Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å bevise i retten?


nacario

Anbefalte innlegg

Bestemmelsen etablerer:

 

 

Med andre ord må ytringen enten være fremsatt offentlig (første punktum) eller i andres nærvær (tredje punktum).

 

Offentlig er definert i straffeloven § 10:

 

 

Er ytringen fremsatt i nærvær av et større antall personer?

Er ytringen fremsatt slik at den er observert fra et offentlig sted, og at det var lett å observere den?

Er ytringen fremsatt på en måte som gjør den egnet til å nå et større antall personer?

Er ytringen fremsatt overfor minst én annen person enn fornærmede?

 

For at handlingen skal rammes av § 185 må du kunne svare "ja" på minst ett av de fire nevnte spørsmålene.

«Er ytringen fremsatt slik at den er observert fra et offentlig sted, og at det var lett å observere den?»

 

Ja - ytringen er fremsatt ved inngangen til en dagligvarebutikk, som er en offentlig plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Er ytringen fremsatt slik at den er observert fra et offentlig sted, og at det var lett å observere den?»

 

Ja - ytringen er fremsatt ved inngangen til en dagligvarebutikk, som er en offentlig plass.

Satt på spissen..

 

Dersom man sier nigger til en asiat, så er vel ikke det å treffe spikeren på hode når det kommer til "Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse".

 

Nigger er jo historisk brukt mot afrikanere, og derfor ikke et hån mot en asiats hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.

Lenke til kommentar

Nå har jo utallige rappere sagt nigga i hver eneste setning i "sangene" sine i årtier, så nå etterhvert burde vel rasister ha mistet interessen for det ordet...

Apropos: en rapper uttalte en gang:

 

"It's a good thing Nigga rhymes with Nigga, otherwise this rap-shit would be really hard"....  :grin2:

 

La oss håpe han var ironisk  ;)

Lenke til kommentar

«Er ytringen fremsatt slik at den er observert fra et offentlig sted, og at det var lett å observere den?»

 

Ja - ytringen er fremsatt ved inngangen til en dagligvarebutikk, som er en offentlig plass.

Nå regner jeg med at tolkningen av observert må være ordet og ikke personen.

 

Man kan jo ha private samtaler på offentlige steder også. Bare fordi X antall personer kan se at person A og person B sitter sammen når de snakker betyr ikke at samtalen deres er "offentlig".

 

Jeg forventer iallefall at det må være tolkningen.

 

Når det gjelder å angripe slike folk tilbake så skader det nok mer enn det gagner. En straffereaksjon mot noe så tåpelig som et ord vil bare forsterke hatet hos den aktuelle ettersom det for ham antagelig vil tjene som en bekreftelse for sin holdning og dermed intensiveres for fremtiden.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke det blir en sak av det så blir det som 1J7HHBGW sier loggført og de kan føre statistikk som viser hvor utbredt problemet er.

 

Jeg kan love deg at det er et større problem med slike fordommer enn det man tror. Hverdagsrasisme er dessverre en større ting en vi ønsker å innrømme.

Ja. Etter rådgivning fra en politiet dro jeg for å anmelde min sak (ikke rasismesak, var en sak jeg hadde beviser i, samt vitne, og en politimann som kjenner saken min), men kjente på selv at jeg ikke helt orket å anmelde allikevel da det hele var så belastende. Uansett så sa politiet at det bra jeg kom ned, fordi det ble loggført og hvis det skulle skje meg noe så vet de om han, litt for min egen sikkerhet.

 

Uansett kjipt at mennesker kan oppføre seg så rævva mot andre mennesker. Og det er viktig å få mest statistikk på omfanget uansett om det ikke blir noen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...