lenke til kommentar
Jeg tror uansett at mangel på tillit er hovedgrunnen til at folk avstår fra å stemme (har ingen undersøkelser for å støtte opp om dette synet). I mine øyne betyr det derfor lite om man ikke stemmer eller stemmer blankt.

 

Å, nei. Hjemmesittere har nok en helt annen status enn det. Begrepet "idiot" stammer faktisk fra det å ikke bruke stemmen sin. Å stemme blankt har nærmest den motsatte statusen. Det viser at man er både opplyst og kritisk til partiene.

Føler man at man ikke kan nok om partiene så er det forøvrig bedre å stemme blankt enn å høre på politikere rundt valgdagene. Noe av farene med demokrati er nemlig populisme.

 

S,

Lenke til kommentar
Jeg tror uansett at mangel på tillit er hovedgrunnen til at folk avstår fra å stemme (har ingen undersøkelser for å støtte opp om dette synet). I mine øyne betyr det derfor lite om man ikke stemmer eller stemmer blankt.

 

Å, nei. Hjemmesittere har nok en helt annen status enn det. Begrepet "idiot" stammer faktisk fra det å ikke bruke stemmen sin. Å stemme blankt har nærmest den motsatte statusen. Det viser at man er både opplyst og kritisk til partiene.

Føler man at man ikke kan nok om partiene så er det forøvrig bedre å stemme blankt enn å høre på politikere rundt valgdagene. Noe av farene med demokrati er nemlig populisme.

 

S,

7897473[/snapback]

 

Populisme er dog helt nødvendig for at et demokrati skal fungere. Det er tross at folket som skal bli representert. Personlig mener jeg det er en pen balanse mellom populismen og overformynderi og detaljstyring. Ender vi for langt på den ene siden vil mange håpløse forslag bli vedtatt, fordi det er dette folket egentlig vil. Havner vi på den andre siden ender vi opp med at mange håpløse forslag blir vedtatt fordi politikerene vistnok ved vårt eget beste.

 

Partine må slutte å polarisere hverandre. Når venstresiden nå har klart å polarisert FrP så langt vekk, er det helt håpløst. Så fort det handler om FrP så blir det politiske korrekte å snu ryggen til forslaget, nettopp fordi det er fremmet av FrP. Det samme kan godt sies på den andre siden. Det mest fruktbare er å høre på argumentene, ikke hvem som fremmer argumentene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...