Gå til innhold

Oppsussing av bad - leveringstrøbbel fra VVS


Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt kinkig situasjon og spør derfor om noen har noen råd å bidra med. 

 

Vi pusser opp et bad. Håndverkere gjør naturligvis jobben.

Vi var innom en VVS-butikk og kjøpte dusj og kran til vask.

Dette tok vi med hjem. Vi pakket det ikke opp.

Vår rørlegger kom innom og installerte dusjen (ikke kranen da vi ikke har mottatt vasken ennå).

 

Når vi kom hjem fra jobb så merket vi at dusjen som var installert ikke var den vi hadde bestilt.

Min kone gikk tilbake til butikken og gjorde oppmerksom på dette. Butikken gjorde da oppmerksom på at den dusjen vi fikk kostet atskillig mer enn den vi hadde bestilt, så ifølge den ansatte hadde vi "flaks".

Hun tenkte at det var greit nok, denne dusjen var også fin, men hun måtte bytte kranen slik at den stod i stil til den nye dusjen. Hun kjøpte derfor en ny kran i samme stil som dusjen, som kostet kr. 2.000 mer enn den forrige. 

 

Nå en uke senere ringer eier av VVS-butikken og krever at vi skal betale full pris for dusjen. Altså ytterligere kr. 8.000. Det sa min kone blankt nei til da feilen slett ikke var vår og at vi allerede hadde fått beskjed av en av hans ansatte at det var greit (vi hadde "flaks" var hans ord).

Han tilbød heller ikke å møte oss på halvveien.

 

Nå ringte han igjen i dag og ønsket å sende en rørlegger for å ta ned den installerte dusjen og sette opp den vi hadde bestilt. 

 

Da må vi altså være hjemme fra jobb og vente på denne rørleggeren, kranen vi byttet må byttes på nytt og min kone må få overført ytterligere kr. 2.000 som hun da har til gode. 

 

Merk at vi også har bestilt toalett, baderomsinnredning m/vask, skittentøyskurv, knagger etc hos denne butikken.

 

Min kone er rasende og nekter å ha noe med butikken å gjøre, så hun ønsker at jeg skal ringe dem i morgen. 

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har mest lyst til å be ham dra til helvete, men det er lite konstruktivt og han sitter ennå på vår baderomsinnredning som ikke er levert. 

 

Hvordan ville du løst dette og vet noen hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bare avbestill alt, så blir det nok en annen tone på visa.

 

Merk at både dusjen og toalettet er montert. 

 

Kan jeg da avbestille (baderomsinnredning/vask) og kreve at de henter alt som allerede er montert (dusj/toalett/knotter til håndklær) og returnerer alle pengene til konto?

 

 

Jeg hadde absolutt krevd dette ja, de kan vell tvilsomt komme hjem til deg å starte å demontere ting uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Bare avbestill alt, så blir det nok en annen tone på visa.

 

Merk at både dusjen og toalettet er montert. 

 

Kan jeg da avbestille (baderomsinnredning/vask) og kreve at de henter alt som allerede er montert (dusj/toalett/knotter til håndklær) og returnerer alle pengene til konto?

 

 

Jeg hadde absolutt krevd dette ja, de kan vell tvilsomt komme hjem til deg å starte å demontere ting uansett.

 

 

 

Det er nok kanskje mulig, men hvis man forsøker å være litt løsningsorientert, så er spørsmålet mer hva som er mine rettigheter. 

 

Kan jeg kreve å beholde alt som det er fordi det er deres feil, eller har de krav på å få demontere og bytte dusjen, altså rette egen feil?

Lenke til kommentar

Kan jeg kreve å beholde alt som det er fordi det er deres feil, eller har de krav på å få demontere og bytte dusjen, altså rette egen feil?

I utgangspunktet kan du ikke kreve å få beholde det. Men når de har sagt at dere kan det, så tror jeg dere kan kreve at de står ved det.

 

Dere kan heller ikke kreve å avbestille noe dere har kjøpt (i en fysisk butikk).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Kan jeg kreve å beholde alt som det er fordi det er deres feil, eller har de krav på å få demontere og bytte dusjen, altså rette egen feil?

I utgangspunktet kan du ikke kreve å få beholde det. Men når de har sagt at dere kan det, så tror jeg dere kan kreve at de står ved det.

 

Dere kan heller ikke kreve å avbestille noe dere har kjøpt (i en fysisk butikk).

 

 

Men kan de kreve å få tatt ned noe som allerede er mottatt, installert osv hos kunde? Jeg tviler. 

Lenke til kommentar

Slik som eg forstår det så er butikken informert om feilen, og butikken vedgikk at det var levert feil produkt og gav kunden tilbud om å beholde produktet utan ekstra kostnad. Dette godtok kunden.

 

Dette er ein avtale som butikken må holde. Største utfordringa er nok bevissituasjon da denne avtalen heilt sikkert var muntlig.

 

Eg kan heller ikkje sjå at denne avtalen er så urimelig at kunden måtte ha forstått at butikken ville kome til å angre.

No veit eg ikkje kor mykje dyrare den aktuelle dusjen er, men eg hadde ikkje reageret på eit slikt tilbud.

Kostnaden for butikken med å demonstrere dusjen og å levere og montere rett dusj blir vell fort like mykje som tapet ved å la kunden behalde den dyrare dusjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg kreve å beholde alt som det er fordi det er deres feil, eller har de krav på å få demontere og bytte dusjen, altså rette egen feil?

I utgangspunktet kan du ikke kreve å få beholde det. Men når de har sagt at dere kan det, så tror jeg dere kan kreve at de står ved det.

 

Dere kan heller ikke kreve å avbestille noe dere har kjøpt (i en fysisk butikk).

 

 

Men kan de kreve å få tatt ned noe som allerede er mottatt, installert osv hos kunde? Jeg tviler. 

 

Mottatt, ja. Installert, tja, hvis de dekker kostnadene for å sette det opp det som skal tas ned. Men hvis det da blir hull på feil sted som synes, osv..., så har butikken et problem. Jeg regner med at kunden har handlet i god tro.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Eg kan heller ikkje sjå at denne avtalen er så urimelig at kunden måtte ha forstått at butikken ville kome til å angre.

 

Det har vel ingenting å si om man forstår at butikken kommer til å angre? Gir en fysisk butikk meg 99% avslag så skjønner jeg jo at de ikke tjener på det, men det betyr jo ikke at de ikke skal holde sin del av avtalen. Jeg hadde også tenkt at avslaget er en form for reklame, altså at jungeltelegrafen vil starte. Så har vi jo lokketilbud som de så fint heter, det skjer jo hele tiden at butikker selger med en enorm rabatt for å få kunder inn i butikken så de vil dekke opp "tapet" med andre salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel ingenting å si om man forstår at butikken kommer til å angre? Gir en fysisk butikk meg 99% avslag så skjønner jeg jo at de ikke tjener på det, men det betyr jo ikke at de ikke skal holde sin del av avtalen.

Det har med den ulovfesta lojalitetsplikta og avtalelovens § 36 å gjere.

Balansen er sjølvsagt vanskeligare når det gjeld butikkar som ofte selg med tap for å oppnå reklameverdi.

Det dette betyr er at sjølv om avtalar skal holdast, så er det eit unntak for urimelege avtalar.

For eksempel dersom det var åpenbart at den som gav tilbudet ikkje hadde nødvendig fullmakt til å inngå ei avtale.

 

I dette tilfellet kan eg ikkje sjå at det var grunn til å betvile at den ansatte hadde slik fullmakt, eller at avtalen var så einsidig at det var urimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si at det er greit at de kommer å tar ned dusjen, og den nye kranen og monterer det dere egentlig bestillte, men at dere da ønsker:

 

Kompensasjon for tapt arbeidsinntekt i tiden dere må være hjemme

Penger tilbake på konto for kranen dere betalte ekstra for, da dette var pga den nye dusjen

 

Blir det feil hull etc ville jeg selvfølgelig krevd at de fikset dette også. 

 

Jeg er dog usikker på jussen rundt dette, men ville startet her.

Lenke til kommentar

Det endte med at de kom og tok ned den monterte dusjen og monterte opp den vi egentlig hadde kjøpt. 

De tok med kranen vi opprinnelig bestilte og tok med den gamle tilbake. 

 

Penger vi hadde til gode er betalt tilbake. 

 

De kom i arbeidstiden, men jeg satte døren åpen så jeg var på jobb. 

 

Alt i alt i og for seg helt greit. Hele problemet startet vel i utgangspunktet med den ansatte som sa at vi kunne beholde dusjen. Det hadde han tydeligvis ikke dekning for å si. Selv om hele saken er svært irriterende så forstår jeg også butikkeier som ønsket å rette egen feil.

 

Det viser seg at prisforskjellen på de to dusjene var nærmere kr 7000.

 

Jeg tenker likevel at han ikke kunne fått mye ut av dette med tanke på kostnaden knyttet til rørleggeren. Men nå er det i hvert fall i orden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vil nok koste eier like mye og kanskje mer for dette arbeidet som om han hadde latt deg få det

Ser sikkert bedre ut i regnskapet at det er betalt for rørlegger, enn at de har måttet nedskrive verdier ;-)

 

 

Dårlig forretningsmoral hvertfall. Hadde muligheten til å få et ekstra salg på en vannkran og en superfornøyd kunde, men endte med det stikkmotsatte og samme kostnad :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig forretningsmoral hvertfall. Hadde muligheten til å få et ekstra salg på en vannkran og en superfornøyd kunde, men endte med det stikkmotsatte og samme kostnad :-)

Det har jeg ikke nektet for :-)

 

På lang sikt vil jeg tro kostnaden er større for firmaet, slik det er nå, ettersom denne kunden (og hans/hennes venner) mest sannsynlig ikke kommer til å handle der igjen.

Lenke til kommentar

Rørleggerfirma har kanskje følt seg litt for selvsikre på at selv de ikke kan oppleve nedgangstider. Da blir det konkurranse om kunden, og kanskje noen uvirksomme dager.

 

Denne kunden kommer garantert til å fortelle ihvertfall et knippe nære venner om hendelsen. "Ild i tørt gress"-effekt kan oppstå. Nå har vi også kun den ene parts dialog, og hvordan det framstilles. Men dersom det er 100 % riktig gjengitt, så er denne en tapsituasjon for rørlegger. Kunden vil selvsagt klare å leve med løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...