Gå til innhold

Minibærbar opplever motvind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vel blitt mulig pga Microsofts nesten totale dominans. "Alle" forventer at Windows ligger preinstallert på nye PCer de kjøper. Så det er ikke linux som er problemet som sådan. Forøvrig ville jo overraskelsen vært mye større om intetanende kunder kjøpte PC uten OS :p Mange butikker er kanskje også dårlige på å opplyse om hva linux er, og den jevne PC/vaffeljern-selger har vel ikke så mye kompetanse å skryte av heller. Men dette vil nok gå seg til etterhvert. Selv Elkjøp har jo begynte å satse på Mac blant annet, og det er også med på bedre bevisstheten om at det finnes alternativer til Windows.

 

Men vi kan også snu på det og si det at er positivt om folk blir mer bevisste på at Windows ikke er noe som er "innebygd" i PCer. Svært mange har også henvendt seg til meg opp gjennom årene og lurt på hvor Word ligger på den nyinnkjøpte pcen. For de tror Office-pakka også er "innebygd", og jeg må da forklare at dette er et program som koster flerfoldige tusenlapper. Jeg har fått en del folk over på OpenOffice pga akkurat det. De skal kanskje bare skrive et brev en gang i ny og ne, og hadde vel egentlig bare trengt noe som er litt mer avansert enn WordPad. Da er det i hvertfall totalt bortkasta å kjøpe MS Office :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

At den ene modellen ikke har Windows burde kanskje bakes inn i produktnavnet. Holder ikke med "Linux" heller, folk som ikke vet hva det er kan kanskje tro at det er noe i tillegg. Dessverre kjøpes nok en del slike laptoper som en "æsj, er ikke så farlig, skal bare ha noe som ungene kan spille [sic] på"-maskin. Jeg hadde aldri kjøpt et slikt produkt med et operativsystem jeg ikke kjente, det praktiske er hele vitsen, og ute i felten er det best at redskapet er så forutsigbart som mulig. Nå er det kanskje sånn at mange til syvende og sist ikke har noe særlig mer peiling på Windows enn på Linux, men likevel.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er en ganske stor gruppe PC-kjøpere som ikke vet at barnas bruksområder krever mer av maskinvaren enn de voksnes, men det er i grunnen forståelig nok siden det i resten av verden stort sett er motsatt. Barneting er billige lekeversjoner av voksenting.

 

Svært mange har også henvendt seg til meg opp gjennom årene og lurt på hvor Word ligger på den nyinnkjøpte pcen.

Uff, den kjenner jeg. Det beste er når de ikke gir seg.

 

EDIT: Forresten, kudos (eller fy) til forfatteren for ikke å kjøre overskriften "Minibærbar opplever motWind". :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

MSI Wind ankommer landet kontinuerlig skal jeg si deg ;)

 

Grunnen til at det aldri er noen som har lagerstatus "På lager" er at når de først får inn et parti med MSI Wind, så er allerede disse forhåndsbestilt grunnet dens popularitet :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Tror det er nyttig å se ting litt i sammenheng. Artikkelforfatter skal ha refs for å ikke titte litt nøyere inn i saken. Det samme nettsted som er kilde har en review av linux-utgaven som stiller ting i et annet lys:

http://www.laptopmag.com/review/laptops/ms...u90.aspx?page=2

Hvis det virkelig er tilfelle at trådløsdriveren er råtten, så er det rart at de ikke får alle i retur. At web-kameraet ikke hadde driver burde også være av vesentlig interesse for artikkelen dersom dette er et generelt problem for linux-versjone av Wind. Neste gang håper jeg du gjør jobben litt grundigere Vegard, det er ikke pent å se noen kaste potensielt ubegrunnet dritt mot en underdog.

Lenke til kommentar
En stor andel av returene kommer fordi folk ikke helt vet hva forskjellen på Windows og Linux er når de kjøper maskinene.
Det jeg også tenkte før jeg leste artikkelen, men håpet det ikke var så trivielt, og da må man jo se på salg og produktinformasjonen siden den helt klart ikke er god nok. Men desverre, det er en del "blondiner" der ute som bare kjøper "kule gadgets lissom" uten å tenke.

 

EDIT:

Hvis derimot trådløs og webcam ikke virker tilfredstillende så er det jo bare elendig gjennomført jobb av MSI og desverre meget dårlig PR for Linux.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Intressang informasjon Del!

Det gjør det hele nesten mer intressant å sammenligne hvor mange Linux-versjoner og Windows-versjoner som har blitt levert tilbake i forhold til XP og Linux-versjoner fra Acer Aspire One, Dell Mini Notebook 9 når den kommer, og Asus Eee i forhold til MSI Wind. Finnes det noen slik statistikk noen sted, eller statistikk over andeler av salgene som er med Linux eller Windows?

 

Få jeg kjenner som har disse PC'ene, men alle jeg kjenner har, noe som overrasket meg, Linux. De virker også fornøyd med det. To yngre jenter (ca 16) som er for oppegående til å kunne kalles blondiner (en har Aspire og en har Eee), og en som er noe eldre (ca 45, med Asus Eee).

Lenke til kommentar

Jeg hadde også byttet den om designet er som på bildene som Del linket til. Altså 8,9" skjerm i ramme tilpasset 10". Det gir meg assosiasjoner tilbake til de første laptopene jeg var borti tidlig på 90-tallet eller noe slikt. Både stygt og dårlig utnyttelse av plassen.

 

EDIT: Ser visst ut som det finnes både 8,9" og 10"

 

 

Første bud er uansett å velge ut komponenter som har bunnsolide drivere :thumbup: Der har tydeligvis ikke MSI gjort hjemmeleksa si skikkelig.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Kanskje der er ikke så enkelt som "vane saks" slik artiklene presenter den. Kanskje det er noe galt med OS. Hvis MSI vurdere å legge en spesialtilpasset versjon av Linux, det antyder at de mener det er noe galt med nåværende OS.

 

Sånn går det når man baserer seg på halv-ferdig og udugelig OS. Selv om den kan funke for Linux-gjengen, men vil vise sin sanne dugelighet når den kommer ut til massene, mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...