Gå til innhold

Minibærbar opplever motvind


Anbefalte innlegg

Men Linux-entusiaster bør ikke oppfatte mine kommentarer som et angrep, og som ofte komme i offensiven, igjen. Man bør høste erfaringer og lære av virkeligheten og prøve å rette feilene.

 

Jeg oppfatter ikke dine kommentarer som angrep, men helt ordinær (og barnslig) trolling.

 

Mange kommer med mye konstruktivt her, men du ser ut til å ignorere dette fullstendig. Å høste erfaringer, og å lære av virkeligheten fungerer faktisk begge veier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker på meg som at MSI bare halvhjertet leverer Linux på Wind-maskinene og nå vil bruke statistikken med returer som et argument for å fjerne dette valget. Vi får se. Jeg er skeptisk til alle som skal hive seg på toget uten å ha tenkt gjennom hvor de vil. Ref. Walmart som "prøvde så godt de kunne, men få ville ha Linux".

 

Asus greier dette med Linux mye bedre. Men så var de også først ute med en bærbar i liten formfaktor og fikk laget sin egen Linux-distro fra begynnelsen av. Andre har fulgt etter når de så salgspotensialet, men gjennomføringen er ikke like bra. Det er synd for Linux, som får et ufortjent rykte som et dårlig operativsystem. "Hva var det vi sa? Linux er bare bæsj!" Slike historier som dette bekrefter folks fordommer mot noe de bare har hørt om og ikke brukt selv.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det aldri er noen som har lagerstatus "På lager" er at når de først får inn et parti med MSI Wind, så er allerede disse forhåndsbestilt grunnet dens popularitet :)

 

så er du fornøyd med din Wind?

 

Vi har prøvd Wind, Acer A100, EEE 900 og HP Mini-note på jobb. Av de er det helt klart Acer som er foretrukket. Wind'en virker rett og slett litt plastikk/shaky.

 

HP Mini-note er flott, men litt dyr og tung i forhold til de andre.

 

Om man diskuterer OS i samme slengen så er Vista'en på Mini-noten helt horribelt treg.....

Lenke til kommentar
At den ene modellen ikke har Windows burde kanskje bakes inn i produktnavnet. Holder ikke med "Linux" heller, folk som ikke vet hva det er kan kanskje tro at det er noe i tillegg. Dessverre kjøpes nok en del slike laptoper som en "æsj, er ikke så farlig, skal bare ha noe som ungene kan spille [sic] på"-maskin. Jeg hadde aldri kjøpt et slikt produkt med et operativsystem jeg ikke kjente, det praktiske er hele vitsen, og ute i felten er det best at redskapet er så forutsigbart som mulig. Nå er det kanskje sånn at mange til syvende og sist ikke har noe særlig mer peiling på Windows enn på Linux, men likevel.

 

tror det har kommet til det punktet at når det gjelder teknologi (pc, mobil) så er gjerne ungene mer kravstore den foreldra...

Lenke til kommentar
Men Linux-entusiaster bør ikke oppfatte mine kommentarer som et angrep, og som ofte komme i offensiven, igjen. Man bør høste erfaringer og lære av virkeligheten og prøve å rette feilene.

 

Jeg oppfatter ikke dine kommentarer som angrep, men helt ordinær (og barnslig) trolling.

 

Mange kommer med mye konstruktivt her, men du ser ut til å ignorere dette fullstendig. Å høste erfaringer, og å lære av virkeligheten fungerer faktisk begge veier.

Hvis du liker ikke, eller fatter ikke mine komettater, trenger ikke å angripe meg med "barnslig" stempel.

 

Kan du begripe hvorfor og hvordan du har kommet i offensiven?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Vell... har nå sett en del diskusjonstråder ang EEE pc'ene også der folk er misfornøyde.

 

Men anyway....

 

Poenget er jo at hvis linuxcampen hadde reklamert for linux som det det er ... godt til sitt bruk... eller "for viderekommende", hadde folk vurdert det deretter også. Men når propagandasangen lyder "BEDRE enn windows", setter det litt for høye forventinger hos folk. Og siden folk stort sett bare handler ut fra egne prereferanser, og kanskje ikke alltid er åpne for nye/starte fra scratch, så ender det som regel opp i catastrophic failure.

 

Når man da i tilleg unnskylder seg hele tiden med "ååå, du må ikke bruke DEN distroen", eller "DET pakkesystemet suger", og "likar du det ikkje? Ja då får du bera forandra kildekoda då?" så blir folk lei, og man mister annsikt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Linux-gjengen klarer å følge med og finne oppdateringer/ny distro osv ... , men folk flest hvrken klarer eller gidder å jakte på distro.

 

Halvferdig er stikkordet for Linux-kaoset!

 

Jeg er selv Linux bruker og må si meg enig med deg på mange måter.

 

Linux er ikke Linux. Det gjør det svært vanskelig for mange brukere å forholde seg til. De grafiske brukergrensesnittene er ikke like. Det er mange Linuk kjerne versjoner ute i bruk. De forskjellige distro versjonene har egne patcher og oppsett.

 

Så for desktop bruk er det ikke helt enkelt.

 

På bokser derimot er det å anse som fullt ferdig. Såkalte appliances. det er helt enormt mange Linux bokser der ute selv om de ikke synes på WEB statistikkene. Det er hundretusner av brukere i Norge som bruker linux bokser hver dag. Trådløse aksesspunkter, mediabokser, servere og mange rare applikasjoner. (Og da har vi ikke nevnt Google :-) )

 

Selv benytter jeg mes SLES og openSUSE og har stort sett ingen problemer med det. Jeg spiller mange artige spill. Noen gratis og noen kjøpespill. Er utvalget lite spiller jeg på en av ungenes konsoll bokser. Det er ingen problemer å skrive brever, regneark og presentasjoner eller å gjøre nesten hva som helst annet "fornuftig".

 

Om man først bytter (og ikke er helt hekta på PC spill) ser man seg sjelden tilbake.

 

cu

Lenke til kommentar
Jeg har også en mistanke om at folk kjøper linuxversjonen i god tro om at "DENNE gangen er det virkelig sant... linux som er så enkelt at selv mor kan klare det". Men blir NOK EN GANG skuffet over:

 

1: Det finnes fortsatt få programmer for linux som er en _god erstattning_ for programmene de brukte i windows (ALTERNATIVER blir noe annet....blir litt som med medisin alternativ medisin er bra bare du TROR NOK).

 

Dersom det er korrekt at MSI har gjort den "crappy" jobb er det nok en realitet at mange ble skuffet. Men mange viste nok ikke hva de kjøpte.

 

Når det gjelder programmer er jeg både enig og uenig. Avhenger helst av hva du har behov for. God erstatning er ellers for meg et program som gjør det jeg har behov for, og er mer eller mindre like enkelt å bruke. Om erstatningen da bare har 50 % av funksjonene spiller ikke så stor rolle.

 

2: Windows -og Linuxcampene snakker fortsatt ikke samme språk. Når en linuxforkjemper argumenterer for at det er "brukervennlig" menes som regel EGENTLIG "mindre vanskelig enn det var for 10 år siden, men har fortsatt en lang vei å gå", og at sannheten er at det ikke er så enkelt at selv mor kan klare det.

 

(for å ta linuxcampen i forsvar så betyr "windowsbrukervennlig" faktisk brukervennlig, MEN du er fastlåst innenfor en stor stygg copyright).

Nå er brukervennlig uansett en relativt oppfattelse preget av din tidligere erfaring. Derfor er det vanskelig å si hva som er mest brukervennlig uten å gjøre en test på en relativ stor gruppe som ikke har prøvd data i det hele tatt før. Det er forsøkt å gjøre slike tester, problemet er at de er kostnadskrevende.

 

Men erfaringer fra Skolelinux, Brasil etc indikerer ikke at lærekurven er høyere på Linux enn på Windows. Acer One og Asus EEE viser seg vel faktisk å være noe av det man kan gi til folk som knapt har tatt i data før, og de er relativt raskt i gang. Og da tenker jeg på Linuxversjonene.

 

Men jeg skal støtte deg til en viss grad, Linux har noen flere hindre i de fleste tilfeller. Men personlig og faglig synes jeg forskjellene er relativt små. Hverken XP, Vista eller Linuxdistoer er reelt sett brukervennlige, om man stiller med blanke ark.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Grunnen til at det aldri er noen som har lagerstatus "På lager" er at når de først får inn et parti med MSI Wind, så er allerede disse forhåndsbestilt grunnet dens popularitet :)

 

så er du fornøyd med din Wind?

 

Vi har prøvd Wind, Acer A100, EEE 900 og HP Mini-note på jobb. Av de er det helt klart Acer som er foretrukket. Wind'en virker rett og slett litt plastikk/shaky.

Denne er på ingen måte plastikk/shaky i forhold til EEE osv. :) Har selv hatt en EEE 901 her, og de er pene begge to. Plastikk brukes jo på alle bærbare maskiner.

Lenke til kommentar

Lenovo ThinkPads og Apple MacBook Pros er ialefall i metall. Vil tro andre lager bærbare med metallchassi også. For meg er en plastmaskin uaktuellt.

 

Tilbake til topic: Er jo uholdbart at de ikke greier å levere drivere til maskinene sine da. Skjønner godt at de får mange i retur.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Tilbake til topic: Er jo uholdbart at de ikke greier å levere drivere til maskinene sine da. Skjønner godt at de får mange i retur.

Ifølge wikipedia har de rota med windows-versjonene av Wind også: "The Synaptics Touchpad (TouchPad V6.5) was dropped after the first batch and replaced with a touchpad by Sentelic. To add to the confusion about the unusual decision, said batch was shipped with Synaptic drivers."

 

Det er tydeligvis ikke lett for MSI å installere riktige drivere før de pøser ut maskiner fra fabrikkene. Noen som nevnte kvalitetskontroll? :whistle:

Lenke til kommentar
Linux er ikke Linux. Det gjør det svært vanskelig for mange brukere å forholde seg til. De grafiske brukergrensesnittene er ikke like. Det er mange Linuk kjerne versjoner ute i bruk. De forskjellige distro versjonene har egne patcher og oppsett.

 

Så for desktop bruk er det ikke helt enkelt.

 

Forhåpentligvis slipper vi å bry oss om kjernen, men valgfriheten i Open Source/Fri Programvare-miljøet er jo enorm. Det blir fort forvirrende, selv om en bare regner de fire største distroene.

 

Det at valgfriheten er stor, ligger jo i bunn av ideologien, og blir nok umulig å komme vekk fra, hvilket er både synd og bra. Det er nok dette som er mest uvant - at alt skal velges. Når valget er gjort, må en bruke tid på å lære det - og det er heller ikke veldig populært. Forståelig, for de som ikke er interessert i datamaskiner foruten å få jobben gjort.

Lenke til kommentar
....

 

 

2: Windows -og Linuxcampene snakker fortsatt ikke samme språk. Når en linuxforkjemper argumenterer for at det er "brukervennlig" menes som regel EGENTLIG "mindre vanskelig enn det var for 10 år siden, men har fortsatt en lang vei å gå", og at sannheten er at det ikke er så enkelt at selv mor kan klare det

.....

Vel, alt er som sagt relativt. For meg er det enklere å skrive 'sudo pacman -Sy wireshark' for å laste ned og installere ett program, i forhold til i Windows, hvor jeg måtte ha gått til wiresharks nettside, lastet ned programmet, for deretter å klikke ti museklikk for å komme meg igjennom installasjons-wizarden.

Endret av wim
Lenke til kommentar
1: Det finnes fortsatt få programmer for linux som er en _god erstattning_ for programmene de brukte i windows (ALTERNATIVER blir noe annet....blir litt som med medisin alternativ medisin er bra bare du TROR NOK).

Mange av erstatningene er svært gode.

 

Mannen i gata trenger gjerne en browser, musikk/videoavspilling, nedlastingsprogram, epost, tekstbehandling osv.

 

Linux kommer faktisk svært godt ut av det på de aller fleste punkter. Men noen unntak fins også, bla. er det et sårt behov for bedre videoredigeringsprogram (selv om langt i fra alle trenger videoredigering da).

 

Out of the box kommer Windows med programmer som WordPad, Paint osv. Linux-distroer shipper med OpenOffice og GIMP. I rest my case :D

 

Men jeg mistenker at mange heller sammenlikner GIMP med en ulovlig warez-kopi av Photoshop. Isåfall bryter man loven for å benytte et dataprogram som ligger milevis over behovene til "mannen i gata". Kanskje man bare har skapt et slags imaginært behov?

Lenke til kommentar
1: Det finnes fortsatt få programmer for linux som er en _god erstattning_ for programmene de brukte i windows (ALTERNATIVER blir noe annet....blir litt som med medisin alternativ medisin er bra bare du TROR NOK).

Mange av erstatningene er svært gode.

 

[...]

 

Men jeg mistenker at mange heller sammenlikner GIMP med en ulovlig warez-kopi av Photoshop. Isåfall bryter man loven for å benytte et dataprogram som ligger milevis over behovene til "mannen i gata". Kanskje man bare har skapt et slags imaginært behov?

 

Et poeng er vel også at programmene vi bruker i Linux, eller i hvert fall de "største", gjerne finnes for flere plattformer. Inkscape, OpenOffice.org, Code::Blocks for å ta noen jeg bruker. Men om vi sammenlikner notepad++ e.l med f.eks gedit, vil jeg si at sistnevnte holder et høyere nivå. Noe så trivielt som kalkulatoren i Gnome er jo også overlegen, igjen etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg hadde også byttet den om designet er som på bildene som Del linket til. Altså 8,9" skjerm i ramme tilpasset 10". Det gir meg assosiasjoner tilbake til de første laptopene jeg var borti tidlig på 90-tallet eller noe slikt. Både stygt og dårlig utnyttelse av plassen.

Ja man ser kanskje hvor de hentet inspirasjonen fra når jeg drar frem min ultraportable Toshiba 486..?

 

266483.jpeg

 

En kraftig sak er det, 33Mhz cpu, og med 4MB minne er det bare fantasien som setter begrensninger for utfoldelsene i Win 3.1 :yes:

 

Men litt mer til saken så må jeg jo på et vis si meg ening med Sam-Oslo i den forstand at det var dårlig nytt for ryktet til Linux at MSI leverte noe så halvferdig.

Dette segmentet må jo sies å være en uvanlig god mulighet for å få vist seg frem litt, all den tid MS ikke har annet enn 7 år gamle OS å konkurrere med, og ingenting på de aller svakeste. Får håpe det går bedre med de andre maskinene.

 

Årsaksforklaringene startet jo i denne tråden allerede før Del postet sitt innlegg, og det er etter mitt syn ingen tvil om at Linux, generelt som Windows erstatter, starter med et handycap selv om det hadde virket 100% smertefritt. Dette da først og fremst i form av vane og erfaring med Windows hos folket. Disse små enkle maskinene med sitt litt begrensede bruksområde, burde være en unik god mulighet for å gjøre den overgangen smertefri, og skaffe et godt rykte.

 

wim Lagt til I dag, 20:30

Vel, alt er som sagt relativt. For meg er det enklere å skrive 'sudo pacman -Sy wireshark' for å laste ned og installere ett program, i forhold til i Windows, hvor jeg måtte ha gått til wiresharks nettside, lastet ned programmet, for deretter å klikke ti museklikk for å komme meg igjennom installasjons wizarden.

Problemet, tror jeg, er at dette kan fortone seg som genialt raskt og enkelt for deg og meg, men jeg tror aldri det kommer til å bli en slager blandt de som ikke er spesielt interessert i data. Det man kanskje glemmer når man har holdt på noen år er at det tar ufattelig mye tid å finne frem til disse enkle små kommando snuttene. Så jeg skjønner hvorfor du sier det er enkelt, men jeg vil påstå det er enkelt relativt til om man er en nerd eller ikke.

 

Men ok, det var bare en kommentar til din kommentar, jeg tror ikke dette egentlig er noe stort tema på disse mini-laptopene, det lille jeg har sett av dem, virker etter mitt sjønn enkelt uansett forkunnskap, altså for "normal" bruk that is. :)

Lenke til kommentar

Selv om Wind har dårlige drivere til et par viktige komponenter så tviler jeg ikke på at mange leverer den tilbake fordi de ikke helt skjønt hva Linux var. Tror det kan være en ide å 'brande' Linux-pc'er på en annen måte en Windows-pc'er. Mac er i bunn og grunn også en PC med et annet OS, men folk som leverer tilbake Mac'er fordi de ikke har Windows er vel svært få.

 

ePC kan jo være 'brand'et, => 'enhanced PC'. ;)

Endret av deeweef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...