Gå til innhold

Partibarometer for desember og januar 2008/2009


  

483 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      8
    • Det Norske Arbeiderparti
      90
    • Fremskrittspartiet
      106
    • Høyre
      84
    • Kristelig Folkeparti
      9
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      8
    • Norges Kommunistiske Parti
      3
    • Rødt
      20
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      32
    • Venstre
      56
    • Annet
      2
    • Blankt
      11
    • Ville ikke stemt
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      24
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      26
    • Det Liberale Folkeparti
      13
    • Det Norske Arbeiderparti
      29
    • Fremskrittspartiet
      155
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      50
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      30
    • Rødt
      34
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      97
    • Venstre
      5
    • Annet
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      35
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      52
    • AP og Venstre
      33
    • AP, SV og SP
      42
    • AP og SV
      47
    • AP og SP
      10
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      4
    • Venstre, KRF og SP
      8
    • Venstre, KRF og Høyre
      9
    • KRF og Høyre
      4
    • Venstre og Høyre
      51
    • Høyre og FRP
      101
    • Høyre, FRP og Venstre
      27
    • Høyre, FRP og KRF
      11
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      7
    • Vet ikke/ingen formening
      45
    • Ingen av de nevnte
      30
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

    • Det Norske Arbeiderparti
      208
    • Fremskrittspartiet
      150
    • Høyre
      214
    • Kristelig Folkeparti
      21
    • Senterpartiet
      45
    • Sosialistisk Venstreparti
      101
    • Venstre
      145
    • Ingen
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      25
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden november?

    • Ja
      41
    • Nei
      384
    • Vet ikke/ingen formening
      58


Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for desember 2008 og januar 2009 og stenges i slutten av august. Opprettes ny ved månedskifte om tiden strekker til. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Det er også mulig til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer.

 

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

 

Tidligere partibarometre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsummert for forrige undersøkelse:

 

Høyre 20.45%

Fremskrittspartiet 17.61%

Det Norske Arbeiderparti 16.48%

Venstre 15.34%

Sosialistisk Venstreparti 6.25%

Blankt 5.68%

Rødt 5.11%

Det Liberale Folkeparti 3.41%

Vet ikke/ingen formening 2.84%

Demokratene 1.70%

Senterpartiet 1.70%

Ville ikke stemt 1.14%

Miljøpartiet De Grønne 1.14%

Kristelig Folkeparti 0.57%

Kystpartiet 0.57%

Norges Kommunistiske Parti 0.00%

Annet 0.00%

 

FRP ble det mest mislikte partiet, med SV på andreplass. Høyre/FRP er den mest ønskede flerpartiregjering, med AP/Høyre på andre plass.

 

AP er det partiet flest har som aktuelle å stemme på. Med 78 stemmer der har de mye potensial ettersom det var 29 som oppga at de ville stemme dem. Tar man differansen antall stemmer med antall mulige stemmer blir det slik:

 

AP 49

Høyre 40

Venstre 37

SV 27

FRP 20

SP 12

KRF 6

 

 

FRP skiller seg ut her ved å være blant de største, men ikke med like stort potensiale til å ta flere som hva deres argeste "konkurrenter" har.

Lenke til kommentar

Jeg har vippet litt frem og tilbake i det siste, usikker på hvilke av alternativene jeg vektlegger, det kommer selvfølgelig ann på hvilke saker jeg skal vektlegge, da begge alternativene mine har gode punkter.

 

Det er faktisk merkelig, at hadde det vært valgdag idag og med den nyeste tippesaken nylig i boks. Ville AP glatt tapt min stemme, om de klarer å hente seg inn igjen, får vi se. Eneste problemet er at en stemme til Høyre er en de facto stemme til ett potensiellt samarbeid med FrP. Men for denne måneden så blir jeg den første som endrer standpunkt og har i tillegg fått med en til potensiell stemmekandidat:

 

Stemme: Høyre

Mest mislikt parti er selvfølgelig DLF.

Jeg ser for meg en potensiell AP + Høyre - løsning som en potensiell koalisjon, det er jo likegreit at de kunne fått til samarbeid enn at man får en mindretallsregjering med støttepartier utenfra.

 

Potensielle partier: AP, Høyre og også lagt med i vurderingen Venstre.

Lenke til kommentar
Ville vel stemt Venstre. Når det gjelder rejering vil jeg vel helst ha en ny "Bondevik regjering" med Venstre, Høyre og Krf. Måtte vel hatt støtte fra Frp eller AP da. Høyre, AP og Venstre hadde heller ikke vært så dumt.

Er det ikke litt rart for noen som stemmer på Venstre å ønske å sitte i regjering med et kristenfundamentalistisk parti? Jeg har vanskelig for å tro at abortmotstand og fjerning av homofiles rettigheter står sterkt i kurs i Venstre. Jeg mener, Venstre sier jo at de ikke kan sitte i regjering med Frp på grunn av partiets "menneskesyn" (de har dog ingen problemer med å støtte seg på Frp når de kan tjene på det), men homsehets og kvinneundertrykking via Krf har de ingen problemer med? En smule selvmotsigende. Lurer på om Venstre er mer opptatt av image enn av realiteter. Kanskje sannheten rett og slette er at Venstre ikke tør å nærme seg Frp fordi Frp får så mye FUD mot seg og dermed får et dårlig rykte?

Lenke til kommentar

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Venstre

 

Hvilket parti liker du minst?

KrF

 

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Venstre og Høyre

 

Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

Venstre

 

Har du endret politisk ståsted siden november?

Nei

Lenke til kommentar
Ville vel stemt Venstre. Når det gjelder rejering vil jeg vel helst ha en ny "Bondevik regjering" med Venstre, Høyre og Krf. Måtte vel hatt støtte fra Frp eller AP da. Høyre, AP og Venstre hadde heller ikke vært så dumt.

Er det ikke litt rart for noen som stemmer på Venstre å ønske å sitte i regjering med et kristenfundamentalistisk parti? Jeg har vanskelig for å tro at abortmotstand og fjerning av homofiles rettigheter står sterkt i kurs i Venstre. Jeg mener, Venstre sier jo at de ikke kan sitte i regjering med Frp på grunn av partiets "menneskesyn" (de har dog ingen problemer med å støtte seg på Frp når de kan tjene på det), men homsehets og kvinneundertrykking via Krf har de ingen problemer med? En smule selvmotsigende. Lurer på om Venstre er mer opptatt av image enn av realiteter. Kanskje sannheten rett og slette er at Venstre ikke tør å nærme seg Frp fordi Frp får så mye FUD mot seg og dermed får et dårlig rykte?

 

Venstre løper rundt i ring og prøver å bite sin egen hale. Jeg har ikke helt forstått meg på partiet, de virker så sjanglende hele tiden. Først mener de ditten, og så plutselig så endrer de standpunkt til datten. Pluss at herr. Sponheim er helt på trynet. Sutrekopp. Nei, de må virkelig få litt seriøsitet inn i politikken sin hvis de skal få min stemme.

Lenke til kommentar

Jeg vipper mellom høyre og frp igjen. Mest fordi frp er det eneste partiet som vil gjøre innvandringspolitikken strengere mens høyre er et mer liberalt og stabilt parti.

 

Høyre og FrP vil jeg ha i regjering. Siden jeg ikke kan fordra Sponheim så gidder jeg ikke å støtte venstre enda det er et veldig interessant parti.

Lenke til kommentar

God å se at jeg har mange "like sinnede" her :p

Er selv medlem av Unge Høyre, så det er vel så og si selvsagt at jeg stemmer på dem.

Personlig syns jeg at Høyre og Venstre ville blitt en god regjering, men man trenger dog noen innspill fra FrP også syns jeg. Selv om jeg ikke er så stor fan av dem, så er det viktig å ha dem til stede.

 

Det som var mest stress å "stemme" på her var vel hvilket parti jeg misliker mest.

Valget sto mellom Norges Kommunistiske Parti, Rødt og SV. Endte til slutt på Rødt.

Det er vel fordi jeg mener deres ideologi ikke passer inn med mine tanker om samfunnet og hvordan det skal være/styres.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Har ikke FrP alltid gjort det bra på forumet? Synes jeg husker det, men nå begynner jeg og bli gammel så... :hmm:

Hehe. :)

 

Forum frekventeres jo gjerne av yngre mennesker, og når en er ung er en gjerne ganske idealistisk og/eller sneversynt, og da går man gjerne til et ytterpunkt av den politiske aksen. Det er derfor man gjerne finner en overvekt av folk hos SV og FRP om man spør ungdommer, sett mot resten av folket. Og jeg mener SV også var ganske store for et par år siden, men i likhet med AP og SP sliter de med regjeringsslitasje. Det interessante blir å se om folk blir mindre mottakelige for FRPs politikk etter hvert som den økonomiske krisen øker.

 

Det er også en kjennsgjerning at folk gjerne beveger seg mot høyre i økonomiske oppgangstider (Hvorfor betale skatt når jeg tjener penger og kan betale selv?), som på 80-tallet, mens folk gjerne beveger seg til venstre i økonomiske nedgangstider (Jeg kan ikke betale selv, da kan jeg heller betale litt skatt og ha et sikkerhetsnett).

 

Det er jo litt ironisk at ideologien som forfekter økonomisk effektivitet og økonomisk vekst er mest populær i de tider der den behøves minst; mens den ideologien som forfekter mindre frihet og mer regulering uten å si så veldig mye om effektivitet er mest populær i nedgangstider, i alle fall dersom markedsliberalistene mot formodning skulle ha rett. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...