Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Takk for mange og gode innspel så langt, folkens!  :) Eg lyt nok tenkje litt meir i høve til fiber- kontra koparkabel, men eg trur kanskje at fiber vert litt i overkant for mitt bruk. Men, me får sjå kva eg landar på, eg er open for å vurdere det meste som gjev meining! Som sagt så er det om å gjere at det eg går for vert nokolunde framtidsretta - i alle fall i høve til overskodeleg framtid.

 

Viss det skulle verte til at eg går for god, gammaldags koparkabel: Har det då noko føre seg å gå for skjerma kabel? Eg skjønar at då må alt av utstyr (nettverkskontaktar, patchepanel og kablar) støtte denne skjerminga viss det skal fungere, og at det er litt meir kronglete å terminere skjerma kablar?

 

Er skjerma kabel i overkant for heimebruk, eller kan det ha noko føre seg når det går på kryss og tvers med 230 V straumleidningar og nettverkskablar rundt ikring i trekkrøyrar inni veggane i huset, og er fullt av WiFi- og Z-Wave-signal i lufta? Vil slik skjerming kunne gje meir stabil fart og ta bort nokon av dei problema i høve til 10GBase-T som siDDis nemner ovanfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at så sant uskjermet kabel ikke går i en "langs med retning" av en 230 Voltkabel, at den så ikke så enkelt kan plukke med seg strøm. Skjermet er selvsagt bedre enn uskjermet. Men det er mange som lykkes med uskjermede kabler vil jeg tippe. Og som du nevner så er skjermet noe verre å håndtere da skjermingen skal videreføres slik at den kan føre strøm i mange av nettverksenhetene (er ikke alle router'e som har skjerming i kontaktene en gang). Ihvertfall fram til der den finner et jordingspotensiale.

 

Det er mange flere faktorer enn skjermingen tror jeg, som har noe å si på kabelkvaliteten. Måten kablene ligger tvunnet på, renheten på metallet i leder. Til og med i forhold til brannsikkerhet, om isolasjonen utvikler halogene gasser under brann eller ikke.

 

Jeg har ikke så fryktelig mye greie på skjermede kabler.

 

Kabelvarianter mhp. skjerming / uskjermet:

https://www.belden.com/blog/digital-building/stp-utp-ftp-cable-more-7-types-when-to-use-them

 

 

Ellers fant jeg denne:

https://www.quora.com/Are-FTP-cables-always-better-than-UTP-cables

 

Are FTP cables always better than UTP cables?

 

No, it depends on the use. FTP are shielded cables used in areas where interference is likely, such as elevator shafts and factory floors. UTP cable is used in office areas and most homes. FTP is also finding its way into data centers supporting 10gbps Ethernet.

FTP cable has a slightly larger diameter than UTP cable, and you will need larger diameter conduit to run the same amount of FTP v.s. UTP.

FTP requires more grounding that UTP, and you have to match impedance when mixing UTP and FTP cables. You may run into issues mixing FTP and UDP.

FTP is more expensive to install and maintain.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for god info, G!

 

Ein ting eg har prøvd å finne fram til, og som det ser ut til å vere litt dela meiningar om, er kor langt skjerminga må vere intakt?

 

Er det nok at der er skjerming frå og med nettverkskontakten og til og med patchepanelet, som nokon meiner? Eller må skjerminga vere intakt heilt frå og med nettverksporten i PC-en eller fjernsynet, og til og med Altibox-sentralen?

 

I fyrstnemnde tilfelle så bør det ikkje vere så alt for gale å få til, men i sistnemnde tilfelle er det vel bortimot komplett umogeleg?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig bevandret med det. Men i mitt hode, så bør vel støyen ta den veien som har jording. Om du har en kabel, så bør det vel minimum være jording i ene enden for skjermingens del, eller tar jeg feil her folkens?

 

Det skader jo ikke å jorde skjermingen av et kabelstrekk i begge ender. Det kan hende tankespranget mitt ovenfor er feil. Fordi man ønsker kanskje ikke at deler av et system har jording en vei, mens andre deler av systemet har jording en annen vei, eller mangler jording totalt. Kan et par hundre meter kabel skape for mye motstand i metallfolieskjermingen, eller det flettede trådskjermingen, dersom kun jordet i ene enden, til at jording i ene enden blir for lite til jobben med å ta støyen bort til jord?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du summerer i grunnen opp dei problemstillingane eg har funne når eg har søkt på dette på nettet på ein veldig enkel og grei måte, G!  :)

 

Så langt eg klarar å finne ut så er det to ulike måtar å tenkje om dette her:

 

1) Nokon meiner ein berre skal jorde i eine enden av kabelen for å unngå ei såkalla jordsløyfe, og det verkar som dei fleste i denne grupperinga då meiner det beste er å jorde kabelskjerminga i patchepanelet, og så sørgje for å jorde patchepanelet.

 

2) Andre meiner derimot at skjerminga må jordast i båe endar, altså både i patchepanelet og i nettverkskontakten, for elles har ein laga seg ei stor antenne som kan plukke opp forstyrringar og gjere problema større enn dei ville ha vore med uskjerma kabel.

 

For meg verkar det kul umogeleg å finne ut kven av desse to grupperingane som har rett, og det kan eg ikkje fatte og begripe, for å vere heilt ærleg... Skjerma nettverkskabel har no vore i bruk i såpass mange år at ein skulle tru der fanst ein fasit på korleis skjerminga skal jordast...?  :hmm:

 

Uansett så synest det i alle fall å vere ein ting desse to grupperingane er einige om, og det er at ein uansett ikkje treng å vidareføre skjerminga lenger enn mellom patchepanel og nettverkskontakt. Dette vil då seie at ein kan bruke vanlege, uskjerma kablar mellom PC/fjernsyn/etc. og nettverkskontakten på veggen, samt mellom patchepanel og switch/ruter. Viss eg har oppfatta dette rett så vil det i alle fall gjere ting enklare, då ein elles måtte styre veldig for å finne nettverkskort, switchar og anna som støttar skjerma nettverkskabel - og i visse høve (slik som med til dømes eit fjernsynsapparat) så reknar eg med at dette ville vere umogeleg.

 

Eg minner om at dette her er godt utanfor mitt kompetanseområde, og at alt ovanfor er basert på det eg er i stand til å finne med meir eller mindre kreativ bruk av Google. Viss nokon kan kome fram med ein fasit her så hadde eg blitt veldig glad!  :w00t:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Til vanlig hjemmebruk holder det fint med uskjermede kabler. Jeg bikker fint 1GB/sec mellom hver ende av nettverket (tre switcher) på helt standard uskjermede, hjemmeterminerte cat6-kabler. Det tar lang tid før 10Gbit blir for tregt for vanlig / avansert hjemmebruk - du kan teoretisk flytte 4,5TB med data i timen på 10Gbit. Jeg har masse trådløst utstyr og det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

1) Nokon meiner ein berre skal jorde i eine enden av kabelen for å unngå ei såkalla jordsløyfe, og det verkar som dei fleste i denne grupperinga då meiner det beste er å jorde kabelskjerminga i patchepanelet, og så sørgje for å jorde patchepanelet.

 

 

Jeg vet ikke om det er riktig eller ikke å skille mellom selve egenskapene ved skjerming og strøm. Men jeg tror at den jordsløyfen forbedres ved at den jordes til samme jording som jordfeilbryter i sikringsskapet. Dersom det da går strøm til den, som "jordsløyfe-teorien" berører med forskjellige spenningspotensial, så vil vel jordfeilbryter slå ut dersom det går en sterk nok strøm via jordfeilbryter i sikringsskap.

 

Jeg kan ikke særlig om strøm, f.eks. altså når en jordfeilbryter trigger eller ikke. Men sånn ville jeg ha tenkt. At man skaper et likt jordingspotensiale i så stor grad som mulig, at det er gunstig. Men, jeg kan forstå at det kan gå en uønsket spenning, men vil den fortsette å gå dersom jordfeilbryter trigger? Og vil ikke alt det overflødige bare renne ned i jord, så lenge jordfeilbryter ikke har trigget, men også etterpå?

 

Spennende å høre om at det kan bli antenne av det, men burde ikke støyen gå til jord da? Håper noen kan besvare i tråden om disse ting snart  :)

 

Som Fleskefjeset hinter om, så vil det vel helst gå ut over hastighet, og ikke nødvendigvis en full nettverks-"blokade" av litt støy. Så det kan godt hende at man kan leve (gode nok hastigheter) med noe støy over uskjermede kabler også. Legg ihvertfall ikke metere med nettverkskabel langs med strømkabel. Induksjonen vil kunne da gi nettverkskabelen en høy spenning. Dersom spenningen vanligvis er 5 Volt eller liknende, og den plutselig blir 192 Volt eksempelvis, så behøver det ikke gå ut over noe der og da, men du har straks et uønsket spenningspotensiale. Har sett noe sånn selv. Men du har ikke mye strøm å hente i fra den induksjonen der vanligvis.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir feil å dra inn jordfeilbryter etc i denne problemstillingen. På strømnettet er det beskyttelsesjord, som skal gjøre det tryggere for oss å ha 230V i huset. Men skjerming av en signalkabel har ingenting med beskyttelsesjord å gjøre.

 

Skjerming er for å beskytte mot EMI, inn- og utstråling. Jeg var på kurs om dette for mange år siden, det er et meget komplisert felt. Det ble diskutert om skjermen skulle jordes i en eller begge ender, det var ingen enkel fasit på det.

Jordsløyfe er et velkjent problem f.eks fra stereoanlegg, da hører man 100 Hz brum som plukkes opp på signalkablene og forsterkes.

 

Skjerming må utføres forskjellig avhengig av hvilke frekvenser man skal håndtere. 100 Hz oppfører seg totalt forskjellig fra 100 MHz,

Vet ikke noe særlig om skjerming av nettverkskabler. Men de vil stråle ut i et bredt område rundt 1 - 100 MHz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Som Fleskefjeset hinter om, så vil det vel helst gå ut over hastighet, og ikke nødvendigvis en full nettverks-"blokade" av litt støy. Så det kan godt hende at man kan leve (gode nok hastigheter) med noe støy over uskjermede kabler også. 

 

Egentlig ikke - det jeg hinter om er at det bare er å overkomplisere ting når man begynner å dra inn støy og skjermede nettverkskabler til hjemmebruk, spesielt når man legger det frem på en måte som at skjerming er nødvendig. Du vil ikke merke noe som helst forskjell på en skjermet eller uskjermet cat6-kabel såfremt du har et helt vanlig hjem. Trådstarter vil klare seg fint i mange år fremover med uskjermet cat6, det duger helt fint til 10gbit som vil fortsatt være en kurant hastighet i mange år fremover. Prisen på 10gbit-utstyr begynner å bli mer forbrukervennlig nå, men det er nok fortsatt en god stund til 10gbit vil være normalen i de fleste hjem. Foreløpig er "hjemmevennlige" (les:stille og lite strømkrevende) 10gbit-switcher med mer enn to-tre 10gbit-porter nesten ikke-eksisterende.

 

Trådstarter har ikke gitt uttrykk for at det skal kjøres noe annet enn 1Gbit-utstyr i nettet foreløpig, og den dagen vedkommende begynner å ta i bruk 10gbit er uskjermet godt nok. Den dagen noen hjemme-PCer, en TV eller to og noen spillkonsoller pluss noe lagring fyller en 10gbit link konstant er fortsatt mange, mange år unna.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Jordsløyfe er et velkjent problem f.eks fra stereoanlegg, da hører man 100 Hz brum som plukkes opp på signalkablene og forsterkes.

 

Men stereoanlegg er en nyttig men litt søkt sammenlikning opp i mot nettverkstrafikk da vil jeg si. Der lytter du med ørene, mens i nettverkstrafikken, så resendes en tapt pakke og det går utover trafikkavviklingen kun. Kan hende at 100 Hz på nettverkskabelen er omtrent null påvirkning også for hva jeg/vi vet.

 

Øh, jeg vil bare redigere inn:

 

I 192 Volt induksjonen som jeg tippet på ovenfor, så ble en ikke klok på hvor kilden var. Det ble jordet, og problemet forsvant på nettverksutstyret. Det var en ujordet strømkurs som nettverksutstyret lå på. Så det kan like gjerne ha vært i fra en lekkasjestrøm i fra annet utstyr. Det var et gammelt bygg. Og når jording kom på plass på deler av bygget, så flyttet jordfeilen seg til vannledninger, uups..  :wee:

 

 

Trådstarter har ikke gitt uttrykk for at det skal kjøres noe annet enn 1Gbit-utstyr i nettet foreløpig, og den dagen vedkommende begynner å ta i bruk 10gbit er uskjermet godt nok. Den dagen noen hjemme-PCer, en TV eller to og noen spillkonsoller pluss noe lagring fyller en 10gbit link konstant er fortsatt mange, mange år unna.
 
Men vil ikke bruksbehovet styre det? Hva om han ønsker en PC på loftet / i kjeller / i et lydisolert kott? Da må han kanskje føre fram et eller flere skjermbilder alt etter bruksbehovet. Når disse allerede er oppe i 4K og også 5K på PC-skjermer i dag. Samt at 8K står for døren. Så kan det for en og annen type bruk være nødvendig med ganske heftig kabling. En annen ting kan jo være dersom han skal starte en nettbutikk, og ha server hjemme (ikke at det er helt ideellt - men et sted starter jo folk fra - gjerne hjemme da), også står plutselig ikke nettverkskortene i stil med leid bredbåndskapasitet, eller noe sånn.
 
Enkelte folk er ganske innovative av seg, og kan ha behovet også hjemme, selv om det ikke gjelder alle selvfølgelig.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men vil ikke bruksbehovet styre det? Hva om han ønsker en PC på loftet / i kjeller / i et lydisolert kott? Da må han kanskje føre fram et eller flere skjermbilder alt etter bruksbehovet. Når disse allerede er oppe i 4K og også 5K på PC-skjermer i dag. Samt at 8K står for døren. Så kan det for en og annen type bruk være nødvendig med ganske heftig kabling. En annen ting kan jo være dersom han skal starte en nettbutikk, og ha server hjemme (ikke at det er helt ideellt - men et sted starter jo folk fra - gjerne hjemme da), også står plutselig ikke nettverkskortene i stil med leid bredbåndskapasitet, eller noe sånn.

 
Enkelte folk er ganske innovative av seg, og kan ha behovet også hjemme, selv om det ikke gjelder alle selvfølgelig.

 

 

Hva mener du vedkommende vil oppnå med skjermede cat6-kabler som han ikke vil klare på uskjermet cat6? Du mener en server som kjører en nettbutikk ikke vil levere godt nok med uskjermet cat6....?

 

PS: Jeg kjører diverse servere og har ca 150TB med lagring hjemme, alt på 10Gbit-nett, i forskjellige rom og koblet til forskjellige switcher. Alle servere har SSD-cache, SSD-lagring (tiering) osv osv. slik at jeg får utnyttet nettverkshastigheten. Cat6 uskjermet holder fint for meg, hvorfor mener du at skjermet er veien å gå for en som kjører mindre utstyr enn meg?

 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det var skjermet vs. uskjermet dialogen ja. Glemte meg litt ut der. Er enig med deg på det, at det nok går fint med uskjermet.

 

Jeg tenkte mer på at du nevnte 1 Gbit-utstyr i posten (#29). Det var den jeg ga kommentar på. Kan hende det er veldig bra for mange, men ikke for alle.

 

Det gir allikevel ikke mening - du klarer fint å kjøre 10Gbit på cat6 uskjermet. Du er begrenset av utstyret du kobler på pr i dag uansett, såfremt du ikke skal blåse enorme penger på å flytte data litt fortere enn 10Gbit.

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis en praktisk sannhet, selv om teorien ikke støtter det før du er oppe på en høyere standard som kalles Cat.6a

 

Kilde:

 

different-cat-categories.png

 

https://planetechusa.com/blog/ethernet-different-ethernet-categories-cat3-vs-cat5e-vs-cat6-vs-cat6a-vs-cat7-vs-cat8/

 

Kanskje en spesiellt drar fordel av korte strekk som i en leilighet/hus, og likevel kan få 10 Gbps på Cat.6?

 

 

Merk også at kravet til skjerming øker. På Cat.6a så sier teoriet at det ønskes Shielded Twisted Pair (STP):

 

https://www.universalnetworks.co.uk/faq/copper/what-does-utp-ftp-stp-or-sftp-mean

 

Se bildene:

 

Da er vel UTP eller F/UTP noe av det vanligste en finner av kabler i bruk vel?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Mulig det er en praktisk sannhet om man skal følge den figuren du har lagt ut, men nå er det nå virkelig sånn at cat6 (ikke A) støtter 10gbit (55 meter om jeg husker riktig) og cat7 ikke er en offisiell godkjent betegnelse, så den stemmer nok ikke så godt. Synes uansett det er dumt å fortelle en person hva man bør / ikke bør legge av kabler om du ikke har noen erfaring med det utover en figur som ikke er riktig.

 

Jeg gjentar igjen: cat6 fungerer helt fint i trådstarters tilfelle, han trenger ikke bruke skjermede kabler om det ikke er noe helt ekstraordinært med miljøet han skal trekke kabler i. Det vil fungere helt fint på 1Gbit som trådstarter har i dag, og det vil også fungere helt fint om trådstarter velger å oppgradere til 10Gbit i fremtiden.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Vi bør vel anbefale han å legge trekkerør egentlig, så kan han trekke hva pokker han vil der nå ganske snart, og ha muligheten til å bytte dersom behovet melder seg. Litt ekstra kostnad nå i dag med utgift for trekkerør, men akk så behagelig måte å skifte kabler på senere  :)

 

Jo større diameter på trekkerøret, jo mindre "hodepine" under trekkejobben. Går selvsagt et grovt økonomisk skille her et sted, for de med større diameter blir fort veldig dyre. Sånn Ø20 eller Ø25 omtrentlig går vel det økonomiske skillet et sted.

 

Det er uansett ikke helt feil å velge minimum Cat.6 eller bedre nå, framfor å sponse ny-produksjon av Cat.5 og Cat.5e (alternativt lagertømming). Koster ikke mye i forskjell pr. meter uansett.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Vi bør vel anbefale han å legge trekkerør egentlig, så kan han trekke hva pokker han vil der nå ganske snart, og ha muligheten til å bytte dersom behovet melder seg. Litt ekstra kostnad nå i dag med utgift for trekkerør, men akk så behagelig måte å skifte kabler på senere  :)

 

Det er uansett ikke helt feil å velge minimum Cat.6 eller bedre nå, framfor å sponse ny-produksjon av Cat.5 og Cat.5e (alternativt lagertømming). Koster ikke mye i forskjell pr. meter uansett.

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hvis man er plaget med støy i cat kabler er jo dette løst veldig elegant med fiber, finnes vel neppe noen grunn til og plage seg selv med kobberkabler i mijøer hvor støy virkelig er til stede. Du får ganske mange fibre i diameteren til en cat6 kabel.

 

Nå var jo diskusjonen på kabling av nettverk i et hjem, ikke i et "miljø hvor støy virkelig er til stede". Helt unødvendig å styre med støyskjerming i et hjemmenettverk er min påstand (og erfaring). Det er heller ikke hensiktsmessig å styre med fiber i et hjemmenettverk som skal brukes til spillkonsoller, tv-er og lignende.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støy kan det bli litt trølbbel om man trekker en TP kabel i paralelle rør med eksempelvis strømledninger som kjører på full guffe med 16amper..

 

Dette kan jeg selv bekrefte da jeg har Cat5e uskjermet kabel som ligger strekt ett litt kortere stykke i samme retning som flere strømledninger til kjøkkenet..

 

Når vi bruker komfyren, og flere stekeplater er det bare glemme å bruke den tilkoblingen.. Just saying...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...