Gå til innhold

Minibærbar opplever motvind


Anbefalte innlegg

Jeg er så lite sjokkert.

Jeg er i hvertfall ikke sjokkert over at folk trekker altfor raske slutninger basert på kun én enkelterfaring.

 

Det blir litt for lett å komme med "HAha,LInux sux. I told you, lol!11" når MSI helt klart har gjort en dårlig jobb. Når man selger en ferdig-pc så SKAL alle drivere følge med, slik at all hardware funker uten at brukeren trenger å foreta seg noe.

 

Ellers tror jeg ikke så mange fikk med seg at norske PS.no har helt annen erfaring, med samme antall returer på WinXP og Linux :)

 

Jeg tipper forklaringen ligger i markedsføring og jobben selgeren har gjort. Det er helt sikkert butikker som har bare har prakka disse maskinene på folk i den tro at det bare er billige laptoper, uten å opplyse hverken om at har lavere specs enn man ellers forventer, eller om de kjører Linux. Ikke rart en del blir skuffa da...

 

Flere har dratt en parallell til Mac her for å vise at mange faktisk ikke er fremmede for å bruke et "alternativt" OS. Men Mac'er selges jo ofte i egne Apple-butikker hvor de har nødvendig kompetanse, og med masse maskiner utstilt som potensielle kunder kan leke seg med. Derfor skal det atskillig mer til for å bli "lurt" til å tro man kjøper en Windows-PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant. Da kan man jo spekulere i hvordan returraten hadde vært hvis leverandørene faktisk hadde mestret to enkle grep:

-sørg for solid driverstøtte på alle komponenter

-bruk main-stream linux distribusjon (dvs. Ubuntu, Red Hat/Fedora eller Suse/Opensuse).

 

Asus og Acer klarte nesten en av de to, og det gjorde også MSI. Det er ufattelig at så store selskaper med så store ressurser, og så store inntekter på disse produktene, viser så total mangel på kompetanse. En henvendelse til en av de store distroene ville gitt dem all informasjon de trengte for å specke opp hardware. Det er en no-brainer, hvilket også valg av distro er. At disse maskinene likevel selger godt med GNU/Linux er et klart signal om at GNU/Linux er moden for markedet, nå er det opp til leverandørene å legge inn en promille av overskuddet fra salg i engineering.

 

Selv er jeg frustrert så til de grader av at ASUS valgte en ukurant xandros-versjon til eeepc. At MSI klarer å velge OS og hardware som ikke har passende drivere bekrefter bare mitt inntrykk av selskapet, uavhengig av OS.

For en gangs skyld må jeg si meg helt ening med deg Del. :dribble:

 

Altså akkurat det med at man har godt fungerende drivere på en OEM maskin bør jo være en selvfølge, uansett hvilket OS den har.

Men jeg vet ikke i hvilken grad noen kan påvirke OEM produsentenes valg her, og i hvilken grad feks MSI samarbeider med de rette instanser i open sorce miljøet?

Det er mitt inntrykk at Microsoft har et relativt tett samarbeid med større OEM produsenter, noe som vel vil være nyttig og nødvendig hvis man skal få til dette på en skikkelig måte.

 

Jeg tror også det ville vært lurt om det var en mer helhetlig satsing på noen få distroer, feks da gjerne Ubuntu som allerede er i ferd med å bli kjent litt utenfor de indre nerdekretser.

Som det ble sagt litt over her var det ingen som hadde hørt om Linpus før AAO dukket opp med det. Og jeg tror det er verre enn som så også, og kom til å tenke på da jeg stolt skulle vise min gamle mor hvor bra saker man kunne få som alternativ til Windows, praktisk talt uten fare for virus, og helt uten å betale et øre for det. (Hadde satt opp en laptop med Kubuntu, Open Office osv)

 

Det er Linux!, sa jeg da jeg skulle åpne laptopen, og før jeg hadde fått opp lokket utbrøt hun ÆSJ!!!, og var på vei vekk… :ermm:

Jeg ble en smule overasket over at hun allerede hadde et forhold til Linux, da eplet har falt nokså langt fra stammen, som det heter. Men det viste seg at hennes tidligere arbeidsplass i staten hadde gått over til Linux for noen år siden, noe som endte i fullstendig kaos, og tydeligvis var en traumatisk opplevelse som hadde brent seg fast. Prosjektet ble også etter hvert skrinlagt, uten at jeg kjenner detaljene i det.

 

Nå er dette bare en enkelt historie, men jeg tror faktisk ikke den er så rent lite symptomatisk for Linuxs plass hos "mannen i gata". Enten aner man ikke i det hele tatt hva det er, eller man tror det er et slags hacker- verktøy, eller enda verre -man har en eller annen erfaring fra noen år tilbake. Mitt inntrykk er at de som har en erfaring fra noen år tilbake, og ikke er innbitte entusiaster har lite flatterende å si om det.

 

Så her trengs det i tillegg til at det faktisk må fungere, både satsing, og merkebygging. "Im a non- flying bird" ville være et tidsriktig slagord, men andre kan muligens komme opp med mer fengende slagord i konkurranse med Apple og MS. Men jeg tror i alle fall noe sånt er helt nødvendig om dette skal ta av på noe vis. Drømmen må vel være at det kan bli attraktivt ikke bare som en nødutgang for frustrerte Windows Vista brukere, men fordi det faktisk er bra uavhengig av hva Redmond kommer med? :)

Lenke til kommentar
Jeg er så lite sjokkert.

Jeg er i hvertfall ikke sjokkert over at folk trekker altfor raske slutninger basert på kun én enkelterfaring.

 

Det blir litt for lett å komme med "HAha,LInux sux. I told you, lol!11" når MSI helt klart har gjort en dårlig jobb. Når man selger en ferdig-pc så SKAL alle drivere følge med, slik at all hardware funker uten at brukeren trenger å foreta seg noe.

...

Jeg blir også eksepsjonelt lite sjokkert over at linux-fanboys som vanlig strømmer til for å forsvare OSet sitt og argumenterer så 'bra' at man skulle tro linux var et 100% problemfritt lykkeland...heller ikke over at de avfeier folk sine erfaringer med 'bare en enkelterfaring' og 'feil distro'. Det er 3-400 aktive distroer der ute, hvor mange skal man teste før man har uttalerett? :roll:

Lenke til kommentar

Kahuna: For å gjøre det enkelt for deg selv kan du jo begynne på toppen av lista. Ifølge distrowatch.com er Ubuntu den mest populære distroen, og har også vært det i lang tid. Så ting er ikke så uoversiktlig og uforutsigbart som enkelte vil ha det til.

 

Til sammenlikning er Xandros på #35 og Linpus på #47. Så her er vel noe av problemet, at netbook-produsenter av en eller annen grunn har valgt svært obskure distroer. Jeg har brukt linux i drøyt 10 år og hadde aldri hørt om Linpus. Gå for noe trygt og populært, så sparer man folk for en del bryderi. De virkelig populære distroene kan telles på én hånd (Ubuntu, OpenSuse, Fedora, Mandriva).

 

Jeg har heller aldri garantert at ting vil være problemfritt med Linux. Hvis du plukker ut en haug med jallakomponenter i blinde og skrur sammen en PC kan det godt hende noe ikke funker. Men andre produsenter klarer jo å lage maskiner som funker 100% i linux, så hvorfor klarer ikke MSI? Det fins f.eks. en haug med Wifi-kort som funker ut av boksen i linux, så når MSI greier å trøkke inn et kort som ikke funker/er buggy så har de ingen andre å skylde på enn seg selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er Linux!, sa jeg da jeg skulle åpne laptopen, og før jeg hadde fått opp lokket utbrøt hun ÆSJ!!!, og var på vei vekk… :ermm:

Jeg ble en smule overasket over at hun allerede hadde et forhold til Linux, da eplet har falt nokså langt fra stammen, som det heter. Men det viste seg at hennes tidligere arbeidsplass i staten hadde gått over til Linux for noen år siden, noe som endte i fullstendig kaos, og tydeligvis var en traumatisk opplevelse som hadde brent seg fast. Prosjektet ble også etter hvert skrinlagt, uten at jeg kjenner detaljene i det.

Det hørtes trist ut. Dessverre har det nok vært tilfeller hvor man har rullet ut linux mot bedre vitende. GNU/Linux er ingen Allah fra oven som løser alle problemer av seg selv. En overgang fra proprietære systemer må planlegges, og gjøres enklest gradvis. Ofte kan det være lurt å se på serversystemene først, og kvitte seg med lock-in der, så unngår man en del åpenbare kaostilstander. Eksempelvis Exchange funker meget dårlig med GNU/Linux, og gode alternativer var ikke tilgjengelige bare få år tilbake.
Jeg blir også eksepsjonelt lite sjokkert over at linux-fanboys som vanlig strømmer til for å forsvare OSet sitt og argumenterer så 'bra' at man skulle tro linux var et 100% problemfritt lykkeland...heller ikke over at de avfeier folk sine erfaringer med 'bare en enkelterfaring' og 'feil distro'. Det er 3-400 aktive distroer der ute, hvor mange skal man teste før man har uttalerett? :roll:
Tror du tar det for personlig, jeg mistenker at Langbein ikke hadde akkurat deg i tankene. Det er heller ikke snakk om å tro at GNU/Linux er problemfritt, det handler tvert imot om at bruk av GNU/Linux krever en engineering bit som har vært undervurdert fra leverandørenes side.

 

Alle har uttalerett, og jeg sa meg også enig med deg i at det var en vei å gå. Alt er ikke perfekt i GNU/Linux leiren, og helt sentrale biter har kommet på plass først den siste tiden. Ennå er det noen show-stoppere igjen, men de ser ut til å tettes i disse dager, hvilket betyr at de finner veien i stabile GNU/Linux versjoner i løpet av et års tid. Det hindrer ikke at en leverandør kan kompensere ved å skreddersy et opplegg i samarbeid med en av de tre store (Canonical, Red Hat eller Novell), og dermed gi brukeren tilgang på et hav av software uten noe mikkmakk, samt fjellsolid driverstøtte. La oss anta at EEE PC hadde gjort akkurat dette, hvilke issues er det da du ser for deg? Ta gjerne en testrunde med live CD siste Ubuntu, og sjekk ut hvordan Add/Remove Programs funker. Sjekk gjerne også signaturen min for litt mer oversikt.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Interessant. Da kan man jo spekulere i hvordan returraten hadde vært hvis leverandørene faktisk hadde mestret to enkle grep:

-sørg for solid driverstøtte på alle komponenter

-bruk main-stream linux distribusjon (dvs. Ubuntu, Red Hat/Fedora eller Suse/Opensuse).

Svaret på det får vi kanskje i nær fremtid hvis Dell opplyser om hvordan salget deres går, herunder tilbakelevering. De selger som kjent Inspirion Mini 9(og etter det jeg har lest kommer der en 10 tommer også), med Ubuntu og Windows Xp.

 

I motsetning til hva MSI presterer så får jeg inntrykk av det er et godt samarbeid mellom Dell og Ubuntu/Canonical og Intel. I dag kan vi lese at dette samarbeidet har ført til at nettverkskort fra Broadcom har blitt åpnet opp for å gi støtte til Linux, som er imponerende. Videre har Canonical gjort sitt både med nytt alternativt grensesnitt for slike minibærbare, samt tett sammarbeid med Intel om støtte for Intel Atom med mer.

 

Ubuntu på sin side er blitt svært godt mottatt, og nyter en økende brukermasse. Det er ikke uten grunn så skjer, mens Microsoft må ty til et utdatert OS som ikke lengre selges den gang Vista i enda større grad vil fungerer dårlig på en slik type bærbar enn XP.

 

Dell sørger videre for at kunden ikke kjøper maskinen i den tro at det følger med Windows på den. De har mottatt kritikk for det, men jeg tror det er gunstig. Linux er heller ikke tjent med kunder som tror de får Windows - det er det jo ikke, og vil heller aldri bli(heldigvis!).

 

Jeg vil fra det tro at tilbakelevering av disse vil vært betraktelig mindre enn hva MSI opplever.

 

Nå mangler det bare at Dell *(inkludert Norge) får fingeren ut og tilbyr disse utover USA.

 

Synes Langbein kom med et godt poeng ovenfor - og forstår ikke hvorfor ikke også Windowsbrukere er mer opptatt av det.

Lenke til kommentar

Titta igjennom Stuff i dag. Diverse mini-notebooks var testet der, desverre ikke MSI Wind, men AsusEEE, Aspire One og (mener å huske den siste var) HP Mini-Note.

 

De to førstkommende fikk 5/5 stjerner, og kommentaren for Eee var noe alla "det er ingen ting Windows-versjonen kan gjøre, som ikke Linux-versjonen kan gjøre like bra ... om ikke bedre."

 

Tror hovedproblemet er bland de som selger produktene og ikke gjør kjøperen oppmerksom på forskjellen på Linux og Windows-varianten, og kanskje ikke helt vet forskjellen selv.

 

Uansett hvor bra Linux, Windows eller Mac er, så velger folk operativsystem ut ifra forskjellige kriterier ... om det være hva de er vant med, politiske årsaker, for å prøve noe nytt, pris, osv., men den største delen er nok blandt det første alternativet nevnt.

 

Når man ser på både Linux, Windows og Mac-brukere, så er de fornøyd med det de bruker ... om ikke hadde de nok brukt noe annet, med mindre det er pris det står på da man ofte ikke har noe annet valg enn Linux, open Solaris, BSD og andre alternativer som er gratis.

 

Kommer det i det heletatt frem i rapporten hvorfor mange velger å levere tilbake produktene med Linux? Om ikke blir det meste her rene spekulasjoner.

 

Så kort oppsummert etter å ha lest en del innlegg her er hverken Windows, Linux eller Mac særlig brukervennlige :wee:

Kunne ikke vært mer enig! :thumbup:

 

Vi snakker i høyden om forskjellig grad av brukeruvennlighet. :yes:

 

(og der mener jeg at windows har et betydelig forsprang på linux, om enn ikke på alle områder. Mac har jeg aldri brukt så det kan jeg ikke uttale meg om)

Det siste du kommenterer er akkurat det jeg prøvde å formulere: Dine meninger om Windows (som sikkert mange Windows-brukere gjenkjenner seg i), er de samme meningene mange brukere av Linux og Mac har om Linux og Mac.

 

Per i dag føler jeg at Linux går mye mer smertefritt her enn Windows, selv om jeg ikke har noen problemer med hverken XP eller Vista, har nok kanskje blitt mer vandt til det over tid.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Det er Linux!, sa jeg da jeg skulle åpne laptopen, og før jeg hadde fått opp lokket utbrøt hun ÆSJ!!!, og var på vei vekk… :ermm:

Jeg ble en smule overasket over at hun allerede hadde et forhold til Linux, da eplet har falt nokså langt fra stammen, som det heter. Men det viste seg at hennes tidligere arbeidsplass i staten hadde gått over til Linux for noen år siden, noe som endte i fullstendig kaos, og tydeligvis var en traumatisk opplevelse som hadde brent seg fast. Prosjektet ble også etter hvert skrinlagt, uten at jeg kjenner detaljene i det.

Det hørtes trist ut. Dessverre har det nok vært tilfeller hvor man har rullet ut linux mot bedre vitende. GNU/Linux er ingen Allah fra oven som løser alle problemer av seg selv. En overgang fra proprietære systemer må planlegges, og gjøres enklest gradvis. Ofte kan det være lurt å se på serversystemene først, og kvitte seg med lock-in der, så unngår man en del åpenbare kaostilstander. Eksempelvis Exchange funker meget dårlig med GNU/Linux, og gode alternativer var ikke tilgjengelige bare få år tilbake.

Kan godt hende det var noe Exchange greier, var en forskning/teknologi avdeling og hun er for lengst pensjonert nå, så det var noen år siden. Men uansett, nevnte det egentlig mest som en litt morsom kuriositet, og mitt hovedpoeng var og er at dette er ikke noe folk flest har noe kjennskap til, eller har noen positiv nyskjerrighet rundt. Jeg ser det samme når det gjelder unge og litt mer potensielle "OS- byttere" en min mor, så er det mange som spør meg om de fortsatt skal kjøpe Windows, eller om de burde kjøpe MAC nå, og XP eller Vista lures det på. Jeg har aldri blitt spurt om noe som har med Linux å gjøre. Dvs kanskje med unntak av de som kjenner meg og vet jeg roter litt med det. Så derfor tenker jeg at det ville være en god ide og forsøke å skape et litt mer kjent og gjenkjenbart merkenavn.

Hvis alle skal bruke hver sin av disse små mystiske distroene, blir det jo litt som at min TomTom GPS som stadig er best i test på brukervennlighet kjører Linux, men det er jo ingen som vet det, tomtom er tomtom, og ingen vurderer å bytte ut sin XP hjemmepc med en tomtom.

Uff, ble vel litt rotete skrevet, og jeg bør legge meg, men jeg skjønner i alle fall hva jeg mener. :D

Lenke til kommentar
Jeg er så lite sjokkert.

Jeg er i hvertfall ikke sjokkert over at folk trekker altfor raske slutninger basert på kun én enkelterfaring.

 

Det blir litt for lett å komme med "HAha,LInux sux. I told you, lol!11"

 

 

Noen gang tenkt på at det finnes haugevis av folk som har prøvd Linux og faktisk SYNS Linux suger?

Lenke til kommentar
Jeg er så lite sjokkert.

Jeg er i hvertfall ikke sjokkert over at folk trekker altfor raske slutninger basert på kun én enkelterfaring.

 

Det blir litt for lett å komme med "HAha,LInux sux. I told you, lol!11"

 

 

Noen gang tenkt på at det finnes haugevis av folk som har prøvd Linux og faktisk SYNS Linux suger?

jepp, men at dem syns det er lite informativt. skulle likt å vite begrunnelsen...

Lenke til kommentar
Det å ikke mestre noe kan gi slike utsagn. Som eks. "for noe dritt", "det sugde" etc. Et dings er aldri bedre enn brukeren.

Jaha? Hvis du har noe å klage på angående windows så er altså problemet at du ikke mestrer det da? Ikke MS som har gjort et tvilsomt designvalg eller gjort dårlig arbeid?

Lenke til kommentar
Det å ikke mestre noe kan gi slike utsagn. Som eks. "for noe dritt", "det sugde" etc. Et dings er aldri bedre enn brukeren.

Jaha?

Bestrider du at mangel på kompetanse kan gi slike utsagn?

Jeg er enig med Kahuna her at utsagnet er egnet til å provosere. Det som er tilfelle er at GNU/Linux har blitt utsatt for mye drittkasting som har vært usaklig og feilaktig. Den vanligste gjengangeren er å dytte skylden for dårlig driverstøtte over på linux, når det normalt er hardwareleverandører og MS sin drivermodell som har skylden.

 

I Kahunas tilfelle er det derimot snakk om en bruker som har lagt ned den innsatsen som var nødvendig, og slitt med problemer som faktisk har med oppsett av OS å gjøre, og som en standard XP install gjør smooth. Da må det være lov å slippe ut damp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...