Gå til innhold

sesjon del 1 spørsmål


Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det sånn etter en reportasje på tv at dersom du har møtt opp på innrykk og blitt tatt for narkotikabruk, vil det bli en politisak ut av det du har gjort. Dersom du innrømmer å ha brukt det på sesjon del 1 vil du antakelig bare bli vurdert som mindre aktuell for førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Om du innrømmer å ha brukt hasj, vil dette kunne komme på sivilt rulleblad. Jeg vet ikke hvordan innstillingen din er i forhold til førstegangstjeneste, men jeg forestiller meg 1 av 3 mulige utfall:

1. De velger å ikke kalle deg inn.

2. De kaller deg inn, men du får ikke sikkerhetsklarering og blir satt til en tjeneste som ikke krever dette. Leirmester, velferdsassistent etc.

3. De kaller deg inn, men gjør ikke noe stort nummer ut av dette og du får sikkerhetsklarering.

 

To av medsoldatene på troppen min på rekruttskolen innrømmet å ha prøvd hasj, men begge ble vaktsoldater, en stilling som krever sikkerhetsklarering.

En kamerat av meg har prøvd hasj fire ganger over en periode på fire år. Han ble tvangsdimmitert enda han var positivt innstilt, men fikk beskjed om at han kunne bli innkalt på nytt dersom han testet seg regelmessig i tre måneder. En kompis av ham igjen, som var sammen med ham på opptaket, testet tom. positivt på prøven i starten av rekruttskolen, ble tvangsdimmitert og politianmeldt. Han er dog fast bruker.

 

Jeg personlig ville ikke ha gitt denne opplysningen såfremt jeg ikke testet positivt på prøven, men igjen er det vel også straffbart å holde tilbake slike opplysninger dersom det blir kjent i etterkant.

 

edit: for å ha det klart, de tester deg ikke før innrykk, altså før du har møtt til tjeneste (gjorde det ihvertfall ikke da jeg var til sesjon for ca 4 år siden)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Når det er gått så lang tid er vel eneste måten å påvise tidligere bruk på ved beinmargsprøve. Jeg kan ikke forestille meg at dette er noe de gjør, da det kan være forbundet med helsefare.

 

Jeg er ingen fagmann, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om, men dette er ihvertfall hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

1) Ja, hasj er et narkotisk stoff. Det utvinnes fra planten cannabis sativa og inneholder virkestoffet delta-9-tetrahydrocannabinol.

2) Nei, foreldrene dine får ikke vite hva du svarer på spørsmålene.

3) Spor av virkestoffet kan finnes igjen i urinen i inntil seks uker etter bruk. Det kan også finnes igjen i hår (ved mistanke har man samme hjemmel til å ta hårprøver som til å ta urinprøver). Hårprøver er meget effektive, for man kan spore virkestoffet like langt tilbake som hårets alder - og "hår" betyr ikke hodehår, de kan like gjerne nappe rævhår, så sørg for å vokse hele kroppen hvis du er i tvil ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...