Gå til innhold

  

40 stemmer

  1. 1. Bør ekteskap med mer enn 2 personer tillates?

  2. 2. Bør ekteskapet fjernes som offentlig kontrakt?



Anbefalte innlegg

Det er ikke det samme med foreldre som med onkler! Onkel/tanter jo fars bror og søster. Har din far 100 forskjellige damer, hvordan søren skal du forholde deg til alle dem? Oppskrift på katastrofe!

Men det går heilt fint, også dersom du har hundre tanter og ingen av dei er i slekt med kvarandre.

Folk har da navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lurer på hva polygáme sier til barna sine ^^ "Er du pappaen min?" "Jada sønn, men jeg har 5 andre damer, som er dine fostermødre, i tillegg til din biologiske mor, samtidig har jeg 3 andre menn som jeg er sammen med på si" Sønn: "øøøhhh.., hvem går jeg til hvis jeg vil ha hjelp til skolearbeid?"

 

^^ Det virker fryktelig rotete.

Det er bare en vane sak. Du er uvant til det, ikke rart at det blir rotete for deg. XD

Jeg må selv innrømme at jeg ikke er i et sånt forhold selv da. Jeg aksepter dem i allfall.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Polyamori eksisterer uansett, uavhengig av lover, og er ikke ulovlig.

 

Men partnere får da ikke de samme rettighetene.

Det eneste poligami ville gjort i prinsipp ville være å gi de forskjellige partnerne likeverdige rettigheter.

 

Når det er sagt... så ville det utvilsomt også misbrukes av diverse religioner og brukes til ytterligere å forkue kvinner. Men jeg ser ikke potensielt misbruk som noen grunn god nok til å forby det. Det er misbrukerne som skal straffes, ikke alle andre.

På sikt, hvis det tok av, kunne man jo se et potensielt samfunnsmessig problem ved at mange kunne risikere å bli uten partnere, men slik er det jo også allerede.

Lenke til kommentar

Bør ekteskap mellom fler enn to personer tillates? Burde vi kanskje fjerne hele ekteskapet som offentlig institusjon, og la slikt gå på private kontrakter?

 

Ja og ja. Folk må få bo med hvem de vil og ha sex med hvem de vil, samt inngå de kontrakter de måtte ønske med hvem de vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Bør ekteskap mellom fler enn to personer tillates? Burde vi kanskje fjerne hele ekteskapet som offentlig institusjon, og la slikt gå på private kontrakter?

 

Ja og ja. Folk må få bo med hvem de vil og ha sex med hvem de vil, samt inngå de kontrakter de måtte ønske med hvem de vil. 

 

Så det er greit at voksne har sex med barn? Sex med dyr? Gifte seg med hva og hvem som helst? 

Endret av nahoj
Lenke til kommentar

 

 

Bør ekteskap mellom fler enn to personer tillates? Burde vi kanskje fjerne hele ekteskapet som offentlig institusjon, og la slikt gå på private kontrakter?

 

Ja og ja. Folk må få bo med hvem de vil og ha sex med hvem de vil, samt inngå de kontrakter de måtte ønske med hvem de vil. 

 

Så det er greit at voksne har sex med barn? Sex med dyr? Gifte seg med hva og hvem som helst? 

 

 

Så lenge det er samtykke fra en mydig person så burde det meste være greit.

Barn eller dyr er ikke myndige og kan ikke gi samtykke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bør ekteskap mellom fler enn to personer tillates? Burde vi kanskje fjerne hele ekteskapet som offentlig institusjon, og la slikt gå på private kontrakter?

 

Ja og ja. Folk må få bo med hvem de vil og ha sex med hvem de vil, samt inngå de kontrakter de måtte ønske med hvem de vil. 

 

Så det er greit at voksne har sex med barn? Sex med dyr? Gifte seg med hva og hvem som helst? 

 

 

Så lenge det er samtykke fra en mydig person så burde det meste være greit.

Barn eller dyr er ikke myndige og kan ikke gi samtykke...

 

Loven kan bare forandres for å gjøre dem myndig. Og hva med incest? 

 

Ekkelt.

Lenke til kommentar

Så det er greit at voksne har sex med barn? Sex med dyr? Gifte seg med hva og hvem som helst? 

 

Det er viktig at den andre parten både gir og kan gi samtykke.

Barn som er under den seksuelle lavalder kan ikkje gi samtykke.

Kva dyr angår så kan eg ikkje seie at eg bryr meg så mykje, og eg har heller ikkje reflektert så mykje over problemstillinga, men ser ingen stor prinsipiell forskjell på å utnytte dyr på den eine eller andre måten så lenge dyrevelferden er ivaretatt.

 

Eg har heller absolutt ingen betenkeligheiter med å la folk gifte seg med kva som helst. Eg ville synes at det er kun idiotar som sverger å leve i ekteskap med ei potteplante eller ein stein, men eg synes også det stort sett kun er idiotar som tatoverer seg i ansiktet og trur at jorda er flat. Så der blir det ingen stor forskjell, eg vil alltid synes at enkelte personar er veldig rare, men det skadar ikkje meg om folk har tatoveringar eller ein oppvaskkost som ektefelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På sikt, hvis det tok av, kunne man jo se et potensielt samfunnsmessig problem ved at mange kunne risikere å bli uten partnere, men slik er det jo også allerede.

 

Å få seg en partner er ikke noen rettighet man har, men noe man må jobbe med for å oppnå, om man vil ha det.

Lenke til kommentar

Loven kan bare forandres for å gjøre dem myndig. Og hva med incest? 

 

Ekkelt.

 

 

Loven kan forandres? Dårlig argument,da det ikke er det vi diskuterer her. Tråden handler om hvorvidt polygami bør bli lovlig, ikke senke myndighetsalderen. Det er en helt annen diskusjon.

 

Hva gjelder incest så er det en interessant sak. Ja, jeg er enig i at det er ekkelt, men dette er stort sett kulturelt betinget. For ikke lenge siden var det vanlig å gifte seg med søskenbarn. Dette er fullt lovlig, men de fleste synes i dag at dette er ekkelt. Jeg synes heller ikke at myndighetene skal forby alt som de synes er ekkelt. 

 

Så lenge det er frivillig, så ser jeg ikke noe moralsk problem i et forhold f.eks. mellom to jevngamle  og voksne søsken, da ingen tar skade av det. Men problemet kommer hvis de etterhvert venter barn. Da er det stor fare for at barnet får misdannelser, og deres incestforhold er på den måten skadelig for andre enn dem selv. Jeg har derfor full forståelse for forbudet mot incest mtp på evt. avkom.

Lenke til kommentar

Hørte om ett par søsken som ble forelsket, bodde i usa og løsningen deres var å flytte langt fra hvor de kom fra. De hadde to barn sammen, ett barn lagd med hans sperm og ett lagd av hennes egg, med andre donorer, så det KAN gå, men problemet er at mennesker er idioter og det er så lett å lage oops-barn at det ikke er forsvarlig ovenfor de potensielle barna å la folk gjøre som de vil. I teorien så er kardemommeloven flott, det er bare det at veldig få praktiserer det og mennesker er flinke til å finne unnskyldninger for seg selv så ingenting er deres egen feil.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

...angående trådens tema -- så har jeg enda ikke sett noe godt argument for å nekte flere personer å gifte seg med hverandre i grupper.

 

Hørte om ett par søsken som ble forelsket, bodde i usa og løsningen deres var å flytte langt fra hvor de kom fra. De hadde to barn sammen, ett barn lagd med hans sperm og ett lagd av hennes egg, med andre donorer, så det KAN gå, men problemet er at mennesker er idioter og det er så lett å lage oops-barn at det ikke er forsvarlig ovenfor de potensielle barna å la folk gjøre som de vil. I teorien så er kardemommeloven flott, det er bare det at veldig få praktiserer det og mennesker er flinke til å finne unnskyldninger for seg selv så ingenting er deres egen feil.

 

 

 

Loven kan bare forandres for å gjøre dem myndig. Og hva med incest? 

 

 

 

Ekkelt.

 

Loven kan forandres? Dårlig argument,da det ikke er det vi diskuterer her. Tråden handler om hvorvidt polygami bør bli lovlig, ikke senke myndighetsalderen. Det er en helt annen diskusjon.

 

Hva gjelder incest så er det en interessant sak. Ja, jeg er enig i at det er ekkelt, men dette er stort sett kulturelt betinget. For ikke lenge siden var det vanlig å gifte seg med søskenbarn. Dette er fullt lovlig, men de fleste synes i dag at dette er ekkelt. Jeg synes heller ikke at myndighetene skal forby alt som de synes er ekkelt. 

 

Så lenge det er frivillig, så ser jeg ikke noe moralsk problem i et forhold f.eks. mellom to jevngamle  og voksne søsken, da ingen tar skade av det. Men problemet kommer hvis de etterhvert venter barn. Da er det stor fare for at barnet får misdannelser, og deres incestforhold er på den måten skadelig for andre enn dem selv. Jeg har derfor full forståelse for forbudet mot incest mtp på evt. avkom.

 

 

Svarer til begge:

 

​Hva med mennesker med dokumenterte genetiske feil..?

 

​Faren for å få barn med misdannelser kan være 50% eller til og med 100% når mennesker har genetiske feil.

 

Spørsmålet om søsken skal få lov til å ha sex med hverandre, grunnet fare for misdannelser i eventuelle uønskede barn er ganske identisk med spørsmålet om mennesker som har genetiske feil skal få lov til å ha sex.

 

...og spørsmålet om de skal få lov til å få barn er også det samme.

​Skal mennesker som har 50-100% sjanse for å få barn med genetiske skavanker få lov til å få barn..?

 

​I alle tilfeller så finnes det null fornuftige argumenter, ut fra rettferdighet, for at steriliserte søsken ikke skal kunne ha sex sammen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Nei det er det ikke. Du sammenligner epler og appelsiner. En person som lider av noe som kan kanskje gå i arv kan med vitenskapelige fremskritt prøve å forhindre det og sørge for at fosteret de bærer på er friskt før det får komme til verden og selv da er det deres valg, staten og resten av samfunnet har nada å si på hva en kvinne velger å gjøre med sin egen kropp.

Det å lage barn med søsken garanterer omtrent uheldige genetiske sammensetninger som vi helst ikke vil se. Dette er IKKE bare en sosial greie som vi har bestemt skal finnes, det finnes også ville dyr som ikke har sex med sin egen familie av samme grunn, så det at det er en menneskeskapt greie er ren bullshit. Det er evolusjon. 

Hvis vi skal dra den så langt hvorfor ikke dra den enda lengre? Alle burde få embryoene sine sjekket før de settes inn, hvis de settes inn uten statens godkjennelse så burde de få komme å dra deg ut av huset ditt til sykehuset og skrape ut babyen deres mot deres vilje. Det er det du ønsker ikke sant? For det høres veldig sånn ut.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...