Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Takker.

 

Ifølge info på drop skal det normalt trenge ca 400mA ved spilling av musikk.

Jeg hadde ett håp om at det da ikke var nødvendig med mer enn 500mA da jeg dermed kunne testet med ett power-supply jeg allerede har til overs fra ett annet prosjekt. Det er shunt basert så det vil da måtte shunte (brenne opp) ett sted mellom 100 - 600mA noe som er altfor mye desverre :hm:

 

Må nok rote videre i skuffen med deler til overs fra tideligere prosjekter for å se om jeg har noe som er basert på en normal regulatorløsning (317 ell).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker bare det er en enkel mulig oppgradering iom at det er en ekstern AC-DC. Orginalt kom vel settet med en batteriløsning, men slikt koster penger så det er nok ett område drop har spart på.

 

Om det har noe å si er en annen ting. Det er også grunnen til at jeg håpte det var mulig å teste med noe jeg allerede har ;)

Lenke til kommentar

Amiron Wireless.

 

Så langt er jeg fornøyd med lyden. De kan enkelt forsvare prisen (jeg betalte 4895,-). Men dette er ikke en hodetelefon for støyende omgivelser. Der knuser xm3 de da AW slipper inn mye lyd (selv om de er lukket).

Det er dog lite lyd som kommer ut ved moderat til høyt lyttevolum. Men du kan ikke skylde på disse om du ikke får med deg at noen snakker til deg (med mindre du kjører på ekstremt høyt volum).

XM3 virker generelt sett bedre rett ut av boksen uten noe styr. Det var endel styr å få oppdatert firmware på AW for å bruke MIY appen (10minutter med knoting med tilkobling som ble brutt - klassisk "liten produsent + windows 10 = usb driverproblemer").

I standard windows 10 blir aptx aktivert og det er kun 16/44.1 som er tilgjengelig i windows innstillingene. Jeg regner med at om en installerer en eller annen app så kan en åpne opp for flere innstillinger.

Sitter jeg ved den stasjonære maskinen bruker jeg heller kablet tilkobling (til ekstern DAC).

I motsetning til XM3 opplever jeg dette som ett godt kablet headset. Kablet rett i min TPA DAC er det mye godlyd i disse. Har ikke testet de opp mot DT1770Pro eller T5 men gleder meg til å ta de med på en AB test mot de når jeg får tid. For mine ørekanaler er disse ganske optimale.

Så litt blandet.... At BD har valgt enda en trang 3,5 jack tilkobling som tom er forskjellig fra andre modeller i egen produktlinje virker lite brukervennlig. Det er såvidt jeg kan se ingen ekstra tilkoblinger på kabelen i den enden som går inn i HP så de kunne godt ha valgt en større åpning for kappe på kabelen. Med en større kappe på den medfølgende kabelen ville de fremdeles forhindre at kabelen knekker, men sluttbrukeren ville stått fritt til å benytte andre kabler uten å måtte ha custom til dette headsettet også (det begynner å bli endel kabler etterhvert). At kabelen som følger med også er for kort til å nå fra mitt hode og ned til fronten av min stasjonære maskin på gulvet er jo også noe jeg vil tro endel vil returnere de for mtp at kabelen er "proprietær".

Videre er jeg også litt oppgitt over at det ikke følger med to kabelholdere. Kabelholderen som er i bærevesken er ikke  stor nok for begge kablene.

Det kunne vært festet en i lokket med ladekabel og en i bunn med lydkabel.

Løs ladekabel eller løs lydkabel i væsken vil ripe opp HP over tid (hodebåndet og toppen av innsiden av klokkene).

 

Det er dog bra at det er ment å ha kablene på innsiden av bærevesken i motsetning til lommen på utsiden av XM3 (hekter seg lett opp i ting). Vesken ellers er også greit utformet. Den er ikke kompakt siden klokkene ikke kan foldes, men helt ok til å putte i bagasjen. Uten NC vil de ikke ligge i håndbagasjen uansett, der ligger fremdeles XM3.

Putene og hodeputen er en slags blanding av vatt og velour. Jeg for min del har mer sans for velour putene ala de som er på dt770. Men putene er heldighvis ikke så tette at det blir ubehagelig slik som det var med c1pro (skinn-imitasjon). Jeg regner med at dette er mulig å bytte med erstatninger fra BD når de blir slitt.

 

Jeg merker meg at bøyle-konstruksjonen kan bli dyr over tid. På DT770 var det billige deler, på T1 var det dyrt. Disse har lignende konstruksjon som T1 (og jeg regner med at det er tilsvarende priset...).

 

En stor fordel på AW kontra T1 og endel andre headset jeg har er at når headsettet er av ligger klokkene flatt mot hverandre. Dermed blir ikke nedre del av putene unødvendig slitt.

Så.... på tross av ting og tang er jeg fornøyd. Selv om jeg enda ikke har hørt settet med AptX HD (Jeg har ikke fått mobilen min til å sende AptX HD (S8)). Som standard ut av esken er ikke AptX HD aktivert. Det virker på med som en må velge manuelt mellom AptX HD og AptX LL (og rett ut av esken er LL aktiv).

Til tross for at jeg ikke har brukt de med annet enn AptX og aac så lyder de svært bra på både trådløs tilkobling og med kabel. Med kabel er de helt rå i mine ører. De får frem detaljer og dynamikk i musikken på en måte XM3 bare kan drømme om. Men detaljene står ikke foran musikken, noe jeg til tider føler er tilfellet med f.eks. T1. En god balanse mellom å være rettet mot hifi-tullingen i meg og han som bare vil høre og spille musikk (og ikke bryr seg om å høre at "kaffekoppen ble satt på miksebordet under innspillingen").

De takler også veldig komplisert musikk med "overdreven produksjon" uten å få pusteproblemer. Og dynamikk-presisjonen er svært god. Når du tror det neste nå blir for mye ser det ut til at de fremdeles har rom for mer uten at instrumenter som ligger i bakgrunnen forsvinner helt ut av lydbildet. Edit: Men de avslører på grunn av dette overdreven dynamisk kompresjon. Så helt alt-etende på innspillinger er de ikke. NB.

Batteritiden er også god. Jeg har så langt ikke måttet lade de daglig. Jeg har brukt de mye. Opptil 8-9T pr dag. Da både med tale og musikk.

 

De kan altså nersagt selvsagt kobles til flere enheter samtidig. Jeg har stort sett hatt de koblet til mobil og TV. Lyden på TV blir mutet ved anrop.

Når det gjelder tilkobling til pc er jeg mindre happy da det ser ut til å kreve apper eller annet for å styre. Jeg får f.eks ikke separert tale og musikk og dermed får jeg ikke koblet til laptop for musikk og mobil for anrop. Men regner med dette er mer en mangel i windows/laptop enn i headsettet som sådan.

IMO er dette ett svært godt headset til hjemmebruk, både koblet til med kabel og trådløst fra tv / mobil / laptop etc.

Til portabel bruk og i støende omgivelser er de dog ubrukelige imo. I støyende omgivelser er NC ett must. Og at BD ikke har NC på dette settet gjør at det etter min mening har skutt seg selv i foten.

 

De treffer mitt behov for trådløs lyd i ett stille hjem veldig bra, men det er en grunn til at det stort sett alltid er minst ett demo eksemplar tilgjengelig i web-shopper. På den andre siden kan man vel tenke seg at det hadde vært dyrere med NC. Så .....

Styr unna for bruk i støyende omgivelser.

Etter min mening ett godt valg om du vil ha god trådløs lyd og en god kablet løsning for hjemmet og er forberedt på å knote litt med apper og innstillinger for å få alt 100% på trådløs tilkobling.

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker bare det er en enkel mulig oppgradering iom at det er en ekstern AC-DC. Orginalt kom vel settet med en batteriløsning, men slikt koster penger så det er nok ett område drop har spart på.

 

Om det har noe å si er en annen ting. Det er også grunnen til at jeg håpte det var mulig å teste med noe jeg allerede har ;)

 

Skjønner, ESP950 sin batterliøsning var ganske labre å lite brukbare greier så tipper det er derfor de droppet det. Det var bare en batteriholder som i praksis bare seriekoblet 6 1,5 volt C-batterier med en plugg ut som passet til energizeren. Det holdt vel til kanskje 3-4 timer med lytting før du måtte inn med 6 nye batterier :p

Lenke til kommentar

Skjønner, ESP950 sin batterliøsning var ganske labre å lite brukbare greier så tipper det er derfor de droppet det. Det var bare en batteriholder som i praksis bare seriekoblet 6 1,5 volt C-batterier med en plugg ut som passet til energizeren. Det holdt vel til kanskje 3-4 timer med lytting før du måtte inn med 6 nye batterier :p

 

Lol OK :)

 

Hadde vært spennende å testet en god PSU på de though. Jeg får se hva jeg velger på sikt. Kjøper neppe noe fra utlandet nå. Ble nesten enda ett impuls-kjøp på disse helt til jeg ble obs på den elendige kronekursen ;)

Lenke til kommentar

 

Hadde vært spennende å testet en god PSU på de though. Jeg får se hva jeg velger på sikt. Kjøper neppe noe fra utlandet nå. Ble nesten enda ett impuls-kjøp på disse helt til jeg ble obs på den elendige kronekursen ;)

 

Jeg har en slik en på vei etter litt for mye lesing i headfi tråden til ESP950 i gårkveld 

 

https://www.aliexpress.com/item/32693978252.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.42c24c4dcYU9Jo

 

Så da gjennstår det å se om det er penger i søpla eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har en slik en på vei etter litt for mye lesing i headfi tråden til ESP950 i gårkveld 

 

https://www.aliexpress.com/item/32693978252.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.42c24c4dcYU9Jo

 

Så da gjennstår det å se om det er penger i søpla eller ikke...

 

Blir spennende å høre dine erfaringer :)

 

Jeg er en smule skeptisk til den enheten til ditt bruk om den ligner andre shunt baserte power supplies jeg har vært borti.

Årsaken er at dersom CCS (constant current source) er satt til å kunne levere 2,5A ut, så må heatsinks brenne opp ett sted mellom 1,5A og over 2A om vi skal ta utgangspunkt i hva drop sier om strømforbruket ved normal lytting (under 400mA).

 

Det blir unødvendig mye varme med tanke på at power supply som følger med er ratet til 1A.

 

Det er lov å håpe at CCS er regulerbar eller har blitt justert ned til rundt 1A fra teradak til dette formålet.

 

Om det ikke er justert eller kan justeres kan det bli kort levetid på det powersupply (og i værste fall brann dersom det ikke er benyttet en form for protect krets).

 

Såvidt jeg vet er ett shunt supply lagt opp til at det skal trekke en konstant mengde strøm som blir tilgjengelig for enheten som blir drevet av det og brenne opp det som ikke blir brukt. Dermed er det eneste en oppnår med for høy A rating at det blir mer varme som det slett ikke er sikkert at er en fordel (personlig har jeg aldri satt ccs til å levere mer enn 20% over max last).

 

Men som sagt, jeg kjenner ikke alle typer shunt regulatorer. Og det kan godt hende at det vil fungere bra også over tid. Der kan være andre former for shunt psu konstruksjoner som gjør dette uten å få problemer.  Jeg har ikke sett schematic for denne kretsen, så jeg vet lite om hvordan det er satt opp. For alt jeg vet er det en fixed shunt value som dermed ikke setter en CCS og drar en konstant mengde strøm.

 

Men om det er satt en CCS for 2,5A - Ha brannslukkeren i nærheten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men om det er satt en CCS for 2,5A - Ha brannslukkeren i nærheten...

 

Uffda, det høres da virkelig ikke bra ut  :confused: . For håpe teradak har tatt de riktige forhåndsreglene da strømforsyningen vertfall er reklamert spesifikt som en oppgradering  til ESP950.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Husker noen poster for rundt et år siden ang Focal Clear. Lurer på om noen kjøpte disse eller har testet dem opp mot andre i klassen, som Hd800, LCD-2 osv. Det ligger et par Clear ute på brukten nå som frister, men jeg har ingen lyttemuligheter på dem i nærområdet.

Lenke til kommentar

Er B&O H9i Beoplay et bra sett til 2497,- ? Vurderer å kjøpe da jeg er lei av kabel jeg har med X2 philipsen nå..

Eg har oppfølgeren til H9i, H9 3rd gen.

De er ikke erstatter for X2 da H9i er lukkede.

Men lyden er helt fantastisk bra i de.

Beste bluetooth hodetelefonene eg noensinne har eid.

Lenke til kommentar

Jeg følte de ble mer dynamiske med litt mer trøkk i bassen, men tørr ikke legge så alt for mye ut av det til jeg etterhvert får hjelp til å kjøre en blindtest mellom orginal strømforsyning og den nye, men om forskjellen faktisk er der var det ingen virkelig store endringer den bragte med seg. Skal dog sies at chassise  til TeraDak strømforsyningen holder seg fin og kjølig, den orginale Koss strømforsyningen var så varm når jeg plugget den ut at det nesten var ubehagelig å holde i den. 

 

Kan komme med litt mer definitive svar etter jeg har fått kjørt blindtest :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne slå et lite slag for Sennheiser HD599 her. Mine X2 som jeg bruker til gaming knakk for endte gang (den tappen som fester klokkene til ramma) og jeg gadd ikke lime de igjen, så reiste opp på Liertoppen og handla HD599 sånn fort og gæærnt. De overrasket veldig syns jeg. Masse lyd - til og med litt bass, og vil egentlig påstå at de er nesten like gode som X2. Har aldri hørt på 600-serien, så kan ikke sammenligne med de.

 

Komfortable er de også, og en svært hyggelig pris. God alleroundere til både gaming og musikk :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt glad i Xtz Divine igjen.

 

Men de er ikke fleksible, funker best med app og ikke på streaming.

 

Best på iPhone Dirac, trøblete på Android fordi du må justere så mye i DSP til forskjellig musikk.

 

Jeg prøvde å selge den for 300 på face gav 1500 for de.

 

Men han hadde over ear JBL han ikke var fornøyd med til 2000 og da sa jeg ærlig at jeg tror hans er bedre.

 

Jeg får bruke de Xtz da, siden mic ledning til BW p5 må byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...