Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Hei.
Har du forslag til billig og lettvindt mat for oss som ikke har så veldig høyt matbudsjett?

Del gjerne dine tips, oppskrifter osv her.

 

 

Opprinelig åpningspost i spoiler:

Jeg er da bare 17år (fyller 18 om ca 3 uker inv_biggrin.gif )

Saken er at jeg bor alene på hybel grunnet skole. Etter at jeg har betalt husleia så har jeg bare ca 250kr igjen av stipendet å leve for. Dette er jo ikke så veldig mye. Heldigvis får jeg noe hjemmefra. Men jeg merker at ting koster.



Så jeg lurer på hva jeg kan spise om dagene? Må være billig, godt, lettvindt og lite oppvask etter jeg har spist.

Forslag?

Edit: Om maten er sunn bryr jeg meg ikke så mye om, bare jeg blir mett

 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en side som viser billig, men enkel mat:

 

Link

 

Det der er kanskje billig for en familie, men som student hadde jeg gått konk på de rettene der..

 

First Price produkter er gull. Har selv til tider levd flere uker på kun Bunnpris Kneip og FP syltetøy til frokost, middag og kvelds. Du blir lei til det punktet hvor du ønsker å kyle syltetøyglasset i veggen og sunt er det neppe, men mat er det.

 

Å leve bare på brød er dog vanskelig. Blir liksom aldri ordentlig mett. Foreslår å supplere med First Price Go' Morn blanding (eller hva den nå heter), den fyller opp godt.

 

En rett jeg lager ofte når jeg bare lager til meg selv er slike laksemåler m/ ris.

 

jossda über-simple fiskegreie

 

Du trenger:

  • Laks i en eller annen form. Gjerne marinert.
  • Ris; personlig synes jeg boil in bag greia er nyttig.
  • Salt & Pepper.

Alternativt:

  • Sitron.
  • Div. krydder for å spice opp fisken litt.

What to do:

  1. Først tiner fisken dersom den er frosset. Dra av skinnet.
  2. Fres opp olja/margarin i en panne. Maks varme Legg filetene/fiskedelene helle i panna og stek de på hver side for å danne en hinne-greie.
  3. Hakk så fisken opp typ the kjøttdeig-way og stek ferdig.
  4. I mellomtiden har du selvfølgelig kokt ris.
  5. Bland risen og fisken på en tallerken.

 

Fertich!

 

 

Ikke veldig spennende, men fisk er sunt, dette er billig og det fyller magen. I tillegg er det lettvint og raskt å tilberede.

Lenke til kommentar

250 kr i mnd på mat? Det er umulig. Hvis du ikke bare eter nudler da.

 

Jeg og kjæresten lever ganske godt, men prøver jo å handle billig. På Rema har de jo 400g kyllingkjøttdeig for 20kr sist jeg sjekket. De har også sånne kyllingpannetter for 15kr for 2 stykker.

 

Kjøp first price spaghetti og en pose poteter (Poteter koster nesten ingenting). Kjøp noe spaghettisaus også. Ellers blir det tørt. Evt ketchup.

 

Det blir fort middag i 4 dager av det jeg nevnte. Evt kan du kjøpe pytt i panne (first price koster rundt 15)? Omelett kan du lage også. First Price egg og skinke. Kanskje litt ost og salt og pepper. Brød ved siden av.

 

Så kan du også kjøpe first price fryst killingfilet. Koster jo 150kr eller noe, men der er det hvertfall middag i en hel uke! Tilsett ris og noe sausopplegg. First Price Sweet'n'sour er ganske god faktisk. Koster vel en tier? Husker ikke helt.

 

Du kan også lage dine egne kjøttkaker. Dette tar jo litt tid, men du får mange kjøttkaker for pengene. Igjen kjøp 20kr kjøttdeig, litt melk og noe krydder. Lag farse av kjøttet. Blir lett 10 kjøttkaker av det, og middag i 3 dager. Kan lett fryses. Tilsett poteter og FP brun saus om du ønsker.

 

Er vel det jeg kom på i farten, men du får lett 3 middager for en 30-40 kroner dersom du bare gidder litt.

Lenke til kommentar
Ris; personlig synes jeg boil in bag greia er nyttig.

Du anbefale altså First Price-produkter og "boil in bag"-ris? En smule kontraproduktivt. Kjøp heller slike to- og femkilosposer med ching-chong-china-ris.

 

Joa, jeg ser hva du mener, men som du også kanskje forstår av min oppskrift så er jeg ingen mester på kjøkkenet. Å brenne ris er nemlig ikke ukjent for meg, snarere tvert om. Og så slipper man å lage ris til åtte pers når man bare skal ha noe å fylle magen på en kveld.

 

Mengde ris brent i tillegg til hvor mye ris jeg som regel lager for mye tror jeg faktisk gjør BiB-ris billigere for min del.

 

Men joda, jeg ser hva du mener.

Lenke til kommentar
Joa, jeg ser hva du mener, men som du også kanskje forstår av min oppskrift så er jeg ingen mester på kjøkkenet. Å brenne ris er nemlig ikke ukjent for meg, snarere tvert om. Og så slipper man å lage ris til åtte pers når man bare skal ha noe å fylle magen på en kveld.

 

Mengde ris brent i tillegg til hvor mye ris jeg som regel lager for mye tror jeg faktisk gjør BiB-ris billigere for min del.

 

Men joda, jeg ser hva du mener.

Kan det ha noen med typen ris å gjøre, tror du? For jeg bruker så godt som utelukkende jasminris, og jeg har aldri opplevd at den har brent seg, selv om den ofte står uten tilsyn i 5-10 minutter.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Joa, jeg ser hva du mener, men som du også kanskje forstår av min oppskrift så er jeg ingen mester på kjøkkenet. Å brenne ris er nemlig ikke ukjent for meg, snarere tvert om. Og så slipper man å lage ris til åtte pers når man bare skal ha noe å fylle magen på en kveld.

 

Mengde ris brent i tillegg til hvor mye ris jeg som regel lager for mye tror jeg faktisk gjør BiB-ris billigere for min del.

 

Men joda, jeg ser hva du mener.

Kan det ha noen med typen ris å gjøre, tror du? For jeg bruker så godt som utelukkende jasminris, og jeg har aldri opplevd at den har brent seg, selv om den ofte står uten tilsyn i 5-10 minutter.

 

Skal ikke utelukke muligheten for at det har noe med typen som koker risen å gjøre, heller.

 

Før brukte jeg som regel forskjellige typer hurtigris, men gikk over til jasminris og boil in bag samtidig. Neste gang jeg kjøper ris skal jeg prøve vanlig jasminris, så får vi se om det er der det ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...