Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

fant en WD 80 gb til htpc'n min ;D  ikke bråker den noe mer enn "vanlig" eller ;P

 

Den satt i en gammel PIII som var herpa, tok ikke med den engang.. Bare IDE kontroller og HD, kontrollern funka ikke forresten :(

5348478[/snapback]

En 80GB harddisk slår min rekord kraftig, største jeg har funnet var en 60GB fra hitatchi(IBM).

 

Det største mengden RAM jeg noen gang har opplevd å finne var i en server, 2 x 512MB CAS2 SD-ram brikker.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glad jeg ikke er alene i den store verden. :) Må innrømme at jeg finner stadig vekk noe. Men den største ulempen, er at det må transporteres i avisveska på sykkelen. Ikke alt som passer nedi, så da må man være litt kreativ. Hender jeg bruker bilen, men liker å være i alle fall litt diskre. Kanskje noen av dere har sett meg? Hvem vet.

Lenke til kommentar
Glad jeg ikke er alene i den store verden.  :)  Må innrømme at jeg finner stadig vekk noe. Men den største ulempen, er at det må transporteres i avisveska på sykkelen. Ikke alt som passer nedi, så da må man være litt kreativ. Hender jeg bruker bilen, men liker å være i alle fall litt diskre. Kanskje noen av dere har sett meg? Hvem vet.

5348585[/snapback]

Det er flere av oss enn du aner ;)

 

Et eksempel på utstyr som er produsert av "søppel", kjøleribba stammer fra EL-retur og profilene til RAM-kjøleren stammer fra skrapjern hos et lokalt verksted

post-15715-1135787312_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg fant en Hyundai 230 crt 21" skjerm. Husker ikke nøyaktig hva den hette, men det er den samme som de selger på PS Data til ca 4k. Altså ikke gammel. Det har to feil:

 

1. Den har forvrengt bilde i 60hz noe som går utover oppstart og Bios only. 2. Den må slås på etter jeg har slått på pc'en ellers reagerer den ikke når pc'en blir slått på.

 

Ellers fant jeg en UPS som jeg ikke har fått testet annet enn å sette den i stikkkontakten. Dette siden jeg ikke har giddet å kjøpe skjøtekabler til pcen og skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å slå dere på CPU, ram og harddisk, men kanskje på skjerm? Jeg fant en svært bra 19" CRT med flat front, 1600x1200 i 80Hz, innebygget USB-hub ++. Ellers har jeg plukket med meg et utall 17" CRT av god kvalitet og en 15" LCD (for snart 2 år siden.. Jeg fikk 1000 kr for den)

 

Ups... slått for ett minutt siden :(

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg når jeg er å plukker deler. Det er flere aspekter som spiller inn for at jeg gjør det.

 

Det er spennende og det kan også være nyttig. En ekte dataentusiast får tilbake mange gode minner når han åpner en gammel PC, hvilken type RAM, hva slags CPU og hvilket hovedkort som sitter inni. Hvis jeg åpner en PC og finner en gammel celeron 300A blir jeg bestandig glad, ikke for at jeg gidder å ta den med meg, men husker når jeg selv hadde en og hvor godt den klokket. Nostalig på samme plan som at bilentusiaster digger bilopphuggeri :love:

 

Hvor de av oss som samler på prosessorer blir man glad om man f.eks finner en sjelden utgave av en IDT x86 eller gammel Cyrix. Har du ikke frimerkesamling kan du jo heller invitere damer hjem til deg for å se på CPU-samlinga di ;)

Lenke til kommentar

Hehe.. Jeg har faktisk CPU-samling jeg også. Jeg har minst en fra hver generasjon fra 8088 frem til det som sitter i PCen min i dag. Da har jeg også skjeldenheter som AMD 386, 486, K5, K6-2, Intel Pentium Pro, Pentium (Den orginale P5-kjernen med 50-60MHz og den berømte FDIV-bug'en, en av intels største flauser gjennom tidene), NexGen Nx686 og en tidlig Alpha-prosessor. Litt av en "frimerkesamling" :)

 

Her er forresten litt info om EE-retur og miljø:

Oversikt over emner om EE-avfall fra SFT (Statens ForurensingsTilsyn)

Hele avfallsforskriften

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fair enough.  :)  Blir bare litt småirritert  på folk som synes det er en selvfølge at de skal få lov til å drive med dette, og rettferdiggjør grådighet med  "hensyn til miljøet" og annet tøv. Bare ikke dere løfter den moralske pekefingeren mot folka som jager dere vekk, er det helt greit, det er de som har retten på sin side  ;)

 

PS: Vanlige folk vet nødvendigvis ikke at det lar seg gjøre å trekke data fra en ødelagt disk...

5348346[/snapback]

 

Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt. Når det gjelder mitt beste funn, vil jeg si at det er en compaq p900 19" trinitron proffskjerm, det eneste som feiler den er at den er litt lys så jeg må stille den så mørkt som det er mulig ( Det kan repareres ved å bytte en motstand, men jeg har ikke giddet ennå).

Endret av Campus
Lenke til kommentar

Er jo bedre at utstyr blir brukt på nytt i stedet for å kjøpe nytt. Ang det med data på disker så bruker nå jeg formatere disker som jeg får uansett hvem som har hatt de. Kan jo være personlige ting der, jeg kan jo tenke selv hvordan det har vært å få vite at en annen har dataene som lå på min disk :realmad:

 

Men så igjen alle er ikke som meg :blush:

Men det er mye nyttig som folk kaster, elsker å finne ting som jeg kan bruke.

Min rekord er vel en liten fake en men en kompis av meg krasja disken sin, så spurte jeg om jeg kunne få den, ja sa han. Men hvis jeg fikk den opp så ville han ha et par filer. Greit sa jeg. Tok meg 20 min så hadde jeg en 250 GB disk :D

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar
Jobber av og til på et mottak og der må vi låse inn alt om natta pga "tyverier".

Skal ikke mottakene i følge EE-avtalen være tilgjengelige 24 timer i døgnet? Altså at man slipper å f.eks dra med seg ting inn i butikken, få tak i en ansatt og få henvist hvor i lokalet man kan legge fra seg ting. F.eks på en palle eller noe på lagret.

 

Må si meg enig med resten her: Det er bedre å bruke noen minutter ekstra på å rydde etter seg når man roter enn at hele ordningen skal bli stengt for offentligheten.

 

Det pleier riktignok ikke å være noe problem dersom du spør fint og forklarer hva du skal ha delen til men jeg er så utroooolig lei av alle tullingene som kommer med bilen og tilfeldigvis tømmer halve kassa inn i bilen (og resten på bakken) før de plutselig får dårlig tid og kjører vekk.

Er det mange som ringer på forhånd og spør om de kan få plukke litt deler? Jeg har aldri gjort det, men det kan kanskje lønne seg om man spør og lover å ikke rote?

5347832[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er krav om at plassen skal være åpen. Siden vi iløpet av en "normal" lørdag fint kan få inn 6-7 paller med dritt, ville det bety at vi måtte sende folk opp der om natta for å kjøre inn tingene for å unngå hærværk.

 

Det er skjeldent at folk ringer og spør etter deler, men jeg har flere ganger opplevd at folk kommer og spør om de kan få lov til å lete etter en bestemt del som de trenger. Dette pleier å gå greit så lenge det ikke er et komplett produkt de trenger eller det er deler som kan inneholde personlige opplysninger (primært harddisker). Det er jo selvfølgelig slik at vi ser personen ann, så det hjelper å være høflig og å spørre fint, samt at du ikke er en av "gjenngangerene"

 

Arctic: Da må jo avisen gidde å skrive om det

 

Avisene skriver om mye, men folk kommer stort sett ingen vei med det. Her er en av gjengangerene våre (Klikk). Hun var der ute minimum en gang i uka, men klarte å lage en sak av det. Avisene gikk riktignokk veldig fort lei, og reaksjonene vi fikk fra kundene våre var at vi burde bli enda strengere og passe enda bedre på søppla slik at ikke de kunne risikere å finne søppla de kvitta seg med i butikkene nede i byen.

 

oppsummering: Spør fint og si hvilken del du trenger (og helst hvorfor. En historie som går ut på at ikke butikken har flere deler av den typen er alltid verdt å prøve), så går det som regel bra. Men dersom de som jobber der husker at du har vært deg før, så er sansynligheten for at du får ja mindre enn dersom det er første gang du er der.

 

Lykke til med jakten, men husk å rydde etter dere.

Lenke til kommentar
oppsummering: Spør fint og si hvilken del du trenger (og helst hvorfor. En historie som går ut på at ikke butikken har flere deler av den typen er alltid verdt å prøve), så går det som regel bra. Men dersom de som jobber der husker at du har vært deg før, så er sansynligheten for at du får ja mindre enn dersom det er første gang du er der.

 

Lykke til med jakten, men husk å rydde etter dere.

5349545[/snapback]

Jeg får prøve å spørre neste gang da. Det kan jo hende det går greit om jeg poengterer at jeg ikke skal rote. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere ser negativt på "gjengangere" så lenge de oppfører seg fint og ikke roter. Det bør jo være bra å oppfordre til gjenbruk så lenge butikken ikke taper noe på det (gjennom salg eller økt arbeidsmengde).

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt. Når det gjelder mitt beste funn, vil jeg si at det er en compaq p900 19" trinitron proffskjerm, det eneste som feiler den er at den er litt lys så jeg må stille den så mørkt som det er mulig ( Det kan repareres ved å bytte en motstand, men jeg har ikke giddet ennå).

5348934[/snapback]

 

Siden dette skulle være en hyggelig tøysetråd, holder jeg meg for god til å svare på den der. Men du tar feil. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt.

5348934[/snapback]

Siden dette skulle være en hyggelig tøysetråd, holder jeg meg for god til å svare på den der. Men du tar feil. :tease:

5349674[/snapback]

Si gjerne hva du mener. Jeg er nyskjerrig på hva du har å si. :)

Lenke til kommentar
Fair enough.  :)  Blir bare litt småirritert  på folk som synes det er en selvfølge at de skal få lov til å drive med dette, og rettferdiggjør grådighet med  "hensyn til miljøet" og annet tøv. Bare ikke dere løfter den moralske pekefingeren mot folka som jager dere vekk, er det helt greit, det er de som har retten på sin side  ;)

 

PS: Vanlige folk vet nødvendigvis ikke at det lar seg gjøre å trekke data fra en ødelagt disk...

5348346[/snapback]

 

Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt. Når det gjelder mitt beste funn, vil jeg si at det er en compaq p900 19" trinitron proffskjerm, det eneste som feiler den er at den er litt lys så jeg må stille den så mørkt som det er mulig ( Det kan repareres ved å bytte en motstand, men jeg har ikke giddet ennå).

5348934[/snapback]

 

Vet ikke om han mente at hensyn til miljøet var tøv egentlig. leste det som at å bruke det som unskyldning var tøvete. og det må jeg nesten si jeg er enig i. Tror ikke mange av dere som plyndrer dynga egentlig har miljøet som den primære motivasjonen ;)

 

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke ser noe galt med det, bortsett fra det med harddisker som kan (og vil) inneholde personlig informasjon og diverse. Hvis dere finner disker og snoker på de så er det ikke annet å si om dere enn at dere er komplette rasshøl. Det at folk som kaster de nærmest fortjener det om de ikke sletter først og den slags er ganske tåpelig unnskyldning. De fleste som kaster ting ser ikke engang for seg at noen vil snoke rundt i "søpla" og ta det med seg hjem. De fleste tenker at søppel er søppel, og det blir knust i fillebiter og forsvinner for alltid.

 

Etter jeg har lest det her så vet jeg hvertfall at harddiskene mine skal knuses med hammer før jeg kasserer de, og da går de rett i matavfallsdunken.

Lenke til kommentar
Si gjerne hva du mener. Jeg er nyskjerrig på hva du har å si. :)

5349700[/snapback]

 

Nå har jo cassus på en måte sagt det viktigste, at jeg ikke mener at det er tøv å ta hensyn til miljøet, men å bruke det som unnskyldning er latterlig. Og å kalle seg robin hood pga disse aktivitetene henger ikke helt på greip det heller. Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam, men tror nok at hovedmotivasjonen til de fleste som driver med dette er moro for egen del.

 

Det dere også overser er at det ligger en aldri så liten mangel på respekt i dette. Når jeg har kasta datamaskinen min i søpla, er det fordi jeg vil at den skal skrotes, og frem til destrueringen er gjennomført og materialene er resirkulert er det fortsatt min ting. Å trekke frem sosialistiske argumenter som at det er bedre at det kommer andre til gode er tull, fordi det for det første ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig, og at det for det andre er ingen som virkelig trenger disse maskinene (som fortsatt må betraktes som en luksusvare som ingen har krav på). Som det sto i artikkelen som det ble linket til; mange folk synes det er kjipt å se søpla si tilbake i byen dagen etter.

 

For å trekke en analogi (som i dette tilfellet er ganske nøyaktig synes nå jeg):

Det blir ikke ansett som greit at folk som ikke har råd til bil går på knoksen og bare tar en.

 

Når det er sagt: Snok i vei, men for guds skyld ikke kom med noe høytsvevende pjatt om hvorfor dere driver med det. Dere gjør det for moro skyld. Basta.

 

EDIT: la til et manglende mellomrom

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Var det ikke NRK brennpunkt som avdekte medlemsjuks i AUF via data de hadde funnet på en PC som var kassert? Ikke at jeg forsvarer metoden for all del, men noe godt har det jo kommet ut av det. Medlems-korrupsjonen i AUF ble det i hvertfall has på. Jeg tror det var i 2002 eller deromkring det ble avdekket.

 

Hvis dere finner disker og snoker på de så er det ikke annet å si om dere enn at dere er komplette rasshøl. Det at folk som kaster de nærmest fortjener det om de ikke sletter først og den slags er ganske tåpelig unnskyldning.

Jeg er enig i at det er ufint å snoke på andres harddisker, men jeg synes du kan roe ned ordlagene litt. Den unnskyldningen du prater om har ikke jeg lest tidligere her i tråden i hvertfall.

 

De fleste tenker at søppel er søppel, og det blir knust i fillebiter og forsvinner for alltid.

 

Etter jeg har lest det her så vet jeg hvertfall at harddiskene mine skal knuses med hammer før jeg kasserer de, og da går de rett i matavfallsdunken.

Miljø er kanskje ikke din sterke side, heller ikke sletteprogramvare, for det enkelste er faktisk det beste: Å bruke sikkerhetsgodkjent overskrivingsprogramvare f.eks den fra IBAS er en god metode. Da slipper du å forurense tonnevis med matavfall som ellers kunne egnet seg til kompostering med kobber, bly og flemmehemmere. I tillegg kan kanskje en heldig og trengende få en liten harddisk til ett eller annet prosjekt. Helt risikofritt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har faktisk programmet fra IBAS, men det bruker innmari lang tid. Derfor herper jeg i stedet IDE- kontakten og en brikke på printbrettet på harddisken, og klipper over ledningene fra printbrettet til selve disken. Hvis noen gidder å jobbe med den da, så gjerne for meg. Det skulle vært påbudt å gi bort deler fra gamle maskiner, rent bortsett fra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...