Gå til innhold

Lenovo Thinkpad - Få liv i dødt batteri?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Har en Lenovo Thinkpad L450 som har vært i bruk i 1 år og 15 dager.

Står som regel i docking stasjonen sin, men brukte den på batteri forrige uke. Etter ca 30 min så døde den, og etter det så har batteriet ikke tatt lading.

 

Utrolig irriterende at det kun er 1 års garanti for bedrifter.

 

Noen som vet om det er en måte å få liv i slike batterier igjen?

 

Eventuelt om det kan være brannfare ved å la det døde batteriet stå i. Syntes nesten 1000,- blir for mye å betale for nytt som uansett ikke kommer til å bli benyttet noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det er en reklamasjonssak

 

Eventuelt finner du kanskje noen billigere batterier på ebay

Et kort søk på google fant jeg batteriet. Prisen var ikke så ille.

http://www.duracelldirect.no/laptop-baerbarpc/lenovo/thinkpad-l450-batteri--dk2a59.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=CBP3408A&adtype=pla&keyword=&target=101456944122&gclid=Cj0KEQiA-_HDBRD2lomhoufc1JkBEiQA0TVMmtXkTespUJkaqz7eqPIlP5qK1apCQqN3k3C98BoD_kUaAvHz8P8HAQ

Endret av Konquer
Lenke til kommentar

Ser faktisk ut som det hjalp noe jeg fant på en Youtube video.

 

Slettet ACPI driveren i enhetsbehandling når batteriet var tatt ut, og startet PCen igjen med batteriet i.

Nå lader den i hvertfall. Syntes det er rart at den viser 85% etter kun noen få minutter, men da har det kanskje vært noe tull med "kommunikasjonen" mellom PC og batteri.

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å la batteri stå ubrukt i maskinen mens den er på. Lad batteriet til 40% av full kapasitet der kjemien er mest i balanse og ta det ut for lagring. Kan være lurt å toppe opp igjen batteriet av og til. Dette er egentlig en funksjon som burde være i batterikontrolleren så man slipper å tenke på det. En slags non-portable battery mode.

Lenke til kommentar

De fleste leverandører av bærbare maskiner, også Lenovo, fikset drivere for batterikontrolleren for mer enn fem år siden, slik at batteriet ikke blir ødelagt når maskinen står tilkoblet strøm (kutter lading på 95% eller noe). Så dersom du har oppdaterte drivere så skal ikke dette være et problem.

Jeg ville forsøkt og tatt kontakt med Lenovo og sagt at slik skal det vel ikke være, at batteriet dør 15 dager etter at garantiperioden er utløpt?

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å la batteri stå ubrukt i maskinen mens den er på. Lad batteriet til 40% av full kapasitet der kjemien er mest i balanse og ta det ut for lagring. Kan være lurt å toppe opp igjen batteriet av og til. Dette er egentlig en funksjon som burde være i batterikontrolleren så man slipper å tenke på det. En slags non-portable battery mode.

 

Dumt å ha batteriet liggende med kun 40% på, når man aldri vet når man plutselig får bruk for det.

Lenke til kommentar

I alle mine år med bærbare har jeg faktisk aldri opplevd at et batteri blir ødelagt av å stå i en pc som stort sett alltid er tilkoblet strøm. Men har hatt noen kunder som har opplevd det, så det skjer.

Likevel, gjør jeg ikke noe ut av det på mine egne pcer. Før var det jo faktisk nokså lett å ta ut batteriet, men siden jeg har pcene på fanget, blir det jo et stygt hull av slikt, og pcen blir mindre behagelig å ha på fanget.

På de to nye bærbare jeg kjøpte rett før jul, må jeg jo ev demontere pcen for å fjerne batteriet, og det gidder jeg ikke, for som andre nevner, plutselig trenger man batteriet.

Lenke til kommentar

Dumt å ha batteriet liggende med kun 40% på, når man aldri vet når man plutselig får bruk for det.

Det blir jo en avveining alt etter bruksmønster. Poenget er at batteri blir raskere utslitt av å stå full-ladet i maskinen. Hvis dette er scenarioet, type desktoperstatter, er det best å bare lagre dem utenfor maskinen. Man kan jo koble ut AC-adapteret og bruke batteriet, men da bruker man av ladesyklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...