Gå til innhold

Tyskland advarer mot IE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig noen som enda bruker IE6? Alle jeg kjenner bruker enten IE7/8/FF/Opera. Uansett bare nok en grunn til å velg seg en alternativ browser.

 

For tiden koser jeg meg med 3.7a1pre, fungerer faktisk ganske bra. Bruker riktignok 3.5.7 når jeg skal i banken, men 3.7'n skal jeg si meg fornøyd med, særlig under Win7 der alle fanene vises som separate vinduer på taskbaren. Dessuten begynner den å virke rimelig stabil til pre-alpha å være. Hadde krasj når jeg skulle sjekke yahoo-mailen, var fikset dagen etter!

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen som enda bruker IE6?

Jeg lurer på om ikke det er noe feil statistikken til Hitslink (det hørtes for mye ut), men de rapporterte i hvert fall at IE6 var verdens mest brukte nettleserversjon i desember.

 

Blant IE-brukere er det vist bare ~36% som bruker siste versjon. Til sammenligning er prosentandelen for Firefox ~70%, Opera ~66%, Chrome ~98% (medregnet 4.0 beta), Safari ~85%. Også i følge Hitslinks statistikk for desember.

Lenke til kommentar

IE8 er same-shit, new wrapping, (som 90% av MS produker)

 

denne feilen det er snakk om her, har vært der siden IE6 kom for win98 og win millenium edition.

 

De resirkulerer søpla siden ingen forstår spaghettikoden deres, (i motsetning til opensource trenger ikke properitær programmering å gjøres på en ryddig måte)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De resirkulerer søpla siden ingen forstår spaghettikoden deres, (i motsetning til opensource trenger ikke properitær programmering å gjøres på en ryddig måte)

Nåja... jeg har sett nok av uryddig kode under opensource flagget, så det trenger ikke gi noen form for garanti. Ryddighet, også mht kode, er vel helt personavhengig.

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen som enda bruker IE6? Alle jeg kjenner bruker enten IE7/8/FF/Opera. Uansett bare nok en grunn til å velg seg en alternativ browser.

 

Nå var som alt poengtert problemet her at feilen også finnes i IE7 og IE8. Eller så er det en viss sannhet i Microsoft sine svar, hullet krever "sofistikerte" angrep. Men de dummer seg uansett ut når de uttaler seg på en måte som indikerer at dette tar man ikke så alvorlig, særlig et så gammelt hull som dette.

 

Nå bruker dog ikke tyskere IE i særlig grad, siste statistikk fra Statcounter viser at i Tyskland har IE bare 25 % markedsandel. Hvorfor kan man lure på, en årsak kan være at tyske bedrifter og offentlige organisasjoner er ekstremt kostbeviste og svært åpne for friprog generelt.

 

Det bør også legge merke til at franske myndigheter har kommet med akkurat samme anbefaling.

Lenke til kommentar

Problemet er at de i lang tid har benyttet konsulenter og utviklere som var flasket opp på MS(gjelder ikke bare offentlige, men også i høyeste grad private). Og dermed lagde løsninger som kun fungerer mot MS sin programvare. Og nå sitter de da fast i en MS hengemyr som det vil koste betydelige beløp å komme seg ut av.

Lenke til kommentar

En tilleggskommentar:

 

NorSIS anbefaler også at man bytter nettleser til denne sårbarheten er fikset.

 

Når så mange aktører som arbeider med IT-sikkerhet og som er leverandøruavhengige kommer med en slik anbefaling, synes jeg det er grunnlag for å ta det meget alvorlig. Og for de som lurer på det, exploit er etterhvert relativt lett tilgjengelig ute på nettet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...