Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Da regner jeg med at det Oly skal promotere er noe uten grep. Det kamera så i det minste pent ut selvom innmaten er tvilsom...

Jeg er ikke enig i at innmaten blir tvilsom. Det at Panasonic sin sensor gjør det dårlig på DxOmark er mer et tegn på at det er DxOMark som er problemet, enn at Panasonic sensoren er dårlig. For forskjellene mellom sensorene er mindre enn det tallene viser.

 

Det geniale med grepet, er at da får huset en størrelse som passer til 4/3 objektivene. Og skal det være noe vits, så må det bety at AF med 4/3 objektiver har blitt en god del bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok grepene som får det til å se noe større ut enn det egentlig er. Bredden skal visstnok være den samme som E-P3. En annen referanse er skjermen, som er 3", sammenlikn med E-5 som også har en 3" skjerm.

 

Jo, men den 3" skjermen har store rammer. Jeg mener glasset går langt utover skjermen, så det er nok noe smalere enn E-5, men ikke så mye...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvordan er størrelsen i forhold til E-5?

Et bilde som viser skjermen sier vel litt om totalomfanget. Gitt at skjermen er innenfor "normalen" da! Synes det ser veldig så kompakt ute jeg.

 

Ja, sliter bare med at når det er så kompakt at det er behov for å ha en ekstra utløser... Noe føles feil i dette. Hvorfor ville Oly slippe bilder av kamera seende slik ut når reklamen viser noe helt annet og mer sexy...

Den ene utløseren er vel dedikert RAW-utløser kanskje..... !!????:idea::thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at innmaten blir tvilsom. Det at Panasonic sin sensor gjør det dårlig på DxOmark er mer et tegn på at det er DxOMark som er problemet, enn at Panasonic sensoren er dårlig. For forskjellene mellom sensorene er mindre enn det tallene viser.

 

Kjøper ikke den helt. Greit at man kan kritisere DxOMark, men det er nå ganske stor avstand mellom mFT og f.eks Sony sensor. Om denne extenden dynamic range er jpg relatert så underbygger vel bare det at dynamisk omfang er begrenset på mFT per i dag. Samt høy ISO.

 

Det geniale med grepet, er at da får huset en størrelse som passer til 4/3 objektivene. Og skal det være noe vits, så må det bety at AF med 4/3 objektiver har blitt en god del bedre.

 

Tror heller grepet er for video :sick: Trodde det var et m4/3 kamera jeg...

 

Den ene utløseren er vel dedikert RAW-utløser kanskje..... !!????:idea::thumbup:

 

Bruker man noe annet enn RAW? Husker ikke sist jeg brukte jpg... :tease:

Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt. Greit at man kan kritisere DxOMark, men det er nå ganske stor avstand mellom mFT og f.eks Sony sensor. Om denne extenden dynamic range er jpg relatert så underbygger vel bare det at dynamisk omfang er begrenset på mFT per i dag. Samt høy ISO.

Mitt primære problem med DxOMark er at målingene deres stemmer ikke overens med hva jeg opplever i praktisk bruk. Jeg er ikke uenig i at Panasonic sensorene skulle vært bedre. Når det gjelder høy ISO, så er forskjellene mindre (se på NEX-7 kontra D7000 kontra GX1).

Lenke til kommentar

Det er nok grepene som får det til å se noe større ut enn det egentlig er. Bredden skal visstnok være den samme som E-P3. En annen referanse er skjermen, som er 3", sammenlikn med E-5 som også har en 3" skjerm.

 

Jo, men den 3" skjermen har store rammer. Jeg mener glasset går langt utover skjermen, så det er nok noe smalere enn E-5, men ikke så mye...

 

Ep-3 er jo under halve tykkelsen av e-5, jeg tviler på denne blir så vanvittig mye tykkere enn den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt. Greit at man kan kritisere DxOMark, men det er nå ganske stor avstand mellom mFT og f.eks Sony sensor. Om denne extenden dynamic range er jpg relatert så underbygger vel bare det at dynamisk omfang er begrenset på mFT per i dag. Samt høy ISO.

Mitt primære problem med DxOMark er at målingene deres stemmer ikke overens med hva jeg opplever i praktisk bruk. Jeg er ikke uenig i at Panasonic sensorene skulle vært bedre. Når det gjelder høy ISO, så er forskjellene mindre (se på NEX-7 kontra D7000 kontra GX1).

 

DxOMark har vel egentlig solgt seg litt ut. Uansett er deres testresultater god underholdning. Spesiellt for oss Nikon brukere, og nå også Sonybrukere.

 

Synes folk generelt tillegger tester litt for mye kred. Et testresultat er kun et resultat av det som er testet. Det hele er således avhengig av hvilke kriterier som ligger til grunn. En annen test basert på andre kriterier vil derfor kunne gi et annet resultat, men fortsatt være fullt gyldig. Med det så mener jeg at slike tester ikke gir en sannhet. Kun sin egen sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt. Greit at man kan kritisere DxOMark, men det er nå ganske stor avstand mellom mFT og f.eks Sony sensor. Om denne extenden dynamic range er jpg relatert så underbygger vel bare det at dynamisk omfang er begrenset på mFT per i dag. Samt høy ISO.

Mitt primære problem med DxOMark er at målingene deres stemmer ikke overens med hva jeg opplever i praktisk bruk. Jeg er ikke uenig i at Panasonic sensorene skulle vært bedre. Når det gjelder høy ISO, så er forskjellene mindre (se på NEX-7 kontra D7000 kontra GX1).

Nå er det ikke bare DxOMark som sier dette. De fleste tester viser en klar fordel til de nyeste APS-C sensorene fra Sony over m43-sensorer. Dpreview har også funnet ett trinns fordel på dynamisk omfang.

 

http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/page17.asp

 

m43 trenger en forbedring på sensorfronten. Nå kommer også Fuji med nyvinninger som kan legge listen enda høyere. Jeg vil si dynamisk omfang er viktigere i så måte enn høy-ISO, hvor store sensorer uansett vil ha en viss fordel.

 

Der er forresten kommet noen OM-D mockups basert på de lekkede bildene. De gir en litt bedre inntrykk av størrelsen enn bildet med batterigrept og zoom-objektiv (som fikk kameraet til å virke en del større enn det er). Jeg vet ikke om jeg er en fan av det kunstige prismehuset, men som retro-design er det resterende ganske ålreit. Definitivt penere enn en viss "fisher price"-gul lansering tidligere denne uken IMO.

 

http://www.43rumors.com/photoshopped-silver-e-m5-and-more-user-created-images/

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare DxOMark som sier dette. De fleste tester viser en klar fordel til de nyeste APS-C sensorene fra Sony over m43-sensorer. Dpreview har også funnet ett trinns fordel på dynamisk omfang.

DPreview sine tester har jeg mer tro på. Men kun et trinn er ikke nok til å dra snerken av grøten for min del. Om man har 11 eller 12 trinn DR, så er det fortsatt ikke nok for de verste situasjonene. Ser at DPreview testen bruker GH2 som sammenligningsmodell, velg G3 for å få et utgangspunkt som vil være nærmere de vi kan forvente av E-M5.

 

m43 trenger en forbedring på sensorfronten. Nå kommer også Fuji med nyvinninger som kan legge listen enda høyere. Jeg vil si dynamisk omfang er viktigere i så måte enn høy-ISO, hvor store sensorer uansett vil ha en viss fordel.

Jeg kan være enig i at en forbedring av DR er å foretrekke fremfor bedre ytelse på høy ISO. Men en balanse er ikke dumt; det er litt for mange dager i Norge hvor ISO 400-800 er nødvendig ISO.

 

Der er forresten kommet noen OM-D mockups basert på de lekkede bildene. De gir en litt bedre inntrykk av størrelsen enn bildet med batterigrept og zoom-objektiv (som fikk kameraet til å virke en del større enn det er). Jeg vet ikke om jeg er en fan av det kunstige prismehuset, men som retro-design er det resterende ganske ålreit. Definitivt penere enn en viss "fisher price"-gul lansering tidligere denne uken IMO.

Nå er vel disse to modellene beregnet på vidt forskjellige markedet. Fischer-Price utgaven tipper jeg blir en stor hit i Japan og andre asiatiske land.

Lenke til kommentar

En liten størrelsessammenlikning, selv om jeg ikke er helt sikker på om det er riktig størrelsesforhold mellom dem:

 

OlympusCamerasSideBySide.jpg

 

Basert på dette virker det som om E-M5 vil bli som et slankere og marginalt mindre E-620, med EVF og værtetting på E-x nivå, noe som ikke er til å kimse av.

 

Her er en PS-mod av E-M5 uten grep:

 

OM-DE-M52.png

 

Bakfra, her har de riktignok modifisert søkerhuset også:

 

OM-DE-M53.jpg

 

Og, et sølvfarget

 

OM-DE-M54.jpg

 

Det har også lekket et lite samlebilde av litt forskjellige ting:

 

om-dlenses.jpg

 

Kan se 60mm f2,8 Macro (sort, til venstre for converterne) og 75mm f1,8 (sølvfarget, bak 12/2) Ser også den nye FL600R.

 

Jeg vil si at "Do Want" faktoren fortsatt er sterk her... Skal en real skuffelse med tanke på specs til for at den stillner. Er redd for at dette blir dyrt for en stakkarslig student når eksemplarer dukker opp i butikkhyllene.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jeg vil si at "Do Want" faktoren fortsatt er sterk her... Skal en real skuffelse med tanke på specs til for at den stillner. Er redd for at dette blir dyrt for en stakkarslig student når eksemplarer dukker opp i butikkhyllene.

 

Mye snadder for en trofast Oly-fan dette! Gleder meg stort til å få prøvd en av de nye. Tror nok garantert at "jeg bare må ha en"! :dribble: 3 dager igjen nå så vet vi med sikkerhet hva det dreier seg om! :yes:

Lenke til kommentar

Meh-faktoren er ganske stor for min del. Det er noe med designet som jeg ikke kan sette fingern på...

Aller helst skulle det ha sett sånn som dette ut og hatt fullformat brikke..

fm2nfront.jpg

 

Ja, en kan jo alltids drømme! :whistle:

 

Tror nok det er veeeeldig langt fram før noe av det du drømmer om blir virkelighet, hvis det i det hele tatt blir det!

I mellomtiden velger jeg altså å leve i virkelighetens verden og prøver ut alt jeg kan få med meg innenfor rimelighetens grenser.... :dribble:

Lenke til kommentar

Det ligger et bilde av baksiden også og skjermen tar veldig mye av plassen. Gitt at det er en tretommers skjerm må kameraet være ganske kompakt. Kunne sikkert vært ennå mindre, men ser lovende ut hvis bildene er ekte.

 

Jeg forstår ikek hvorfor det er to (tilsynelatende) utløserer. Dersom du ser på de gamle bildene uten det stygge grepet og så på det nye ser det ut til at det er samme hjul og utløser på kamera som på grepet. Hvorfor?

 

 

Liker ikke helt at det der piler rundt ok knapper. Betyr at man må inn i menyen for å endre AF, ISO o.l....

 

Aldri tatt portrettbilder ? Har akkurat hatt photoshoot med 2 nydelig jenter og uten vertikalgrep med utløser og ymse kontrollmuligheter hadde det blitt tungvindt så det griner.

Lenke til kommentar

Aldri tatt portrettbilder ? Har akkurat hatt photoshoot med 2 nydelig jenter og uten vertikalgrep med utløser og ymse kontrollmuligheter hadde det blitt tungvindt så det griner.

 

Et crop 2 kamera er vel ikke rette verktøy for portrettbilder i utgangspunktet. Men at man må ha et horisontal-grep på et kamera er vel en falitterklæring i forhold til design syns nå jeg. Lurer på hvorfor man i gamle dager kunne holde FM2, men nå skal man ikke kunne holde et kamera som er lettere uten et stort stygt grep.

 

fra Photo rumours:

Here are some updated camera specs:

 

16MP

5 axis image stabilization

ISO range: 200-25,600

4 fps

Shutter speed: 60-1/4000 seconds

1.44M EVF

3 in, OLED touch screen with 610k dots resolution

No built-in flash

Full HD video recording

29 minutes maximum video recording time

Dimensions: 122mm x 89mm x 43mm

Weight: 369 grams (body only)

 

Som jeg sa, 9 fps var ikke realistisk gitt sensor...

 

Nei, X Pro-1 kamera ser helt klart penere ut. Det er dog det som er inni som teller :innocent::whistle:

 

E-M5: 122mm x 89mm x 43mm

E-P1: 121mm x 70mm x 36mm

X-pro 1: 140mm x 82mm x 43mm

 

 

Vil vi noen gang oppleve speilløst digitalt FF-kamera utenom Leica M-serien?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Aldri tatt portrettbilder ? Har akkurat hatt photoshoot med 2 nydelig jenter og uten vertikalgrep med utløser og ymse kontrollmuligheter hadde det blitt tungvindt så det griner.

 

Et crop 2 kamera er vel ikke rette verktøy for portrettbilder i utgangspunktet. Men at man må ha et horisontal-grep på et kamera er vel en falitterklæring i forhold til design syns nå jeg. Lurer på hvorfor man i gamle dager kunne holde FM2, men nå skal man ikke kunne holde et kamera som er lettere uten et stort stygt grep.

 

fra Photo rumours:

Here are some updated camera specs:

 

16MP

5 axis image stabilization

ISO range: 200-25,600

4 fps

Shutter speed: 60-1/4000 seconds

1.44M EVF

3 in, OLED touch screen with 610k dots resolution

No built-in flash

Full HD video recording

29 minutes maximum video recording time

Dimensions: 122mm x 89mm x 43mm

Weight: 369 grams (body only)

 

Som jeg sa, 9 fps var ikke realistisk gitt sensor...

 

Nei, X Pro-1 kamera ser helt klart penere ut. Det er dog det som er inni som teller :innocent::whistle:

 

E-M5: 122mm x 89mm x 43mm

E-P1: 121mm x 70mm x 36mm

X-pro 1: 140mm x 82mm x 43mm

 

 

Vil vi noen gang oppleve speilløst digitalt FF-kamera utenom Leica M-serien?

 

Man må ikke ha det ekstra grepet, jeg skjønner ikke problemet?

 

4 Fps er med full refokusering mellom hvert bilde. Det er 9 uten.

 

Speil er ikke spesielt nyttig med dagens teknologi, så det kommer nok til å forsvinne i stor grad, så svaret på om vi får speilløse FF er nok ja.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...